وب گردی

آیت الله امام کاشانی; از ناظم مدرسه شهید مطهری تا خبرگان رهبری

آیت الله امام کاشانی از چهره های قدیمی و پیشروان انقلاب اسلامی شامگاه شنبه بر اثر ایست قلبی در منزل خود دار فانی را وداع گفت. وی متولد ۱۰ مهر ۱۳۱۰ و از دوستان امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین رئیس دبیرستان شهید مطهری بود.

مسئولیت های بعد از انقلاب
آیت الله امام کاشانی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به تدریس معارف اسلامی و تبلیغ علوم دینی اشتغال داشت و در نهضت اسلامی ایران از یاران امام خمینی (ره) بود و پس از پیروزی انقلاب او همواره در مناصب مختلف اجتماعی و دولتی منشأ خدمات بود.

تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان (۱۳۵۸)
آیت الله امام کاشانی در سال ۱۳۵۸ انجمن اسلامی دانشجویان را با همت جمعی از جوانان تأسیس کرد و سپس با حکم امام خمینی (ره) در ۲۸ خرداد ۱۳۵۹ به سمت نمایندگی و فقیه در شهربانی منصوب شد. وی در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۶۰ به دلیل مسئولیت های فراوانی که داشت از سمت خود در کلانتری استعفا داد. در سال ۱۳۵۹ با تشکیل اولین مأموریت شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم کاشان وارد شورای اسلامی شد و همزمان اولین رئیس دیوان عدالت اداری ایران بود که از سال ۱۳۶۱ فعالیت خود را آغاز کرد. . امامی کاشانی در سال ۱۳۶۸ با حکم امام خمینی (ره) یکی از اعضای شورای بازنگری قانون اساسی ایران بود و در ۲۶ تیر ۱۳۶۲ با حکم امام خمینی (ره) و در ۱۲ مرداد به عضویت شورای نگهبان منصوب شد. در سال ۱۳۷۸ به همراه آیت الله حب و قاسم خزعلی از شورای نگهبان استعفا داد و آیت الله امام کاشانی به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۳۶۲ حضور یافت.

نظارت بر دبیرستان شهید مطهری (مدرسه سپسالار تهران)
آیت الله امام کاشانی در ۲۹ بهمن ۱۳۵۷ با حکم امام خمینی (ره) به سمت سرپرستی مدرسه و مسجد سپه سالار و در ۱۲ دی ۱۳۶۱ به سمت تولیت مدرسه عالی و مسجد شهید مطهری (مدرسه صفه سالار) منصوب شد. برای دبیرستان و دانشگاه، شعباتی در مشهد، یزد و زاهدان تأسیس شد و از ۱۷ آبان ۱۳۶۰ تاکنون به دستور رهبران کلاب، امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مسئولیت را بر عهده داشت. امامت موقت تهران.

البته مرحوم امامی کاشانی در دوره های پنجم و ششم مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عضویت داشت. محمد آقا امامی معروف به آیت الله محمد امامی کاشانی در ۱۹ مهر ۱۳۱۰ در منطقه کلخور کاشان به دنیا آمد. پدرش میرزا ابوتراب امام جمعه کاشان بود. به گفته وی اجدادش امامت جمعه کاشان را بر عهده داشتند. امامی کاشانی تحصیلات ابتدایی را در سال ۱۳۱۷ آغاز کرد، در سال ۱۳۲۳ وارد حوزه علمیه کاشان شد و ادبیات عرب را نزد آیت الله حسین راستی کاشانی آموخت.

محمد یثربی در سال ۱۳۲۸ به درخواست آیت الله العظمی به دبیرستان سپهسالار تهران رفت، اما دو ماه بیشتر در آنجا نماند. سپس با نامه ای که پدرش برای آیت الله العظمی بروجردی (سید حسین طباطبایی بروجردی) نوشته بود به قم رفت و با آیت الله محمدرضا مهدوی کنی در مدرسه فیضیه هم اتاق شد. امام کاشانی دروس مقدماتی و عالی را نزد آیت الله سیدموسی صدر، آیت الله مهدی خائری یزدی، آیت الله محمد صدوقی، آیت الله سیدشهاب الدین مرشی نجفی، آیت الله میرزا محمد مجاهدی تبریزی و آیت الله علی مشکینی (میرزا علی اکبر فیض) و آیت الله علی مشکینی (میرزا علی اکبر فیض) گذراند. مرتضی خیری یزدی و آیت الله میرزا جواد تبریزی نیز شرکت کردند.

در سن ۲۳ سالگی در درس امام خمینی (ره)، آیت الله محقق داماد (سید محمد محقق داماد) و آیت الله بروجردی (سید حسین طباطبایی بروجردی) شرکت کرد و فلسفه و عرفان را نزد علامه طباطبایی (سید محمد حسینی) آموخت. و علامه رفیعی (سید ابوالحسن رفیعی قزوینی) آموخت. در سال ۱۳۴۰ تدریس دروس عالی را در مدارس علمیه تهران آغاز کرد، در سال ۱۳۴۳ سفری کوتاه به شهر نجف داشت و در دروس آیت الله حکیم (سید محسن طباطبایی حکیم) و آیت الله خویی (سید ابوالقاسم موسوی خویی) شرکت کرد.

سخنرانی علیه حکومت پهلوی
آیت الله امامی کاشانی از سال ۱۳۴۰ با سخنرانی در جلسات هفتگی و مساجد تهران فعالیت سیاسی خود را علیه حکومت پهلوی آغاز کرد. علاوه بر این به فعالیت های علمی خود ادامه داد و دروس شرح لمعه، رسائل، مکاسب، کفایه و منظومه را در مدارس عبدالعظیم مروی، مدرسه جنب مسجد آذربایجانی ها در بازار تهران و حاج ابوالفتح خان تدریس کرد. مسجد خراسان در سال ۱۳۵۰ در مساجد تهران از جمله مسجد هدایت سخنرانی هایی علیه حکومت شاه ایراد کرد که به همین دلیل از منبر سخنرانی منع شد و در سال ۱۳۵۵ به شهر گنبدکاووس تبعید شد. در سال ۱۳۵۱ که ساواک فعالیت های سیاسی و سخنرانی های آیت الله امام کاشانی را زیر نظر داشت، رادیو و تلویزیون ملی ایران به وی و شش وعاظ تهران از جمله مرتضی مطهری، دکتر جواد منکبی، ناصر مکارم شیرازی، ابوالقاسم خزعلی و سید عبدالله پیشنهاد داد. کریم هاشمی نژاد که هر کدام آیت الله امامی از سال ۵۶ یکی از اعضای اصلی جامعه روحانیت مبارز بودند که با صدور فرامین و بیانات امام خمینی (ره) منتشر شد.

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت آیت الله امامی کاشانی
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد امامی کاشانی رحمه الله را تسلیت گفتند.

متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
به نام … رحمان الرحیم
این مصیبت وارده را به خانواده محترم و بازماندگان مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد امامی کاشانی رحمت الهی و برای شاگردان و ارادتمندانش تسلیت عرض می نمایم. این عالم وارسته و خادم سال ها چه قبل از پیروزی انقلاب در جمع روحانیون مبارز و چه پس از آن در سمت های حساسی چون شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، امامت جمعه تهران، سازمان تبلیغات اسلامی. و مکتب شهید مطهری به کشور و نظام جمهوری اسلامی خدمت کرد و امیدواریم همه اینها در نامه حسنات ایشان پذیرفته شود. خداوند آن مرحوم را رحمت و مغفرت کند.
سید علی خامنه ای
۱۳.۱۲.۱۴۰۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا