وب گردی

آیا می توان در زمان غیبت امام زمان (عج) را زیارت کرد؟

شیعیان راستین سال هاست که منتظر ظهور حضرت بقیه الله ارواحنا فداه بوده و از خداوند متعال برای ظهور آن حضرت دعا کرده اند. آرزوی دیدار با امام زمان (عج) آرزویی است که در دل بسیاری از شیعیان و دوستداران پیامبر باقی مانده است، اما در این میان عده ای اعلام کرده اند که به محضر امام زمان (عج) زیارت کرده اند. سن. درست است که در میان آنها مدعیان دروغین هم هستند، اما شأن علما و بزرگانی چون سیدبن طاوس یا مقدس اردبیلی امری مسلم و شایسته است.

با مرور کلام آیت الله بهجت (ره)، امکان زیارت امام زمان ارواحنا فداه در زمان غیبت و همچنین واقعه عصر ظهور را بازخوانی می کنیم. این مطالب بخشی از بیانات این عالم وارسته و عبدالصالح الله در درس فقه است که در کتب بشارت حضرت خوجت (علیه السلام) و در محضر حضرت بهجت (ره) منتشر شده است.

امکان بازدید در زمان غیبت

سؤال: بی‌توجهی به داستانهای زیارت امام زمان (عج) در زمان غیبت، طبق گزارش شریف، فرمود: «ای فمن دادی المشهده قبل از ظهور سفیانی و». الصیحاته فهوه کذابم مفتریل» امکان وقوع برای تکریم حضور امام، آیا می توان در زمان غیبت قربانی کرد؟

آیت الله بهجت (رضی الله عنه): حتماً باید بگوییم که او هم مثل قدس سره اردبیلی از آن گنهکاران است؟! مگه میشه همچین چیزی؟! آن نه [ادعایی که در روایت منظور است]«علی انا باب» مثل تماشای نواب خاص است [است]برای ارائه چکیده و دریافت پاسخ.

(یعنی آنچه در روایت رد شده است این ادعاست که شخص پیامبر(ص) را رئیس و نایب خود می بیند؛ به گونه ای که سؤالات مردم را دریافت می کند و پاسخ آن را در قالب نامه هایی از پیامبر می دهد. مردم؛ زیرا برای فلان نواب کارکرد داشت.)

ندای امام عصر (عج) هنگام ظهور

روایت شده است که امام زمان رضی الله عنه که ظهور کرد فرمود: «الا یا اهل العلم» پنج ندا به مردم جهان، بدون هیچ وسیله و اختراعی، این [ندای او]به همه می رسد؛ به معنای واقعی کلمه همه [و زبان]او تنها خواهد آمد.

در دنیا نیست [فقط]در این پنج قاره یا مثلاً چهار اقلیم. نه، نه، نه، آنها با دستگاه محدود هستند [اما]بدون دستگاه نامحدود است. «من انتقام‌گیرنده‌ام، ای اهل عالم، جدیت حسین (ع) کشتن تشنگی است. افسوس اى مردم جهان، جدى الحسین قتل عام است.

اگر علم به دست آورد، موضوع ظهور و عدم ظهور امام را درک می کند. ما [او را] ما نمی بینیم، او ما را می بیند. ما حرف های او را نمی شنویم، او حرف های ما را می شنود. دانش ما ناقص است. عینک ما ابر دارد اما آنهایی که ما را می بینند.

اما فرمود: شیعیان ما بر من صبر می کنند، زیرا ما صبر می کنیم و نمی دانیم و آنها صبر می کنند و نمی دانند. [علم]ما می دانیم که انتقام گیرنده خواهد آمد. [به‌این دلیل است که]این یک داستان است، اما خودشان می دانند که انتقام گیرنده خواهد آمد.

کما اینکه اصلا از «عین الله النظیره» خبر نداریم!

اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بندگانی هستند که علم و حکمتشان جهانی است; یعنی با داشتن مقام عصمت، گناه نمی کنند و گناهی ندارند.

امام زمان (عج) فرمود: چشم خدا بیناست و گوشش شنوا و زبانش گویای خلقت و دستش دراز است. «او چشم خداست که بیند و گوش بشنود و زبان فصیح و دست باز» و گفتار و کردار و پندار و نیات ما را می داند; اما گویی ائمه (ع) و به ویژه امام زمان (عج) را حاضر و ناظر نمی دانیم، بلکه مثل عموم مردم اصلاً آنها را زنده نمی دانیم و این امام را به کلی فراموش می کنیم.

معامله ما با امام زمان (عج)

قرآن چه موجودی است که در مراحل مختلف نزول از شنیدنی ها و دیدنی ها روایت می کند. عادل قرآن (عترت) نیز از نعمت های دنیا می گوید، اما ما از عزاداران، راهنماها، حامیان و پشتیبانان خود قدردانی و سپاسگزاری نمی کنیم، بلکه واسطه خیر می یابیم. «الفقراء؛ اینچنین یافتند ناکا» و ما نمی توانیم ائمه را که نعمت و مجرای فیض ما هستند ببینیم.

اگر امام زمان (عج) بیاید همان معامله ای را با او انجام می دهیم که با پدرش انجام دادیم. مگر می شود امام زمان (عج) چهارصد میلیون یاور داشته باشد و ظهور نکند؟!

تماشای قرآن، تماشای امام زمان (عج) است!

«النظر المصحف زیارتی; من نگاه می کنم به [آیات]قرآن عبادت است. مصحف (قرآن کریم) توجیه حضرت حجت (علیه السلام) و نظر آن (قرآن) نظر امام زمان (عج) است.

ببینید چه چیزهایی را به این راحتی نادیده می گیریم و از آن چشم پوشی می کنیم.

[مثلا بعضی افراد سؤال می‌کنند:]شما یک پایان بسیار سنگین را به ما یاد می دهید که حاوی این چیزها است! [در جواب باید گفت:]پدر! این پایان‌ها از چندین جمله تشکیل شده‌اند و شبیه آن هستند.

منبع: دانشجو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا