وب گردی

چرا خورشید گرفتگی آینده مهم است؟

طبق قوانین نجوم، هر نقطه از زمین هر ۳۷۵ سال یک بار شاهد خورشید گرفتگی کامل خواهد بود. افرادی که خارج از مسیر کسوف کامل هستند، یک ماه گرفتگی جزئی را مشاهده خواهند کرد.

ناسا تخمین می زند که ۹۹ درصد از افرادی که در ایالات متحده زندگی می کنند ماه آینده می توانند خورشید گرفتگی کامل یا جزئی را ببینند. بهترین چیزی که اروپایی‌ها به دست می‌آورند دیدن یک خورشید گرفتگی جزئی در نزدیکی افق در هنگام غروب است.

در این مقاله به دلایلی اشاره می کنیم که چرا این خورشید گرفتگی می تواند بهترین رویداد در صدها سال گذشته و سال های آینده باشد:

۱. طولانی ترین خورشید گرفتگی کامل در ایالات متحده از سال ۱۸۰۶

اگر شاهد این خورشید گرفتگی کامل در مکزیک باشید، ممکن است بتوانید ۴ دقیقه و ۲۸ ثانیه زمان گرفتگی کامل را تجربه کنید. این زمان با افزایش سرعت و کشش سایه مرکزی تاریک ماه از جنوب غربی به شمال شرقی کاهش می یابد، اما ۴ دقیقه و ۲۶ ثانیه در مرز ایالات متحده و مکزیک امکان پذیر است.

آخرین باری که خورشید گرفتگی به این مدت طولانی در آمریکای شمالی رخ داد در ۱۶ ژوئن ۱۸۰۶ بود، زمانی که خورشید گرفتگی کامل کل ایالات متحده را به مدت ۴ دقیقه و ۵۵ ثانیه در بر گرفت. این رویداد با کتاب تاریکی در ظهر به مردم بوستون معرفی شد. این رویداد همچنین به عنوان خسوف Tecumseh شناخته می شود.

۲. در زمان اوج فعالیت خورشیدی رخ خواهد داد

هرکسی که تاج را با چشمان خود در طی یک خورشید گرفتگی کامل دیده باشد، می داند که همیشه یک منظره دیدنی است. در طول حداقل خورشید – زمانی که فعالیت مغناطیسی ستاره ما در چرخه تقریباً ۱۱ ساله خود به کمترین حد خود می رسد – تاج خورشید ظاهری نامتقارن و دندانه دار دارد، همانطور که در آخرین خورشید گرفتگی کامل در آمریکای شمالی در ۲۱ اوت ۲۰۱۷ چنین بود. این مورد در ۸ آوریل، زمانی که تاج خورشیدی بزرگتر، متقارن تر و شبیه آفتابگردان به نظر می رسد، صادق نخواهد بود. این نتیجه فعالیت مغناطیسی خورشید است و انتظار می‌رود که خورشید در اواخر امسال به اوج خود برسد.

آخرین باری که خورشید گرفتگی کامل قابل مشاهده از آمریکای شمالی با اوج فعالیت خورشیدی همزمان شد، در ۲۶ فوریه ۱۹۷۹ بود، زمانی که از واشنگتن، مونتانا و داکوتای شمالی در ایالات متحده عبور کرد و ساسکاچوان، منیتوبا، انتاریو و کبک در سراسر کانادا و گرینلند به آن رسید. ۲ دقیقه و ۴۹ ثانیه

۳. تاریک ترین خورشید گرفتگی کامل آمریکا در ۲۱۷ سال گذشته

طولانی‌تر شدن یک خورشید گرفتگی کامل همچنین به معنای تاریکی بیشتر است، که ممکن است افرادی را که نور گرگ و میش را در آخرین خورشید گرفتگی کامل در ایالات متحده در ۲۱ آگوست ۲۰۱۷ دیده‌اند، شگفت‌زده کند. میزان تاریکی تابعی از اندازه گرفتگی است. – کسری از قطر خورشید پوشیده شده توسط ماه که بر عرض جاده تأثیر می گذارد. در سال ۲۰۱۷، قدر ۱.۰۳ و مسیر خورشید گرفتگی کامل حدود ۱۱۵ کیلومتر عرض داشت. آسمان آنقدر تاریک شد که زهره را آشکار کرد. در ۸ آوریل، با قدر ۱.۰۵، مسیر کسوف کامل حدود ۱۸۵ کیلومتر عرض خواهد داشت و مشتری به همراه زهره را آشکار می کند.

۴. در طی یک خورشید گرفتگی کامل، یک دنباله دار دیده می شود

احتمال کم است، اما ممکن است یک دنباله دار در طی خورشید گرفتگی کامل در ۸ آوریل قابل مشاهده باشد. دنباله‌دار ۱۲ P/Poon-Brooks که با نام دنباله‌دار شیطان نیز شناخته می‌شود، حدود ۲۵ درجه از خورشید و نسبتاً نزدیک مشتری خواهد بود.

در حالی که مشتری باید با چشم غیر مسلح در طول یک خورشید گرفتگی کامل قابل مشاهده باشد، دنباله دار می تواند به قدر (درخشندگی) ۴.۷ برسد و آن را در آستانه قابل مشاهده بودن با چشم غیر مسلح قرار دهد. بنابراین ستاره دنباله دار احتمالاً به راحتی دیده نمی شود مگر اینکه شعله ای (افزایش ناگهانی در روشنایی) داشته باشد که قبلاً چنین بوده است.

اگر قصد دارید خورشید گرفتگی کامل را با دوربین دوچشمی مشاهده کنید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که سریع آن را جستجو کنید، اگرچه احتمال بیشتری دارد که در تصاویر با نوردهی طولانی ظاهر شود. آخرین باری که این اتفاق در طی یک خورشید گرفتگی کامل در شیلی و آرژانتین در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ رخ داد، زمانی که دنباله دار C/2020 X3 SOHO در طی یک خورشید گرفتگی کامل مشاهده شد.

۵. پربیننده ترین خورشید گرفتگی کامل در آمریکای شمالی خواهد بود

به گزارش GreatAmericanEclipse.com، حدود ۳۱ میلیون نفر در ایالات متحده در مسیر خورشید گرفتگی کامل زندگی می کنند که از بخش هایی از ۱۵ ایالت ایالات متحده عبور خواهد کرد. با اضافه کردن شمال مکزیک و کانادا، این تعداد به حدود ۴۰ میلیون نفر می رسد. این در مقایسه با ۱۲ میلیون نفر برای خورشید گرفتگی کامل در سال ۲۰۱۷ است.

۶. این خورشید گرفتگی کامل یکی از شهری ترین ها خواهد بود

حدود یک چهارم کسانی که خورشید گرفتگی کامل را در ۸ آوریل تجربه خواهند کرد، آن را از یک شهر تجربه خواهند کرد. شهرهای بزرگ در مسیر خورشید گرفتگی کامل شامل مازاتلان و تورئون در مکزیک، دالاس-فورث-آرلینگتون، آستین و (بخش هایی از) سن آنتونیو در تگزاس، لیتل راک، ایندیاناپولیس، کلیولند، بوفالو، روچستر و همیلتون، نیاگارا، سنت کاترینز، کینگستون و مونترال در کانادا. این تقریباً معادل ۱۰ میلیون نفر است.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا خورشید گرفتگی کامل در ۸ آوریل منحصر به فرد خواهد بود. این آخرین خورشید گرفتگی کامل در آمریکای شمالی است تا زمانی که در آلاسکا در ۳۰ مارس ۲۰۳۳ رخ داد و طولانی ترین خورشید گرفتگی کامل (با اوج ۴ دقیقه و ۲۸ ثانیه در نازاس، مکزیک) با زمان ۴ دقیقه و ۴۰ ثانیه خواهد بود. در راپا نوی/جزیره عید پاک در ۱۱ جولای ۲۰۱۰ در خشکی جشن گرفته شد. همچنین از مسیر خورشید گرفتگی کامل ۲۰۱۷ عبور خواهد کرد و ایلینوی و میسوری جنوبی برای دومین بار در کمتر از هفت سال شاهد خورشید گرفتگی کامل خواهند بود.

مشارکت شهروندان دانشمند در رصد بزرگترین خورشید گرفتگی قرن

خورشید گرفتگی کامل آوریل به لطف فضاپیماها و تلسکوپ های جدید و کمی شانس کیهانی به فرصتی فوق العاده برای پیشرفت های علمی تبدیل شده است.

در طی این پدیده، ماه به طور غیرمعمولی به زمین نزدیک می شود و باعث تاریکی طولانی و عمیق (حدود ۴ دقیقه و ۲۸ ثانیه) می شود. علاوه بر این، انتظار می رود فعالیت خورشیدی در این زمان افزایش یابد و احتمال فوران های عظیم پلاسما وجود دارد. علاوه بر این، سایه ماه در مسیری پرجمعیت حرکت خواهد کرد که از مکزیک تا ایالات متحده و کانادا امتداد دارد و به میلیون ها نفر فرصت می دهد تا شاهد این پدیده باشند.

این خورشید گرفتگی با مشارکت گسترده انسانی همراه خواهد بود. صدها یا حتی هزاران نفر از ده ها میلیون بیننده به عنوان “دانشمند شهروند” با ناسا و سایر گروه های تحقیقاتی کار خواهند کرد. این افراد از ابزارهای ساده برای ثبت و اندازه گیری های علمی برای بهبود درک ما از سیاره و ستاره خود استفاده می کنند. آنها:

• تاج خورشیدی (قسمت بیرونی جو که شبیه یک تاج رنگی به نظر می رسد) در طول ماه گرفتگی کامل عکس گرفته شده است.

• تغییر رفتار حیوانات و پرندگان را با تاریک شدن ناگهانی آسمان در میانه روز ثبت می کنند.

• افت دما را اندازه گیری می کنند.

• وضعیت ابرها را زیر نظر دارند.

• با استفاده از رادیوهای دستی، تداخل احتمالی در اتصال رادیویی را بررسی می کنند.

همزمان با مشارکت «دانشمندان شهروند»، تحقیقات علمی گسترده ای نیز توسط سازمان ها و دانشگاه های فضایی انجام می شود:

پرتاب موشک: موشک های کوچکی با ابزارهای علمی به لبه فضا (یونوسفر) پرتاب خواهند شد تا جو زمین و تأثیر خورشید بر آن را بررسی کنند.

پرواز هواپیمای ناسا: جت های ناسا در ارتفاع بالا سایه ماه را دنبال خواهند کرد تا با تلسکوپ های پیشرفته، تاج خورشید و ذرات گرد و غبار اطراف آن را مطالعه کنند.

پرتاب بالن هواشناسی: بیش از ۶۰۰ بالون هواشناسی توسط دانش آموزان در مسیر سایه ماه برای مطالعه تغییرات جوی در طول ماه گرفتگی رها می شود. (حتی اگر آسمان ابری باشد، بالن ها می توانند به ارتفاعات بروند و اطلاعات لازم را جمع آوری کنند.)

تست باد: اگر توسط اداره هوانوردی فدرال تایید شود، یک توربین بادی بزرگ به طول نزدیک به ۷ متر از ارتفاع ۵ کیلومتری تگزاس برای مطالعه خورشید پرواز می کند. هدف از این آزمایش نیز دور ماندن از ابرهایی است که می توانند دید خورشید را محدود کنند.

دانشمندان در جستجوی پاسخی برای معمای تاج خورشیدی

به طور معمول، تاج خورشید با درخشندگی شدید آن پنهان می شود. اما در طی یک خورشید گرفتگی کامل، تاج به طور کامل قابل مشاهده است و بنابراین به یک هدف اصلی برای تحقیقات تبدیل می شود. رشته های درخشان تاج خورشیدی که هزاران کیلومتر در فضا امتداد دارند، به طرز عجیبی داغتر از سطح خورشید هستند. دمای تاج به میلیون ها درجه می رسد، در حالی که دمای سطح خورشید چندین هزار درجه است. علت این پدیده هنوز برای دانشمندان یک معما است و خورشید گرفتگی کامل فرصتی استثنایی برای بررسی این موضوع تلقی می شود.

لازم به ذکر است که آمریکا تا سال ۲۰۴۵ خورشید گرفتگی کاملی به این بزرگی را نخواهد دید.

دانشمندان در جریان خورشید گرفتگی کامل سال ۲۰۱۷ که از اورگان تا کارولینای جنوبی امتداد داشت، اندکی در مورد این پدیده آموختند. اما امسال ماه به زمین نزدیکتر است و در نتیجه مدت تاریکی طولانی تر و مسیر کسوف گسترده تر می شود.

کلی کورک، مدیر برنامه کسوف ناسا می گوید: «هرچه مدت بیشتری بتوانیم این پدیده را رصد کنیم، اطلاعات بیشتری برای دانشمندان خواهیم داشت.

امسال یک امتیاز علمی دیگر وجود دارد: برخلاف سال ۲۰۱۷، زمانی که فعالیت خورشیدی در کمترین حد خود بود، امسال تنها یک سال با حداکثر فعالیت خورشیدی فاصله داریم. این بدان معناست که فعالیت های بیشتری بر روی خورشید وجود خواهد داشت و حتی ممکن است در طی یک خورشید گرفتگی، تشعشعات تاجی را ببینیم که در طی آن مقادیر زیادی پلاسما و میدان های مغناطیسی به فضا پرتاب می شوند.

علاوه بر این، دو فضاپیمای جدید، کاوشگر خورشیدی پارکر ناسا و آژانس فضایی اروپا و مدارگرد خورشیدی ناسا، در حال مطالعه خورشید هستند. این فضاپیماها به همراه سایر فضاپیماها از جمله ایستگاه فضایی بین المللی و فضانوردان آن وظیفه بررسی این خورشید گرفتگی را بر عهده دارند.

تفاوت اساسی خورشید گرفتگی امسال با خورشید گرفتگی های قبلی این است که مسیر این پدیده از سه ایستگاه رادار آمریکا که معمولا برای نظارت بر وضعیت آب و هوای فضا استفاده می شود، می گذرد. این ایستگاه ها با تاریک شدن آسمان، تغییرات جوی بالایی را رصد خواهند کرد.

خورشید گرفتگی: تجارت با طعم تب و مهتاب!

با نزدیک شدن به ۸ آوریل و نزدیک شدن به خورشید گرفتگی کامل، کسب و کارها در حال آماده شدن برای این رویداد آسمانی هستند که آسمان بخش وسیعی از آمریکای شمالی را تاریک خواهد کرد.

از آنجایی که ایالات متحده شاهد یک خورشید گرفتگی کامل در سال ۲۰۱۷ بود، عینک های ایمنی ویژه، تی شرت هایی با شعارهای جذاب و سایر یادگاری ها به فروش می رسد.

هتل ها و استراحتگاه های مسیر اصلی با ارائه بسته های ویژه گردشگران را جذب می کنند و خطوط هوایی ساوت وست و خطوط هوایی دلتا نیز در پروازها برای مشاهده ماه گرفتگی صندلی می فروشند. شهرها، موزه ها و پارک ها نیز جشنواره هایی را برای جذب گردشگران و مردم محلی برگزار می کنند تا شاهد این پدیده باشند.

جی ژانگ، استاد بازاریابی در دانشکده بازرگانی دانشگاه مریلند، می گوید: «این یک رویداد ویژه است و … صنعت سفر مطمئناً در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد. او همچنین خاطرنشان می‌کند که تب گرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که مصرف‌کنندگان تمایل بیشتری به صرف تجربه‌های جدید دارند.

با نزدیک شدن به روز خورشید گرفتگی، شاهد تخفیف ها و تبلیغات بیشتر خواهیم بود. در حال حاضر، به نظر می رسد که مشاغل کوچک در مسیر ۱۸۵ مایلی خورشیدگرفتگی پیشرو هستند. فروشگاه‌های آنلاین و خرده‌فروشان محلی مجموعه کاملی از کالاهای خلاقانه و محدود را گردآوری کرده‌اند: گوشواره، لباس‌های کودک، تزئینات، بازی‌ها، بنرها و موارد دیگر.

برخی از شهرها و صاحبان مشاغل سال هاست که منتظر این رویداد آسمانی و ازدحام انبوه آن هستند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا