وب گردی

نظام اقتصادی رهبر انقلاب در نامگذاری سالها

تولید در دیدگاه و جهت گیری رهبر معظم انقلاب باعث رشد و پیشرفت اقتصادی می شود. تولید در بطن خود دارای ویژگی های مهم اجتماعی-اقتصادی است که اساسی ترین آن مشارکت مردم و نیز ایجاد امید و خودکفایی برای دستیابی به فضای ثبات و رشد اقتصادی است.

اما باید گفت که مشارکت مردم در اقتصادشان یکی از مهم ترین شاخص های رشد در جهان است. شاخص رشد که نه تنها بعد نظری و نظری دارد، بلکه در عمل نیز بسیار اثبات شده و قابل اعتماد است.

شاخص پیشرفت به نام مشارکت عمومی

موضوع مهم استفاده از ظرفیت مردم است که در صورت استفاده خوب از آن می توان به رشد سریع در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منجر شد. نیروی انسانی در اقتصاد بسیار مهم است.

ماشین آلات، تجهیزات، سرمایه، کالا و بازار در این زمینه حائز اهمیت است، اما از آنجایی که نیروی کار فعال به عنوان عامل و مجری کار و همچنین نیروی کارآمد، مبتکر و محرک شناخته می شود، در این زمینه اهمیت بسیار بیشتری دارد. همه اینها با برنامه ریزی، تفکر و اجرای نیروی انسانی به عناصر سازنده تبدیل می شوند.

سرمایه انسانی در اقتصاد یکی از مهمترین عوامل رشد اقتصادی است. سرمایه انسانی شامل کیفیت کار و دانش نهادینه شده در افراد است که باعث افزایش تولید و رشد اقتصادی کشورها می شود.

البته استفاده مؤثر از نیروی انسانی در فرآیند پیشرفت اقتصادی و اجتماعی بیش از هر چیز به میزان دانش، تلاش و خلاقیتی که سلامت روحی و جسمی اعضای این جامعه به آن بستگی دارد، مربوط می شود.

اقتصاد ایران از سال ۱۳۸۴ وارد مرحله ای از تغییرات جمعیتی به نام پنجره جمعیتی شده است. این مرحله جمعیتی شامل دوره زمانی است که نسبت جمعیت فعال به حداکثر رسیده و ساختار جمعیتی مطلوبی برای تسریع بهره‌وری و رشد اقتصادی ایجاد شده است.

رهبر معظم انقلاب در این زمینه بر نقش و مشارکت روزافزون مردم تأکید می‌کنند و می‌فرمایند: «این خط موزون است. سرمایه های مردمی و مدیریت مردمی اقتصاد بر عهده گرفته شود و کنترل و مدیریت بر عهده دولت باشد. اگر انشاءالله این کار به خوبی انجام شود – که البته در کوتاه مدت نخواهد بود. این یک کار میان مدت و بلندمدت است و نیروی کار زیادی دارد – واقعاً برای اقتصاد کشور موهبت خواهد بود.» ۱۳۹۸/۰۶/۰۸.

نقش نظارتی دولت در اقتصاد

در غرب درباره نقش دولت در اقتصاد بحث های زیادی وجود دارد، اما نکته اصلی در این بحث ها ایجاد تعادل در اقتصاد از این منظر است. یعنی در شروع اقتصاد و پیشرفت اقتصادی باید نقش دولت در نظر گرفته شود اما قطعا مدیریت اقتصادی باید در دست مردم باشد و دولت باید نقش نظارتی خود را در این زمینه برای تثبیت و اعتلای اقتصاد ایفا کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با توجه به سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی بر رونق اقتصاد تأکید کردند و اقتصاد را بر عهده مردم و نظارت دولت دانستند. [فقط]نقش خاص دولتی خود را ایفا می کند و مدیر نیست. خیلی مهم است. یک بار باری را روی دوش می‌کشی، می‌خواهی با این مشکلات پیاده آن را از شهری به شهر دیگر رد کنی، یک بار آن را روی یک وسیله نقلیه فعال می‌گذاری، خودت می‌رانی. مورد دوم درست است. وسایل حمل و نقل فعال از موضوعات اقتصادی کشور است. آنها را فعال کنید، اما بر کار آنها نظارت کنید، سیاست گذاری کنید، مطمئن شوید که آنها اشتباه نمی کنند، اما اجازه دهید کار کنند. آنها پیروز می شوند، مردم سود می برند و شما به عنوان کارمندان دولت سود می برید. این هم یک مشکل است.” ۲۳/۰۱/۱۴۰۱

وی مشارکت واقعی مردم در اقتصاد را یک عنصر و یکی از شاخص های اصلی رشد و پیشرفت اقتصادی برشمرد و با اشاره به ساختارهای سیاسی و اقتصادی سایر کشورها گفت: قوی ترین دولت ها هم قادر به مدیریت نیستند. موتور اقتصادی جامعه بدون مشارکت مردم؛ هیچ دولتی بدون مشارکت مردم نمی تواند اقتصاد کشور را سامان دهد. برخی مکانیسم‌های فکری، سیاسی و اقتصادی، مانند نوعی از سوسیالیسم – البته نه همه انواع سوسیالیسم – فکر می‌کردند که می‌توانند دولت‌ها را مسئول اقتصاد قرار دهند. [امّا]شکست خوردند، امکان پذیر نیست و بدون مشارکت مردم هیچ دولتی نمی تواند اقتصاد کشور و موتور اقتصاد را سامان دهد. [راه بیندازد]; بنابراین یکی از مسائل مهم ما باید این باشد که استعدادهای مردم، ابتکارات مردمی، توانایی های مختلف مردم را وارد عرصه اقتصاد کشور کنیم. ۱۷.۰۲.۱۳۹۹

نقش اساسی تولید در توسعه اقتصادی

آنها معتقدند شیوه مشارکت مردم در اقتصاد، تولید است و از این رو تولید را یکی از مهم ترین فعالیت هایی می دانند که باید تشویق شود و موانع برطرف شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنان درباره فواید جهش تولید در کشور گفتند: «جهش تولید مهم است، زیرا اگر واقعاً بتوان در تولید جهش کرد، همه شاخص‌های مهم اقتصادی کشور تغییر می‌کند، متحول می‌شود. ; تولید به این صورت است؛ این بدان معناست که اشتغال پایدار ایجاد می شود، بیکاری کاهش می یابد، صادرات رونق می گیرد، درآمد ارزی کشور تامین می شود و تورم کاهش می یابد. علاوه بر آنها، استقلال اقتصادی در کشور ایجاد می شود و باعث افتخار ملی می شود – کشورها به استقلال اقتصادی خود، توانمندی های اقتصاد داخلی خود افتخار و افتخار می کنند – این امر موجب عزت و امنیت ملی، افزایش عزت نفس و اقتصاد ملی می شود. کشور از انگیزه هایی که از بیرون تحمیل شده یا از درون ناشی می شود محافظت و محافظت می کند. ۱۰.۱۱.۱۴۰۰

نقش تولید، کار و مدیریت دولتی در نظام اقتصادی رهبری

بر این اساس، دستگاهی که رهبر معظم انقلاب در نامگذاری شعارهای سال مد نظر دارند، به چند مشکل مهم و محوری در حوزه ارتقای نیروی انسانی اشاره می کنند. آنها بر موضوع تولید که فواید زیادی از جمله ایجاد استحکامات و رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و … را به همراه دارد تاکید می کنند و در این زمینه به رشد نیروی کار متخصص و آگاه و همچنین مشارکت مردمی اشاره می کنند. .

اما برای این منظور بارها توسعه و گسترش بخش خصوصی و حذف قوانین و اقدامات دست و پا گیر و از همه مهمتر عدم رقابت دولت با بخش خصوصی در زمینه های مختلف اقتصادی را به منظور حذف توصیه اکید می کنند. موانع رونق تولید و تجارت دولت نقش راهنما و ناظر در عرصه اقتصادی را برگزیده است. سیستمی که اگر به درستی اجرا شود، اقتصاد متعادل و با ثباتی ایجاد می کند که مسیر شتابان رشد را طی کند.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا