وب گردی

تغییر رنگ هنگام حمله / راز شگفت انگیز سریعترین شکارچی دریایی

نیزه ماهی و بادبان برترین شکارچیان اقیانوس ها و سریع ترین ماهی های روی کره زمین هستند. نیزه‌ماهی‌ها به‌صورت گروهی شکار می‌کنند و به نوبت هدف خود را دنبال می‌کنند. اکنون، با استفاده از فناوری جدید هواپیماهای بدون سرنشین، محققان بینش شگفت انگیزی را در مورد اینکه چگونه این ماهی ها حملات خود را بدون آسیب رساندن به یکدیگر هماهنگ می کنند، کشف کرده اند. جالب اینجاست که این ویژگی مربوط به «رنگ» است.

نیزه ماهی راه راه (Kajikia audax) به دلیل تغییر رنگ متمایز خود شناخته شده است، اما فیلم های هواپیماهای بدون سرنشین به تیم نشان دادند که نوارهای روی بدن نیزه ماهی مهاجم قبل از حمله بسیار روشن تر می شوند و پس از حمله به رنگ قبل از شکار خود باز می گردند. نیزه ماهی دارای پوزه های بلند و کشیده ای است که می توان از آنها برای بیهوش کردن و گرفتن طعمه استفاده کرد، اما می تواند به حیوانات دیگر در آب های گرمسیری اقیانوس آرام و اقیانوس هند نیز آسیب برساند. به گفته NOAA، طول آنها ۴ متر و وزن آنها حدود ۲۰۴-۱۱۳ کیلوگرم است.

برای اولین بار، محققان تغییر رنگ سریع را در یک شکارچی که در مدرسه شکار می‌کند، نیزه‌ماهی راه‌راه، ثبت کرده‌اند، زیرا نیزه‌ماهی‌ها ساردین را شکار می‌کنند. محققان ۱۲ ویدئو از شکار نیزه ماهی ساردین اقیانوس آرام را به این روش تجزیه و تحلیل کردند. در هر کلیپ دو نیزه ماهی متفاوت وجود داشت، بنابراین محققان می‌توانند رنگ‌های این دو را با هم مقایسه کنند.

ظاهراً نیزه ماهی مهاجم هنگام حمله “روشن” می شود و بسیار درخشان تر از همتایان خود می شود و پس از پایان حمله به سرعت به رنگ اصلی خود باز می گردد. تصور می‌شود که این تغییر در روشنایی نوارها به عنوان سیگنالی برای ماهی‌های غیر حمله کننده عمل می‌کند تا به آنها درباره آنچه در شرف وقوع است هشدار دهد و در نتیجه آنها را از حمله و آسیب احتمالی خود منصرف کند. این شبیه نحوه تغییر رنگ مداکای کوچک قبل از حمله به ماهی های دیگر به رنگ تیره تر است.

تغییر رنگ در گوشتخواران، به ویژه شکارچیان گروهی نادر است. اگرچه نیزه ماهی به تغییر رنگ معروف است، اما این اولین بار است که به شکار یا هر رفتار اجتماعی مرتبط می شود. این تیم قصد دارد بررسی کند که آیا نیزه ماهی هنگام شکار به تنهایی یا در سایر زمینه های اجتماعی تغییر رنگ می دهد. آنها همچنین قصد دارند ببینند که آیا ماهی های دیگری که توانایی تغییر رنگ را دارند از نوارهای خود به همین روش استفاده می کنند یا خیر.

منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا