وب گردی

تاریخچه طرح حماس چه بود؟

نتانیاهو طرح حماس برای پایان دادن به جنگ غزه را توهم می داند. در حالی که به نظر می رسد او تنها کسی است که طرح حماس را جدی نگرفته و ترجیح می دهد جنگ غزه را ادامه دهد. برای نتانیاهو، هر طرحی که رنگ پایان دادن به بمباران غزه را داشته باشد به این معناست که باید پاسخگوی اشتباهات استراتژیک و سیاسی خود و همچنین فساد مالی خود در سرزمین های اشغالی باشد. از سوی دیگر، بر اساس تحلیل رسانه های غربی، آمریکا به طرح حماس خوش بین بود.

تاریخچه طرح حماس چه بود؟

حماس طرحی سه مرحله ای برای آتش بس در نوار غزه پیشنهاد کرده است که شامل آتش بس، تبادل اسرا و اجساد، بازسازی غزه و خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه می شود. هر یک از مراحل باید ۴۵ روز باشد. این جنبش مقاومت در مرحله اول پیشنهاد مذاکره غیرمستقیم با اسرائیل برای توقف عملیات نظامی را مطرح کرد. در ۴۵ روز دوم، نیروهای اسرائیلی به طور کامل از غزه خارج می شوند و در مرحله سوم، اجساد و اجساد کشته شدگان بین دو کشور مبادله می شود. هدف این پیشنهادها اصلاحات اساسی در چارچوب توافقنامه پاریس بود که منجر به آتش بس همه جانبه و رفع محاصره کامل نوار غزه شود.

در مرحله اول ۴۵ روزه، تمامی اسرای غیرنظامی اسرائیلی اعم از زنان و کودکان (زیر ۱۹ سال) و همچنین افراد مسن و بیمار باید در ازای آزادی تعداد معینی از اسرای فلسطینی آزاد شوند و کمک‌های بشردوستانه بیشتر باید انجام شود. به غزه فرستاده شود و سربازان اسرائیلی باید از مناطق خارج شوند. خروج و صدور مجوز بازسازی بیمارستان ها و خانه ها و تأسیسات مختلف در غزه و اجازه ادامه خدمات به سازمان ملل و آژانس های آن.

مذاکرات غیرمستقیم برای اطمینان از توقف عملیات نظامی متقابل و بازگشت به وضعیت صلح کامل باید تکمیل شود و نتیجه قبل از اجرای مرحله دوم اعلام شود.

در مرحله دوم، تمامی اسرای مرد صهیونیست (غیر نظامی و غیرنظامی) باید در ازای آزادی تعداد معینی از اسرای فلسطینی و تمامی اقدامات بشردوستانه مرحله اول به علاوه خروج کامل نظامیان اسرائیلی از نوار غزه آزاد شوند. و همچنین بازسازی خانه‌ها و زیرساخت‌های ویران شده در نوار غزه باید تضمین شود و طبق توافق‌ها و سازوکارهای مورد توافق، در مرحله اول باید آغاز شود.

در مرحله سوم در حالی که روند مراحل اول و دوم برای کمک به مردم غزه ادامه دارد، اجساد کشته شدگان باید پس از شناسایی بین دو کشور مبادله شود.

همچنین حماس در الحاقیه پیشنهادی خود خواسته های خود را تشریح کرد و مصر، قطر و تمامی کشورها را مسئول مدیریت و نظارت بر اجرای این طرح اعلام کرد و مهمترین مفاد ذکر شده در این الحاقیه عبارتند از: اجرای تشریفات قانونی لازم برای تضمین از اسیر نشدن آزادگان، بهبود وضعیت اسرای باقی مانده در زندان های اسرائیل، توقف تهاجم به مسجد الاقصی و بازگرداندن شرایط آن به وضعیت قبل از سال ۲۰۰۲، افزایش میزان کمک های بشردوستانه و سوخت ورودی به غزه، مجددا بازگشایی تمام گذرگاه‌ها، رفع محدودیت‌های ترافیکی، تجهیز مجدد نوار غزه به سوخت مورد نیاز برای راه‌اندازی نیروگاه و تعهد تل‌آویو برای تامین نیازهای برق و آب نوار غزه.

گروه حماس در مورد پیشنهاد ارائه شده در پاریس گفت که چارچوب توافق پاریس به منظور تحویل اسرای اسرائیلی به صورت رایگان و تنها در ازای ورود کمک های بشردوستانه به نوار غزه است و تضمینی برای یک ضمانت ندارد. آتش بس یا آرام کردن موقت محیط. یکی از اعضای این گروه توضیح داد که در پیشنهاد پاریس، بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه و آزادی تردد برنامه‌ریزی نشده و هیچ تضمینی برای این امر وجود ندارد.

پاسخ نتانیاهو چه بود؟

حماس پس از ارائه پیشنهاد خود که شامل آتش بس چهار ماهه می شود، منتظر پاسخ طالایو ماند. برخلاف اخبار منتشر شده از واشنگتن مبنی بر خوش بینی آمریکایی ها به این طرح، واکنش طالویو منفی بود.

روزنامه های اسرائیلی نوشتند که پیشنهاد حماس قابل اجرا نیست. آنها همان سخنانی را که نتانیاهو در مورد پیشنهاد این گروه مطرح کرد، تکرار کردند.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه اعلام کرد که طرح آتش بس و تبادل گروگان حماس را نمی پذیرد و خواسته های این گروه را “توهم” خواند. نتانیاهو در این رابطه گفت: ما به هیچ چیز متعهد نیستیم. ما درگیر هیچ یک از خواسته های فریبکارانه حماس نیستیم. نتانیاهو پس از تماس با مقامات امنیتی و نظامی اسرائیل برای رایزنی، این پاسخ را داد.

روزنامه یدیع آحارانوت امروز در واکنش به انتشار این خبر نوشت؛ اسرائیل در حال بررسی پاسخ حماس و تدوین یک پاسخ رسمی است، اما مقامات اسرائیلی می گویند که حماس ظاهراً به این چارچوب بله گفته است، اما شرایط “غیرممکن” را تعیین کرده است که نشان می دهد پاسخ آن منفی است. در هر صورت اسرائیل جنگ را متوقف نخواهد کرد.

وضعیت غزه چگونه است؟

آخرین آمار سازمان ملل نشان می دهد که حدود یک چهارم جمعیت غزه از گرسنگی و بقیه دچار سوء تغذیه هستند. حدود ۲۸ هزار فلسطینی در حملات و بمباران رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده اند. بمباران مکان هایی مانند مدارس و بیمارستان ها همچنان ادامه دارد.

همچنین تعداد مجروحان این تخلف به نزدیک به ۶۸ هزار نفر رسید. اسرائیل آخرین حملات خود را بر رفح متمرکز کرده است. همزمان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت که واشنگتن نگرانی هایی در مورد گسترش عملیات اسرائیل در رفح دارد. مجله Axios می گوید چنین عملیاتی باعث هجوم ده ها هزار فلسطینی به مصر می شود. در همین حال، مصر نسبت به انتقال فلسطینیان به مصر هشدار داده است.

هزاران فلسطینی آواره که برای در امان ماندن از اثرات جنگ به جنوب نوار غزه گریخته اند، اکنون در نزدیکی یا داخل رفح هستند. بسیاری از فلسطینی‌ها قبلاً نگران حمله اسرائیل به این منطقه بودند، زیرا جایی برای پنهان شدن در خارج از منطقه ندارند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در نشست هفتگی کابینه گفت که ۱۷ گردان از ۲۴ گردان رزمی حماس تا کنون منحل شده اند.

اما نتانیاهو پیشنهاد حماس را رد کرد و به بمباران غزه و رفح ادامه داد. اما تبادلات دیپلماتیک همچنان ادامه دارد. وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته را در خاورمیانه سپری کرد و با نمایندگان کشورهای عربی مذاکره کرد. از سوی دیگر، وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر به لبنان، رویدادها را زیر نظر دارد. اخیرا یکی از اعضای دولت اسلامی اعلام کرد که تهران تلاش های دیپلماتیک زیادی برای توقف بمباران غزه انجام داده است.

منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا