وب گردی

آقایان عزیز! غروب عید وسواس زن نیست

مارس است؛ ماه عجله های بی مورد، ماه خریدهای لحظه آخری، ماه التماس و از همه مهمتر ماه خانه تکانی. کارگران و زنان خانه دار از پیر و جوان روزهای قبل از عید نوروز و سال نو پر از خانه داری است، حتی در محل کار گواهینامه و مرخصی استعلاجی می دهند، اما زنان در اسفند ماه با هیچ گواهی و مرخصی استعلاجی موافقت نمی کنند، مگر اینکه کسی باشد. کمکی به حرکت آنها نمی کند

خانه را به هر کجا که نگاه کنی، می درخشد، جایی نمی ماند که تحت تاثیر تمهیدات مختلف قرار نگیرد. انگار نوروز نزدیک است، انرژی تازه می گیرند و هر کاری می کنند تا سالشان با خاک و آلودگی تحویل نشود. هنگام تحویل باید همه چیز درخشان باشد و بوی تمیزی بدهد.

خدا را شکر که سرمایه گذاران و تولیدکنندگان بیکار نمی نشینند و درز پاک کن تولید می کنند که ما اصلا فکرش را هم نمی کنیم و مدام پولیش گوشه تولید می کنیم. با چه مواد، آماده سازی و تکنیکی می توان جرم شعله و چدن را از بین برد. کدام ماده شوینده درزها را الکتریکی می کند؟ انگار به دنبال یافتن خاک و تمیز کردن آن هستند.

پژوهشگران و روانشناسان معتقدند که این یک وسواس نیست، بلکه چنین عملکردی ناشی از رویکرد جزئیات محوری زنان در مقایسه با رویکرد کل نگر مردان است که آنها را در ماه مارس از خانه دور می کند تا دیرتر به خانه بازگردند. به این بهانه که در پایان سال کار می کنند و کمتر در خانه مشغول هستند. اینجاست که تفاوت ها به وجود می آید، طبیعتاً زنان باید بپذیرند که معیارهای ذهنی مردان با زنان متفاوت است، بنابراین اگر کاری به آنها سپرده شود، به نتیجه مطلوب نخواهند رسید، اما نباید تسلیم شوند، بلکه سعی کنند آنها را بپذیرند. تمرین و حوصله .از معیارها عدول کنند و به نتیجه متعادل برسند البته مردها نباید از خانه فرار کنند و ماه اسفند و خواسته هایش را بپذیرند و کمی بیشتر با دل زنان پیش بروند پس نتیجه معیار فکر زنان خانه ای خواهد بود که در زمان تحویل سال مانند یک دسته گل به نظر می رسد.

همه ما یادمان می آید که نزدیک عید مادرانمان مشغول دوختن ملحفه بودند. هر روز که از مدرسه برمی گشتیم روی ملحفه های سفید حیاط غلت می زدیم و بالاخره بعد از ناهار با صدای ملایم خیاطی مادرانمان به خواب می رفتیم. وقتی از خواب بیدار شدیم یک تشک و ملحفه دیگر تمام شده بود و می خواستیم این چیزهای تمیز را برگردانیم اما مادرانمان هم گفتند حالا چند روز دیگر از این پتو و بالش استفاده کن و ما هم هیجان زده بودیم که عید زود است و پتوها بوی تمیزی می دادند، بیایید از آن استفاده کنیم. خانه شبیه یک خانه خالی بود. پرده ها یک طرف، فرش های حیاط و پشت بام و تشک ها و بالش ها هم بدون ملحفه نمایان بود.

معمولاً افراد مسن خانه را جابه جا می کردند و ظروف شکسته و پر را دور می انداختند و ظروف جدید را جایگزین می کردند و به این ترتیب زندگی خود را تجدید می کردند، در حالی که امروزه حتی اگر ظرف شکسته ای وجود نداشته باشد، مفهوم نو با ظروف نو در هم آمیخته شده است. مد و باید باشد در هر صورت سرویس های قبلی را با سرویس جدید جایگزین کنید. تشک ها با پنبه جدید پر شده بودند، بنابراین آنها باز شدند و مانند استفاده از یک تشک جدید بود. قالیشویی نبود، یک حیاط بود و یک کاسه کوچک و یک کاسه که سرم را از کنار فرش گرفت. تمام لذت در شستن قالیچه هایی بود که بچه ها در حیاط انجام می دادند، حتی صحبت در مورد آن زمان ها لبخند بر لبان می آورد. در گذشته خانه ها مانند امروز با کاغذ دیواری، سرامیک، سنگ و نقاشی تزئین نمی شدند. سقف خانه ها چوبی و دیوارها از آهک و گچ ساخته شده بود. خانواده ها یاالی گفتند و سقف و دیوارها را خیس از برف و طوفان با گچ، آهک و دوغ گچ کردند. اما در خانواده یک چیز مشترک همه خانواده ها بود و آن همدلی بود. همدلی باعث شد با دلی آرام به بهار نزدیک شوند. اسباب حضور چشمه از آب و شست و شوی خانه تأمین می شد و خانه داری میهمانان به نحو احسن ترتیب داده می شد، چنان که صائب می گفت: «اول به خانه برو بعد مهمان».

به همین دلیل به سراغ میزبانان رفتیم تا ببینیم معیارهای ذهنی آنها برای خانه تکانی چیست! نظرات را با هم می خوانیم.

چرا خانه می لرزد؟!

هما، ۶۴: سال به سال نظافت نکن، چون مار و موش از زیر کمد و کمد بیرون می آید.

فاطمه ۵۶ ساله: پاکیزگی نشانه ایمان است و در دین ما بسیار بر آن تاکید شده است. جواب واضح تر از این؟!

نسترن، ۳۶ ساله: ما چیزی به نام خانه تکانی نداریم. در طول سال همیشه سعی می کنم قسمت های مختلف خانه را یکی یکی تمیز کنم تا در روزهای منتهی به سال تحت فشار خانه تکانی، فضای خانه متشنج نباشد.

فرشته ۳۹ ساله: تمام لذت بایرام این است که قبل از تحویل سال ترتیب دهیم.

نیلوفر، ۲۹ ساله: این بهانه ای است برای مردان که کمی در خانه مشارکت کنند و فکر نکنند این چیزها حساسیت زنانه است.

سیمین ۵۲ ساله: چرا که نه، نمی شود لباس هایمان را بشوریم و کثیف و کثیف به استقبال بهار برویم؟!

مریم ۴۵ ساله: بهانه ای برای تمیز کردن خانه برای یک سال!

اکرم ۳۶ ساله: بابا خونه به خونه تکون نمیخوریم. سال به سال که اسباب کشی می کنیم تبدیل به خانه تکانی می شود و بس!

زهرا ۳۷ ساله: عذرخواهی که به ما می آموزد که دلمان را گرم کنیم و به راحتی به استقبال بهار برویم. خانواده برای ما هیجان انگیز است.

مرضیه ۴۰ ساله: در حال آماده سازی مهمانسرا بایرام هستیم.

الهه ۵۲ ساله: اگر خانه را جابه جا نمی کردند، فکر می کنم می ماندیم و کوهی از چیزهای شکسته و بی مصرف بود که خانه را شبیه انباری کرده بود.

مرزی، ۳۶ ساله: با تغییر سال، حال و هوا نیز تغییر می کند و رفت و آمد در خانه حال ما را خوب می کند. بوی آراستگی و تمیزی حس خوبی دارد، به علاوه خانه تکانی فقط برای بهار نیست. من شخصا هر سه ماه یک بار این کار را انجام می دهم، اما برای بهار آن را پیچیده تر می کنم. البته اینو بگم که اصلا این کار رو برای دیگران انجام نمیدم ولی قطعا برای خودم و خانواده ام و حال و هوای خوبی که برای مدتی همراهش خواهد بود برایم مهمتر خواهد بود..

سوده، ۲۸ ساله: اصراری ندارم، قصد دارم بعد از عید این کار را انجام دهم، زیرا قبل از عید، زندگی از یک طرف کار و از طرف دیگر خرید به نظر می رسد. جابجایی برای من اصلا اولویت نیست.

ریحانه ۳۰ ساله: در طول سال وقت تمیز کردن ندارم. جارو کردن خانه یک رسم واجب دیرینه برای زدودن کثیفی و آلودگی است.

حمیده ۴۵ ساله: تمام طعم عید خانه تکانی و بوی مواد شوینده و تمیزی است.

دنیا ۴۱ ساله شد: وقتی زندگی می میرد، به بهای پاکی!

زهرا ۵۴ ساله: چرا که نه؟! خدا را شکر که هر منشی خوبی است!

الهام ۴۰ ساله: به اجبار مقیدم، از آزادی ام بپرس!
لیلا ۶۶ ساله: حالا که خانه تکانی نمی کنند، خانه تکانی امروز مثل غبارروبی قدیمی است. این حرکت توسط افراد قدیمی انجام شد. کاری از دستشان نمانده و در نهایت با تنی شاداب و آرام به استقبال بهار رفتند.

نسرین ۵۷ ساله: چیزهای قدیمی و کهنه ای که بلااستفاده مانده را دور بریزیم و یاد بگیریم که دلبستگی به چیزها زیاد خوب نیست!
مریم ۴۵ ساله: ما می گوییم خانه داری و خارجی ها می گویند فنگ شویی. سازماندهی و جابجایی چیزها آرامش بخش است و ذهن شما را با اعتماد به نفس وارد سال جدید می کند.

کمک تکالیف در داستان
روایات زیادی در مورد فضیلت مراقبت از خانه، اسباب کشی و اهمیت خانه تکانی وجود دارد. امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «ام سلمه از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد فضیلت زنان در خدمت شوهران خود سؤال کرد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: «هر زنی که چیزی را در خانه شوهرش به قصد آبادانی جابه جا کند، خدا او را قضاوت کند و هر که او را قضاوت کند، خداوند او را عذاب نکند».

پیامبر اکرم (ص) رو به حضرت علی (علیه السلام) کرد و فرمود: «یا علی! مردی که بدون نافرمانی، بی حوصلگی و مغرور در کار خانه به همسرش خدمت کند، خداوند نام او را در کتاب شهدا می نویسد و هر شبانه روز و هر قدمی که برمی دارد، ثواب هزار شهید را به او می دهد. آن شخص ثواب حج و عمره را دارد. و به ازای هر قطره عرقی که از بدنش بیرون می‌آید خانه‌ای در بهشت ​​می‌یابد.»

منبع: روزنامه جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا