وب گردی

سرنوشت مربیان مشهور جام ملت ها

پایان جام ملت های آسیا به معنای تغییر نیمکت برخی از تیم های حاضر در این مسابقات است. تعدادی از فدراسیون ها نیز تصمیم گرفتند با مربیان قبلی به همکاری ادامه دهند.

امیر گالنووی; جوان سازی در راه ۲۰۲۶

اگرچه تیم ملی نتوانست از فرصت خوب راهیابی به فینال و قهرمانی آسیا استفاده کند، اما فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت با امیر کلانویی همکاری کند. ظاهرا شرط تمدید قرارداد این مربی صعود به نیمه نهایی بوده است و به همین دلیل در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ فرصت دیگری برای نیمکت نشینی به او داده شد که البته انتظارات فدراسیون نیز وجود دارد. در دو سال آینده در تیم ملی برای جذب بازیکنان جوان هستند.

تن تن سانچز; همکاری موقت ادامه دارد

یک ماه قبل از جام ملت های آسیا که تن تن مارکز جایگزین کارلوس کی روش روی نیمکت قطر شد، کمتر کسی نام این مربی را شنیده بود اما او عملکرد خیره کننده ای داشت و توانست قطر را در این مدت کوتاه به مسیر قهرمانی بازگرداند. میزبان در هر هفت بازی خود در این تورنمنت پیروز شده است و عملکرد بزرگ مارکز در سه بازی اخیر باعث شد آنها ازبکستان، ایران و اردن را شکست دهند.

با وجود این موفقیت بزرگ، مارکز لوپز گفت هنوز مشخص نیست که او در تیم ملی قطر ادامه خواهد داد یا خیر: «من در قطر کار می کنم و بازیکنان را به خوبی می شناسم. کار با آنها آسان بود و ایده های من را به خوبی اجرا کردند. بعد از مسابقات به الوکره برمی گردم. من در مورد آینده صحبت نکردم. نمی دانم چه اتفاقی خواهد افتاد.»

البته جاسم بن راشد آل بویین، رئیس فدراسیون فوتبال قطر در تلویزیون گفت که مارکز در بازی های مقدماتی جام جهانی بهار آینده روی نیمکت قطر می نشیند و سپس با مذاکره با باشگاه الوقرا وضعیت این مربی مشخص خواهد شد.

یورگن کلینزمن؛ قدرت منتقدان چاق است

کره جنوبی پس از بردهای دراماتیک مقابل عربستان و استرالیا، به نظر می رسید شانس خوبی برای کسب عنوان قهرمانی داشته باشد، اما آنها در نیمه نهایی مقابل اردن عملکرد ضعیفی داشتند و با نتیجه ۲-۰ شکست خوردند.

با این شکست رسانه های کره ای که از منتقدان جدی کلینزمن بودند، حملات جدیدی را علیه سرمربی آلمانی انجام دادند. انتقاد اصلی از کلینزمن در ماه های اخیر این بود که او در کره برای بررسی مسابقات لیگ حضور نداشت و حتی کنفرانس های مطبوعاتی را از راه دور برگزار کرد.

یکی دیگر از ایرادات بزرگ سرمربی آلمانی، عملکرد نامنظم کره در مرحله گروهی بود که به شکست مقابل اردن و مالزی نزدیک شد. کره یک شروع فاجعه بار مقابل عربستان سعودی و استرالیا داشت و می توانست قبل از نیمه نهایی شکست بخورد.

افشای درگیری بین سون هیونگ مین و لی کانگ این در شب بازی اردن اتفاق دیگری بود که اختیارات مدیریتی کلینزمن را زیر سوال برد. البته رسانه های کره ای معتقدند فدراسیون فوتبال این کشور عمدا این خبر را منتشر کرده تا زمینه تعلیق این مربی فراهم شود. در نهایت کمیته فنی اتحادیه فوتبال کره در جلسه ای اعلام کرد که عملکرد کلینزمن در جام ملت های آسیا ضعیف بوده است بنابراین رئیس فدراسیون فوتبال کره باید از سرمربی آلمانی عذرخواهی کند. او کمتر از یک سال روی نیمکت تیم ملی کره جنوبی دوام آورد و حالا جست و جو برای جانشین او آغاز شده است.

روبرتو مانچینی؛ ادامه پروژه بلند مدت

روبرتو مانچینی با دستمزد سالانه ۲۷ میلیون دلار به عنوان گران ترین مربی این مسابقات وارد قطر شد و عربستان نیز شروع خوبی در این مسابقات داشته است. این تیم در مرحله یک هشتم نهایی تا آخرین لحظات مقابل کره جنوبی پیروز شد اما در نهایت در ضربات پنالتی شکست خورد تا زودهنگام حذف شود. تفاوت بزرگ در آن بازی زمانی بود که مانچینی قبل از پایان ضربات پنالتی به رختکن رفت، هرچند بعداً بابت این رفتارش عذرخواهی کرد.

روبرتو مانچینی

گروهی فکر می کردند که اتحادیه فوتبال عربستان پس از این اتفاقات مانچینی را برکنار می کند، اما آنهایی که برنامه بلندمدتی برای جام جهانی ۲۰۳۴ خانگی داشتند، پشت سر مربی مشهور ایتالیایی ایستادند. آن فدراسیون همچنین در حمایت از مانچینی، شش بازیکن تیم ملی را که قبل از جام ملت‌های آسیا توسط این مربی برکنار شده بودند، تنبیه کرد. این شش نفر عبارتند از: سلمان الفرج، سلطان الغنام، نواف العقایدی، محمد مران، خالد الغنام و علی هزازی. این بازیکنان به دلیل رد دستورات سرمربی کنار گذاشته شدند و شاید با حضور آنها عربستان می توانست عملکرد بهتری داشته باشد.

هاجیمه موریاسو; شک و تردیدهای فزاینده

ژاپن پس از پیروزی های درخشان مقابل تیم هایی مانند آلمان، ترکیه و مراکش به عنوان مدعی اصلی قهرمانی راهی قطر شد اما در مرحله گروهی عملکرد متزلزلی داشت و در مرحله یک چهارم نهایی مغلوب ایران شد.

هاجیمه موریاسو در شش سال گذشته نتایج درخشانی با ژاپن به دست آورده است و سابقه و شهرت دلیل اصلی عدم اخراج او پس از بازگشت از قطر است، اما رسانه ها این سوال را مطرح کرده اند که آیا او بهترین گزینه برای هدایت است یا خیر. ژاپن به جام جهانی بعدی؟ گروپا معتقد است که زمان تغییر فرا رسیده است و کنتا هاسگاوا، سرمربی ناگویا گرامپوس، جدی ترین گزینه است. انتخاب دروازه بان های کم تجربه و خوانش ضعیف بازی جدی ترین انتقادات پس از حذف ژاپن توسط موریاسو بود.

حسین آموتا; مدعی جام جهانی پس از فینال تاریخی

اردن قبل از شروع جام ملت های آسیا جزو مدعیان اصلی قهرمانی نبود اما با نمایشی جذاب و حذف تیم هایی مانند عراق و کره جنوبی توانست به فینال راه یابد. حسین آموتا در این موفقیت نقش بسزایی داشت و توانست تیمی پرانرژی و هماهنگ با نسل جدید بازیکنان اردنی بسازد.

سرمربی ۵۴ ساله مراکشی در بهار گذشته با فدراسیون فوتبال اردن قرارداد امضا کرد و سبک بازی او بر اساس دفاع و ضد حمله در این تیم به خوبی جا افتاده است. اولین صعود در فینال جام ملت های آسیا اردنی ها را امیدوار کرد که با این مربی بتوانند به جام جهانی ادامه دهند. قرارداد آموتا تا سال ۲۰۲۶ است و افزایش سهمیه آسیا به ۸.۵ تیم، صعود عمان را به یک هدف محتمل تبدیل کرده است.

گراهام آرنولد؛ لیگ استرالیا را مقصر بدانید

استرالیا به عنوان یکی از مدعیان وارد مسابقات شد و مشکلی برای گروه برتر وجود نداشت اما کارشناسان مدعی بودند این تیم کیفیت بالایی ندارد و مقابل یکی از مدعیان جدی عقب نشینی خواهد کرد. این پیش بینی درست بود و استرالیا در مرحله یک چهارم نهایی مغلوب کره جنوبی شد.

البته رسانه های استرالیایی انتقاد زیادی از گراهام آرنولد ندارند و معتقدند نسل فعلی فوتبال این کشور در حد بهترین های این قاره نیست. آرنولد در جریان این مسابقات از تعلیق طولانی مدت لیگ استرالیا و تقویم این مسابقات نیز انتقاد کرد. او بازیکنان اورهای محدود را از لیگ استرالیا انتخاب کرد و احساس کرد که باید تعداد مسابقات را افزایش داد تا کیفیت بازیکنان داخلی بهبود یابد. با این حال ماموریت تغییر نسل فوتبال استرالیا به او محول شده و همچنان در مقدماتی جام جهانی روی نیمکت این تیم خواهد بود.

سرکو کاتانچ; مخالف استعفا، با امید به آینده

ازبکستان در جمع نایب قهرمان جام ملت ها قرار داشت اما در مرحله یک چهارم نهایی مغلوب قطر شد. با این حال، ازبکستان تنها تیمی بود که قطر را متوقف کرد و تنها در ضربات پنالتی شکست خورد. آنها در مرحله گروهی مقابل استرالیا نیز مساوی کردند که نتیجه خوبی است.

ازبکستان به وضوح امیدوار بود که به نیمه نهایی مسابقات برسد و هنگامی که خبرنگاری پس از بازی قطر از وی در مورد استعفای خود پس از ناکامی در رسیدن به این هدف پرسید، او پاسخ داد: “شوخی می کنی؟” او همچنین گفت که آینده را روشن کند. در انتظار فوتبال ازبکستان است.

این تیم در مرحله مقدماتی جام جهانی در تاشکند مقابل تیم ملی ایران به تساوی ۲ بر ۲ دست یافت و امیدوار است با افزایش سهمیه آسیا برای اولین بار به جام جهانی صعود کند. این انگیزه بزرگی برای کتانچ برای ادامه حضور در تیم جوانان ازبکستان است.

عیسی کاساس; عدم تمایل به ماندن در عراق

نام خسوس کاساس زمانی بر سر زبان ها افتاد که او توانست اولین شگفتی بزرگ این مسابقات را با شکست دادن ژاپن خلق کند. پس از این پیروزی تاریخی، هواداران عراقی امیدوار بودند که برای دومین بار قهرمان جام شوند، اما با اخراج جنجالی ایمن حسین و شکست مقابل اردن، این تیم در مرحله یک هشتم نهایی حذف شد.

پس از این شکست، روزنامه نگاران عراقی با کاساس به شدت بحث کردند و حتی کنفرانس مطبوعاتی ناتمام ماند. این نگرش دستیار سابق لوئیس انریکه را از ادامه همکاری با این تیم منصرف کرده است. همچنین گفته می شود خانواده کاساس نمی خواهند او در عراق بماند اما دولت این کشور مصمم به ادامه همکاری با این مربی است.

عیسی کاساس

پائولو بنتو؛ پروژه ادامه دارد

امارات در جام ملت های آسیا نمایش ناامید کننده ای داشت و با شکست مقابل تاجیکستان در مرحله یک هشتم نهایی شکست خورد. این تیم در دو دوره قبلی مسابقات به نیمه نهایی رسید و هوادارانش انتظار شکست مقابل تاجیکستان تازه وارد را نداشتند.

با این حال رسانه های امارات معتقدند باید به این مربی پرتغالی فرصت بیشتری داده شود. تنها ۶ ماه از آغاز کار سرمربی سابق کره جنوبی در این کشور می گذرد و در حال ساخت تیمی جوان برای مسابقات مقدماتی جام جهانی است. امارات در چهار سال گذشته ۶ سرمربی داشته و با برکناری بنتو همه چیز باید از صفر شروع شود.

پیتر شاگرت؛ من به دنبال یک لانچ پد هستم

پیتر شاگرت یکی از مربیان موفق این مسابقات بود که در اولین حضور خود تاجیکستان را به مرحله یک چهارم نهایی رساند. این مربی کروات علاوه بر دوران مربیگری موفق، به خوش اخلاقی در برخورد با خبرنگاران و حریفان شهرت یافت. این موفقیت در حالی به دست آمد که او حقوق کمی از فدراسیون تاجیکستان دریافت کرد. در پایان مسابقات، شاگارت تصمیم به پایان همکاری گرفت و امیدوار است با تیم جدیدش قرارداد بهتری امضا کند. او گفت که به دنبال مربیگری در باشگاه نیست و ترجیح می دهد هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد.

پیتر شاگارت

برانکو ایوانکوویچ; بدون ارتقاء، بدون تیم

نام برانکو به دلیل پیشنهاد پرسپولیس خبرساز شد. مذاکرات سرمربی کروات و باشگاه سابقش باعث ناراحتی رسانه ها و فدراسیون عمانی شد. عصبانیت آنها با حذف عمان در مرحله گروهی بیشتر شد و دستور اخراج برونکو را صادر کردند. در نهایت بازگشت سرمربی کروات به پرسپولیس منتفی شد تا او فعلا بدون تیم بماند.

هکتور کوپر؛ وقت اضافه، جایزه درخشش مقابل ایران

هکتور کوپر که سال ها پیش هدایت اینتر را بر عهده داشت در این تورنمنت روی نیمکت سوریه نشست. این تیم با پیروزی دقایق پایانی مقابل هند به مرحله حذفی رسید و در یک کوارتر نمایش خوبی مقابل ایران داشت اما در ضربات پنالتی مغلوب شد. عملکرد خوب سوریه، فدراسیون فوتبال این کشور را متقاعد کرد که قرارداد کوپر را تا پایان مسابقات مقدماتی جام جهانی تمدید کند.

خوان آنتونیو پیتزی; فسخ دوجانبه با بحرین

خوان آنتونیو پیتزی سرمربی اسپانیایی-آرژانتینی تصمیم گرفت با توافق دوجانبه از سرمربیگری تیم ملی بحرین کناره گیری کند. این مربی ۵۵ ساله با بحرین به مرحله یک هشتم نهایی رسید اما تیمش مقابل ژاپن حرفی برای گفتن نداشت و رفت. بحرین در گروه خود موفق شد صدرنشین گروه شود اما پیروزی این تیم مقابل اردن به دلیل نیمکت نشینی اکثر بازیکنان حریف جدی گرفته نشد.

فیلیپ تروسیه؛ ویرایش نقشه بازی

ویتنام با وجود باخت مقابل ژاپن عملکرد خوبی داشت و انتظار می رفت از گروه صعود کند اما در دو دیدار بعدی عملکرد ضعیفی داشت و زودهنگام حذف شد. با این حال فیلیپ تروسیه سرمربی معروف فرانسوی به همکاری خود با فدراسیون فوتبال ویتنام ادامه می دهد اما رسانه ها از برخی تصمیمات او انتقاد می کنند و معتقدند او باید استراتژی متفاوتی را برای مسابقات مقدماتی جام جهانی اتخاذ کند.

منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا