وب گردی

ماجرای حمله وحشیانه به کنسولگری ایران در دمشق

بعدازظهر دوشنبه انفجار ساختمانی در حوالی سفارت ایران در دمشق ناگهان در کانون توجه رسانه های جهان قرار گرفت. این سوال از چند جهت مهم بود. یکی اینکه این بنا به سفارت ایران متصل بوده است و دوم اینکه این ساختمان متعلق به بخش کنسولی سفارت ایران یا به عبارتی بخشی از خاک ایران بوده است.

اهمیت دیگر این خبر حضور مستشاران ارشد نظامی ایران و چند شهروند سوری و یک شهروند لبنانی در دفتر کنسولگری بود که بر اثر این حمله کشته شدند.

آنچه این رویداد را از منظر رسانه ای بیشتر می کند، شرایط رژیم صهیونیستی، محل حمله و زمان حمله است.

در شرایطی که رژیم صهیونیستی تحت فشار مجامع بین المللی، فشار افکار عمومی جهان و مخالفان داخلی قرار دارد، به نظر می رسد با این حمله جنگ وارد مرحله جدیدی و شاید «غیرقابل بازگشت» شود، زیرا پاسخ ایران این است که انتظار می رود. که تل آویو می تواند در این بازار آشفته داشته باشد.

برای پرداختن به این موضوع به بررسی پوشش خبری این رویداد در سه سطح منطقه ای، فرامنطقه ای و مجازی می پردازیم.

بعد از ظهر دوشنبه، خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داد که پدافند هوایی سوریه به اهداف متخاصم در حریم هوایی دمشق حمله کرده است. بلافاصله پس از آن رسانه ها خبری با عنوان «انفجار شدید در نزدیکی سفارت ایران در دمشق» منتشر کردند.

تیتر «نزدیک به سفارت ایران» که اولین بار در اخبار پخش شد، هرچند حساسیت سایر رسانه های منطقه را برانگیخت؛ اما از آنجایی که حملات مشابهی در گذشته اتفاق افتاده است، شدت حساسیت را چندان افزایش نمی دهد.

لحظاتی بعد برخی رسانه های منطقه خبر دیگری را منتشر کردند

میدل ایست نیوز به نقل از منابع خبری نیز از حمله به ساختمانی در محله المزا دمشق خبر داد اما خبرگزاری رسمی سوریه و شبکه المیادین که سردمداران خبر این حمله تروریستی بودند سریع عمل کردند. اشاره کرد که دفتر کنسولی سفارت ایران هدف قرار گرفته است.

اخبار زیر از این دو رسانه و سایر رسانه های عربی از جمله الجزیره، العربیه و روزنامه های اسرائیلی از جمله؛ هاآرتص و یدیعوت آحارونوت منتشر شد که نگرانی ها را تشدید کرد. خبرنگار المیادین از کشته شدن سردار سرتیپ محمدرضا زاهدی از فرماندهان سپاه قدس و چند تن از مستشاران ارشد نظامی ایران در حمله رژیم صهیونیستی به دمشق خبر داد. خبری که هر ایرانی در این لحظه دلش می خواست اردیبهشت باشد اما گذشت زمان نشان داد که این بار روایت رسانه ها درست است و خبری از اول آوریل یا اردیبهشت نیست.

هاآرتص نیز در تحلیلی با عنوان ضربه سنگین به ایران و حزب الله نوشت: این حمله و کشته شدن یک ژنرال بلندپایه ایرانی نشانه چرخش خطرناک در جبهه شمالی اسرائیل است.

در این بیانیه آمده است: از ۷ اکتبر اسرائیل و حزب الله مراقب بودند تا از جنگ همه جانبه اجتناب کنند، اما حمله هوایی به دمشق که منجر به کشته شدن فرمانده سپاه قدس در سوریه و لبنان شد، نشان می دهد که اسرائیل باید قیمت دشمن شمالی خود را افزایش دهد.

الشرق الاوسط همچنین مدعی شد که سردار زاهدی رابط سرویس های اطلاعاتی سوریه و جنبش حزب الله لبنان بوده و نوشته است: وی برجسته ترین عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که از زمان ترور سردار سلیمانی در سال ۲۰۲۰ کشته شده است. .

جروزالم پست ترور سردار زاهدی را ضربه ای به کنترل حملات موشکی گروه های لبنانی علیه اسرائیل می داند.

اسکای نیوز عربی یکی از اولین رسانه هایی بود که نام سردار زاهدی را منتشر کرد و تصاویری از وی و سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس در حال نماز خواندن پشت سر رهبر انقلاب را به نمایش گذاشت.

خبرگزاری رویترز یکی از اولین منابع خبری غربی و فرامنطقه ای بود که رویدادهای روز دوشنبه دمشق را به طور گسترده پوشش داد.

این خبرگزاری یکی از اولین رسانه هایی بود که خبر شهادت تعدادی از فرماندهان سپاه از جمله محمدرضا زاهدی به همراه المیادین را داد و بلافاصله تاییدیه خود را از منابع امنیتی خود منتشر کرد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز دلیل این حمله را برجسته کرده و به نقل از چهار مقام صهیونیستی، اسرائیل را دلیل حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق عنوان کرده است.

واشنگتن پست با اشاره به شهادت سردار زاهدی نوشت: اسرائیل سال هاست که در سوریه و در جریان درگیری نظامی شش ماهه خود علیه حماس در غزه، حملاتی را در سوریه علیه ایران و متحدانش انجام می دهد. اما حمله روز دوشنبه هم به دلیل موقعیت مکانی اش – یک سایت دیپلماتیک که به طور سنتی فرض می شد عاری از درگیری نظامی است – و هم به دلیل اهمیت افرادی که هدف آن قرار گرفت، برجسته بود.

آکسیوس در گزارش این خبر به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که آمریکا به تهران اطلاع داده است که درباره حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق «هیچ ارتباطی» یا «اطلاعات قبلی» ندارد. به نظر می رسد فرض این رسانه این است که ایران آمریکا را مسئول این حمله می داند.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی به آکسیوس گفتند که اسرائیل دقایقی قبل از حمله هوایی به دولت بایدن اطلاع داده است. اما او از آمریکا چراغ سبز نخواست.

به گزارش اکسیوس، یک مقام آمریکایی گفت که اسرائیل جزئیات این حمله را به ایالات متحده ارائه نکرده و در آن زمان به طرف آمریکایی اطلاع داده شده بود که جنگنده های اسرائیلی از قبل در هوا هستند. مثلا اسرائیلی ها به آمریکا نگفتند که قرار است ساختمانی را در محوطه سفارت ایران بمباران کنند.

روزنامه گاردین نیز به این خبر پرداخت و نوشت: رهبران ایران در تهران حمله به ساختمان دیپلماتیک را بی سابقه توصیف کردند و قول انتقام دادند.

گاردین به نقل از حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نوشت: ما این تجاوز را نقض تمامی موازین دیپلماتیک و معاهدات بین‌المللی می‌دانیم. بنیامین نتانیاهو به دلیل ناکامی های پی در پی در غزه و نرسیدن به اهداف صهیونیستی خود تعادل روحی خود را کاملا از دست داده است.

خبرگزاری روسی تاس با پوشش خبر این رویداد، از واکنش ایران و نحوه واکنش ایران به این حملات صحبت کرد.

راویان فضای مجازی

این روزها نمی توان فضای مجازی را از دایره رسانه ها خارج کرد. در برخی موارد تاثیری که این فضا بر افکار عمومی به دلیل انتقال سریع و مستقیم اطلاعات و اخبار بدون روتوش دارد کمتر از رسانه های رسمی نیست. اما در برخی موارد تاثیر بیشتری دارد. به ویژه اینکه علاوه بر افراد، سازمان ها و نهادهای حقوقی نیز در آن مشارکت دارند.

خبر حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری سفارت ایران در دمشق به شدت مورد توجه کاربران این فضا قرار گرفت، به ویژه شبکه ایکس (توئیتر سابق) که بیشتر از سایر فضاها جنبه ژورنالیستی دارد.

یکی از وقیحانه ترین و وقیحانه ترین پاسخ ها به این حمله از سوی سخنگوی فارسی زبان دولت اسرائیل بود. بن ثابتی در واکنش به این حملات در X نوشت: «این بار حمله به سفارت ایران در دمشق. معنی و پیام این کار چیست و می خواهید چه باشد؟

با این حال، دیگران واکنش های متفاوتی داشتند. بن ارنرایش، یکی از نویسندگان و فعالان پلتفرم X، می نویسد: و امروز، بمب گذاری در یک سفارت واقعی! هیچ یک از کشورهایی که ایالات متحده به طور غیرقانونی آنها را به عنوان دولت های سرکش لقب داده است، هرگز تا این حد سنگدل، بی پروا و مطیع قانون نبوده اند. با این حال، “نظم مبتنی بر قانون” کد بسیار هوشمندانه ای برای اقدامات استعماری قدیمی کشتار جمعی است.

عبدالقهار بلحی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان نیز از طریق X اقدامات اسرائیل را محکوم کرد و آن را نقض آشکار هنجارهای دیپلماتیک و تلاش برای تحریک ناامنی گسترده‌تر منطقه خواند.

جورج گالووی نماینده پارلمان انگلیس در این باره نوشت: بدون شک نه تنها ایران به آنچه در دمشق رخ داد پاسخ خواهد داد، بلکه روسیه نیز نمی تواند اجازه چنین نقض وحشیانه حاکمیت کشور ۵۰ ساله خود را بدهد. متحد، سوریه

تریتا پارسی کارشناس اسرائیل و خاورمیانه در آمریکا گفت: بایدن ادعای بزرگی کرد و اعلام کرد که در تلاش برای جلوگیری از جنگ است. اما اکنون سوال این است که آیا اسرائیل به سفارت ایران – یعنی خاک ایران – حمله کرد تا پاسخی ایجاد کند که جنگ بزرگتر را توجیه کند؟ آیا بایدن در مورد جنگ منطقه ای نیز به اسرائیل چراغ سبز نشان داده است؟

محمد صفا، دیپلمات سازمان ملل نیز در این باره نوشت: امروز اسرائیل غزه، لبنان و همچنین سفارت ایران در دمشق را بمباران کرد و به طور باورنکردنی کنوانسیون وین و حاکمیت فلسطین، لبنان، سوریه و ایران را نقض کرد، فقط اسرائیل می تواند ۴ را بمباران کند. کشورها و دوباره به عنوان قربانی شناخته شوند.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا