وب گردی

محمد در مقابل چشمان همسر و فرزندش به شهادت رسید

استان گیلان با ۸ هزار شهید جزء چهار استان اول کشور از نظر تعداد شهداست که شهرستان رودبار با ۴۰۰ شهید به انقلاب اسلامی ادای احترام کرد. سردار شهید «سید محمد تقی محزون موسوی» از شهدای سرشناس رودبار است که اولین فرمانده ارتش این شهرستان نیز به شمار می رود. ماجرای شهادت سید محمد تقی بسیار عجیب و تاثیرگذار است. وی در ۷ بهمن ۱۳۶۱ توسط منافقین به شهادت رسید و در حالی که در کنار همسر و فرزندش ایستاده بود به شهادت رسید. گفت و گوی ما با دکتر سیدالحسن موزوی برادر و سید مهدی موزوی فرزند شهید را مشاهده می کنید.

فرار از پادگان به دستور امام

دکتر ابوالحسن موسوی درباره برادر شهیدش چنین می گوید: «سید محمد تقی در سال ۱۳۳۵ در رودبار متولد شد و در حین تحصیل مشغول به کار بود. تمام زندگی او با مشکلات آمیخته بود. پس از پایان تحصیلات متوسطه در سال ۱۳۵۳ به تهران رفت و در مدرسه عالی فنی به تحصیل ادامه داد. دینداری و میهن پرستی با خون او آمیخته بود. وی همزمان با فراگیری به مبارزه با رژیم وحشی پهلوی پرداخت و در سال ۵۶ از جمله انقلابیونی بود که به تکثیر و پخش اعلامیه ها و ضبط سخنرانی امام خمینی (ره) پرداخت. شهید نقش زیادی در اتحاد انقلابیون داشت. در همان سال ۵۶ برای خدمت سربازی به بندرعباس رفت و با پیام امام راحل از پادگان فرار کرد و به تهران رفت. مدتی در حوزه درس خواند و همزمان نوارهایی با حضرت امام را بر روی کاغذ به صورت مخفیانه بین مردم پخش می کرد. نکته بارز شهید این است که از آن زمان شاه به موضوع فلسطین توجه ویژه ای داشته و نوارهای سخنرانی در مورد فلسطین منتشر می کند و در این زمینه تبلیغ می کند.

فرمانده اول سپاه رودبار

برادر شهید ادامه می دهد: سید محمد تقی پس از پیروزی انقلاب مدتی به عنوان یکی از اعضای فعال اجرایی کمیته انقلاب اسلامی فعالیت کرد و پس از چهار ماه به دستور امام در تشکیل جهاد سازندگی در رودبار شرکت کرد. خمینی.” مدتی به عنوان مسئول حزب جمهوری اسلامی در شهرمان خدمت کرد و سپس به مدت سه سال فرماندهی سپاه شهرستان رودبار را بر عهده گرفت. شهید سید محمد تقی محزون موسوی به عنوان اولین فرمانده سپاه رودبار منطقه را از وجود گروهک های ضد انقلاب و الحاد پاکسازی کرد. همین مشکل باعث شد که ضد انقلاب در سحرگاه ۷ بهمن ۱۳۶۱ او را به همراه همسر و فرزند خردسالش به قتل برساند. در این حادثه همسر و فرزند وی نیز مجروح شدند. بعداً مسئولین شهادت برادرم به سزای اعمالشان رسیدند».

تأسیس ۶۰ انجمن اسلامی توسط شهید موسوی

برادر شهید در خصوص منبع اصلی توجه شهدایی چون سید محمدتقی موسوی به نهضت اسلامی امام می‌گوید: «ریشه انقلابی بودن مردم ایران امام حسین (ع) است. در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی اولین ماموریت سپاه تامین امنیت شهرستان رودبار و ماموریت دوم پشتیبانی و اعزام نیرو به جبهه بود. محمد تقی با همکاری مردم متدین و انقلابی شهر رودبار را از حضور گروه های الحادی و ضد انقلاب پاکسازی کرد و با دعوت از اساتید و روحانیون برای تشکیل کلاس هایی از قبیل اصول عقاید، اخلاق، نهج البلاغه، عربی، قرآن، سواد و خیاطی در شهر. و حومه شهر را ساخت. وی برای افزایش معنویت منطقه با اقامه نماز کمیل در مساجد و با تشکیل بیش از ۶۰ انجمن اسلامی در شهر و روستا و همچنین با تشکیل بسیج و گروه های مقاومت در ۵۲ روستا به امنیت شهر و حومه پرداخت. .

در رودبار غیر از منافقین، انواع و اقسام گروه های چپ و الحادی علنا ​​خود را تبلیغ می کردند. شهید عرصه را بر آنها تنگ کرد و یکی از اقداماتش ارتقای فضای معنوی شهر رودبار بود. ایشان با اقامه نماز کمیل در روستاها و شهرها و تشکیل انجمن اسلامی برای آشنایی جوانان با مبانی دینی و انقلاب اسلامی تلاش زیادی کردند.

شهادت به خانواده

برادر شهید درباره شهادت سید محمد تقی می گوید: «برادر من هر شب سر ساعت معینی می خوابی. منافقین آن شب در درخت زیتون بیرون خانه او پنهان شدند تا چراغ خانه را خاموش کنند! ساعت ۱:۲۰ بامداد حمله کردند و چون درها محکم و چوبی نبود با شکستن درها به طبقه دوم محل زندگی شهید رسیدند. سپس با اسلحه جی. ۳ او را در مقابل چشمان همسر و فرزند شش ماهه اش به طرز فجیعی کشتند. پدر، مادر، برادر و خواهرها در اتاق دیگری بودند. در نتیجه تیراندازی اتاق پر از گرد و غبار و دود باروت شد. همسر شهید ابتدا فکر کرد زلزله آمده است. مدتی طول کشید تا متوجه شد چه اتفاقی افتاده است.

وی می افزاید: افرادی که برادرم را کشتند با گروهک منافقین در جنگل ارتباط داشتند و با وجود او نتوانستند کاری انجام دهند. با وجود سید محمد تقی فضا برایشان خطرناک شده و به جنگل و مناطق دور افتاده گریخته اند. در آن زمان مسئولان و حراست محافظ نداشتند. پس از این کشتارها بود که به مقامات ارشد اسلحه و گارد شخصی داده شد.»

دکتر ابوالحسن مهز موسوی می گوید: «بعد از شهادت سیدمحمدتقی، دژ انقلاب اسلامی را خالی نگذاشتیم. از سال ۶۳ تا ۶۷ نماینده دوره دوم مردم رودبار در شورای اسلامی بودم و سپس به عضویت هیئت علمی دانشگاه درآمدم و از سال ۱۳۸۸ به مدت هشت سال ریاست دانشگاه بین المللی اهل بیت(ع) را بر عهده داشتم.

برادر شهید با بیان اینکه شهدا معتقد بودند انقلاب اسلامی ایران به انقلاب امام زمان (عج) می رسد، افزود: بحث انقلاب و حکومت جهانی امام زمان (عج) از دیدگاه مرحوم آیت اللهی. حسن زاده آملی عصر غیبت تدریجی ظهور و حضور امام زمان (عج) است. ) است. در واقع طلوع انقلاب اسلامی خود ظهور ثانویه امام عصر (عج) بود. شهید موسوی نیز نگاهی جهانی به مسائل داشت و نگاه ویژه ای به ظهور امام زمان(عج)، مبارزه با ظلم و به ویژه مسئله فلسطین داشت.

مطیع ولایت فقیه باشید

وی ادامه می دهد: «سید محمدتقی محزون موسوی از نظر بلوغ سیاسی از بصیرت بالایی برخوردار بود. گفت باید از ولایت فقیه اطاعت کنیم. او راه شهادت را در خانواده ما باز کرد. تربیت دینی و شهادت در خانواده ما فقط مختص برادر شهیدم نیست. خواهرزاده ما که دانشجو بود در منطقه حاج عمران کشته شد و یک سال جسدش مفقود شد. پسر عمویمان «شهید علی اقبالی» جوانترین استاد خلبان کشور در سال اول جنگ تحمیلی بود که هواپیمایش در حال پرواز سقوط کرد. صدام دستور داد جسدش را دو نیم کنند. پیکر وی چهار سال پیش نبش قبر شد و در قطعه ۵۳ بهش زهرای تهران به خاک سپرده شد.

مجازات قاتلان

برادر شهید درباره محاکمه قاتلان شهید می گوید: «کسانی که برادرم را کشتند افراد زیادی در تیم خود داشتند. چند نفر به عنوان دستیار قاتل دستگیر شدند و اصلی ترین آنها اعدام شد. بعد از واقعه ششم باخمن ۶۰ که گروه جنگل توسط افراد آمل ضربه سختی خورد، در بعضی جاها نفوذ پنهانی داشتند. در کردستان انواع و اقسام گروه ها وجود داشت که تعدادی از آنها نابود شدند و به فضل الهی نابودی گروه شیطانی نزدیک است.

دکتر سیدابلحسن محض موسوی می گوید: «آنچه برای نسل جوان مهم است این است که شهدا به عنوان الگو معرفی شوند. برخی از شهدا مثل حر در عاشورا یا شاهرخ ضرغام در انقلاب، ابتدا راهشان منفی بود، اما خداوند راه توبه را برایشان گذاشت و به سوی خدا رفتند. خداوند در قرآن می فرماید: «اللهم یحب الصالحین».

ایجاد امنیت در مسیر فرهنگی

سید مهدی مهزان موسوی، تنها فرزند شهیدی که در هنگام شهادت پدرش تنها شش ماه داشت، از زحمات پدر شهیدش می گوید: قبل از اینکه بخواهم درباره هندسه فکری پدر شهیدم صحبت کنم، لازم است موقعیت شهر رودبار را که پدرم در سال ۱۳۵۸ فرماندهی می کرد به اختصار توضیح دهید شهرستان رودبار از نظر جغرافیایی بزرگترین شهر گیلان در آن سالها با ۴۰۰ روستا بود. این شهر دارای آب و هوای متنوع، گرم و خشک، کوهستانی و معتدل و در عین حال دارای تنوع قومیتی از کرد، لری، ترک و گیلک است. این تنوع اقلیمی مشکلات جدی برای برنامه ریزی و مدیریت شهری ایجاد می کند. شهر رودبار در این سالها محل ترفیع یا بهتر بگوییم محل هجوم گروه‌های افکار التقاطی، انحرافی و حتی الحادی بود. جنبش هایی مانند منافقین (مجاهدین خلق) و کمونیست ها. در این شرایط پدرم توانست در سه سال فرماندهی سپاه با حداقل تنش امنیت کامل را برقرار کند. شاید دلیل اصلی این موفقیت تلاش برای برقراری امنیت از طریق فرهنگ باشد.»

اشدا علی الکفر رحمه الله

فرزند شهید در ادامه تصریح کرد: تعظیم، اخلاص و دستیابی به بنیان فکری توحیدی مناسب باعث شد که شهید در مواجهه با مشکلات و جریانات پیش رو، چه توسط نیروهای خودی و چه توسط دشمنان، با تحلیل صحیح راه درست را انتخاب کند. در مسیر فعالیت فرهنگی، پدرم به دنبال گسترش معنویت در شهر بود. یکی از برنامه های وی اقامه نماز کمیل در مناطق مختلف شهرستان رودبار بود. او اهل تجوید و تضرع در پیشگاه خداوند متعال بود و این تزکیه روحی لطیف و از این رو ملاقاتی کریمانه با مردان در او ایجاد کرده بود.

شهید موسوی در مجموع نه تعارف می کرد و نه دلجویی می کرد و به مسائل دینی و انقلابی حساس بود. اشداء علی الخفر و رحمه به معنای مضیق از آن جمله بودند.

شهادت در زمان حاج قاسم

فرزند شهید درباره زمان شهادت پدرش می افزاید: در زمان وقوع این حادثه من شش ماه بیشتر نداشتم، اما پدربزرگم مرحوم سیدافضل صاحب کتاب مهزن المراتی در آن شب چنین نقل می کند. شب قبل از واقعه خواب امام زین العابدین (علیه السلام) را دیدم که در خانه ای خوابیده و اتاق پر از دود بود. آمدم بالای سرشان و لحاف را از سر مبارکشان برداشتم و دیدم فوت کرده اند. شب حادثه وقتی با صدای شلیک گلوله از خواب بیدار شدم و وارد اتاق پسرم شدم، اتاق پر از دود شد و سیدمحمدتقی را غرق در خون دیدم. این صحنه مرا به یاد خواب شب قبل انداخت.»

فرزند شهید می گوید: من و مادرم در این حادثه مجروح شدیم. قاتل پدرم دستگیر شد. بعد از شهادت پدر، عمویم سرپرستی ما را بر عهده گرفت. باید از عموی مرحومم سید جواد مهزان موسوی که از شاعران و مداحان اهل بیت (ع) بود یاد کنم که در تربیت من نقش بسزایی داشت.

منبع: روزنامه جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا