وب گردی

دلیل سقوط پهلوی از سخنان هویدا وزیر کشور؛ فساد اخلاقی ما را نابود کرده است

«عطولا خسروانی» یکی از چهره های شاخص خانواده به شمار می رفت که از عوامل رژیم پهلوی محسوب می شد. خسروانی ها چهار برادر بودند که در رژیم شاه مسئولیت های متفاوتی داشتند. از جمله پرویز خسروانی که معاون نخست وزیر و رئیس سازمان تربیت بدنی در کابینه هویدا و موسس باشگاه تاج (استقلال) بود.

او کار خود را در دولت اول شریف امامی در وزارت کار آغاز کرد و پس از مدتی نماینده مجلس این وزارتخانه شد تا اینکه در چهلمین سال در دولت علی به آرزوی خود یعنی تصدی پست وزارت کار رسید. امینی. وی تا سال ۲۰۴۷ در دولت های اسدالله علم، حسنعلی منصور و امیرعباس هویدا در این سمت باقی ماند.

خسروانی به مدت یک سال نیز ریاست وزارت کشور را برعهده داشت، اما عمر او در این سمت طولانی نشد. پس از اعدام انقلابی حسنعلی منصور، دبیرکل حزب ایران نوین شد.

خسروانی در مصاحبه با پروژه تاریخ شفاهی هاروارد معتقد بود آنچه باعث فروپاشی حکومت پهلوی شد، فساد اخلاقی بود که تأثیر آن بیش از فساد مالی بود.

به مناسبت فرا رسیدن بهمن و چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی، گزیده‌ای از مصاحبه‌های رهبران رژیم پهلوی در پروژه تاریخ شفاهی هاروارد قرائت شد:

«آنچه ما را نابود کرد، فساد اخلاقی بود… تفاوت طبقات مالی را شنیده اید، اما خطرناکتر از اختلاف طبقات مالی، تفاوت طبقات روشنفکر است! یک قشر تحصیلکرده در ایران پدید آمده بود، این قشر تحصیلکرده با افغانستان، کویت و پاکستان مقایسه نمی شد، با آمریکا، انگلیس و فرانسه مقایسه می شد، در دربار نفوذ پیدا کرده بودند، بیشترشان عضو فلان کنفدراسیون بودند، امیدوارم. من نمی توانم در مورد آن صحبت کنم، اما مسلم است که آنها به آنجا نفوذ کرده اند.

من هرگز در ۲۵۰۰ سالگرد {جشن} شرکت نکرده ام و در جشن هنر شرکت نکرده ام. چون می دانستم عاقبت به خیر نمی شود…، این صحنه ها را به مسجد روبروی امامزاده بردند.

اشاره خسروانی به صحنه های زننده جشنواره هنر شیراز بود که در آن تئاتر غیراخلاقی در پیاده روها اجرا می شد.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا