وب گردی

راه های جلوگیری از حمله روز صفر چیست؟

فضای مجازی می تواند عواقب بدی برای کسب و کارها داشته باشد زیرا هکرها می توانند پول و داده ها را سرقت کنند. هیچ شرکتی مصون نیست و حتی غول های جهانی مانند گوگل را تحت تاثیر قرار می دهد (در واقع، گوگل حداقل ۲۲ حمله غیرمنتظره در هر سال دارد).

اما این بدان معنا نیست که حملات سایبری اجتناب ناپذیر هستند و هیچ حفاظتی وجود ندارد.

بهره برداری روز صفر چیست؟

بهره برداری روز صفر یک نقص امنیتی کشف نشده در نرم افزار یا سخت افزار شما است که هکرها می توانند از آن برای نفوذ به سیستم شما استفاده کنند.

یک تمایز اساسی بین اصطلاحات «آسیب‌پذیری‌های روز صفر» و «حملات روز صفر» وجود دارد:

“حملات روز صفر” به روشی اطلاق می شود که هکرها برای حمله به نرم افزار استفاده می کنند.

“آسیب پذیری های روز صفر” نقص های کشف نشده در سیستم شما هستند.

حمله روز صفر به اقداماتی اطلاق می شود که هکرها هنگام سوء استفاده از یک آسیب پذیری برای نفوذ به یک سیستم انجام می دهند. اصطلاح «کشف نشده» هنگام بحث درباره آسیب‌پذیری‌های روز صفر مهم است، زیرا یک آسیب‌پذیری باید برای توسعه‌دهندگان سیستم ناشناخته باشد تا «آسیب‌پذیری روز صفر» در نظر گرفته شود.

حملات روز صفر را می توان توسط افراد زیر انجام داد:

مجرمان سایبری: هکرهای جنایتکار با انگیزه مالی

Hacktivists: افرادی که به دنبال هک کردن سیستم ها برای پیشبرد یک هدف یا برنامه سیاسی هستند.

هکرهای شرکتی: هکرهایی که به دنبال اطلاعاتی در مورد یک رقیب هستند.

هکرهای تجاری: افرادی که برای فروش به شرکت ها آسیب پذیری پیدا می کنند (اما خودشان قصد سوء استفاده از این آسیب پذیری را ندارند).

حمله روز صفر چگونه کار می کند؟

در حالی که هر حمله متفاوت است، اکثر حملات معمولاً به این صورت عمل می کنند:

مرحله ۱: توسعه دهندگان نرم افزار یک سیستم برای شما می سازند. این سیستم حاوی یک آسیب‌پذیری روز صفر است که توسعه‌دهندگان از آن آگاه نیستند.

مرحله ۲: پس از فعال شدن سیستم، هکر یک آسیب پذیری را در سیستم پیدا می کند.

مرحله ۳: هکر کدهای مخرب را برای سوء استفاده از آسیب پذیری می نویسد و اجرا می کند.

مرحله ۴: عموم یا توسعه دهندگان متوجه یک مشکل جدی می شوند و توسعه دهندگان با یک پچ مشکل را برطرف می کنند.

گاهی اوقات هکری که تهدید روز صفر شما را کشف می کند و هکری که به سیستم شما حمله می کند افراد متفاوتی هستند. برخی از هکرها اطلاعات را از طریق بازار سیاه به سایر هکرها می فروشند. یک بازار سیاه در وب تاریک وجود دارد.

اهداف هکرها

برای اینکه هدف یک هکر قرار بگیرید، لازم نیست یک شرکت بانکی باشید. هکرها هر سازمان، شخص یا نهادی را که می توانند از آنها سوء استفاده کنند، هدف قرار می دهند، به ویژه:

سازمان هایی با امنیت سایبری ضعیف

سازمان هایی که داده های شخصی را مدیریت می کنند

سازمان های دولتی

سازمان هایی که اطلاعات محرمانه دارند

سازمان هایی که نرم افزار یا سخت افزار را برای مشتریان توسعه می دهند

سازمان هایی که در حوزه دفاعی فعالیت می کنند

هنگام انتخاب افراد مورد نظر برای هک، بسیاری از هکرها به دنبال اهداف آسان با پاداش بالا هستند، زیرا آنها می خواهند با کمترین تلاش و ریسک بیشترین درآمد را داشته باشند.

اگرچه هر هکری به طور متفاوتی کار می کند، اما بیشتر آنها موارد زیر را هدف قرار می دهند:

سیستم عامل

مرورگرهای وب

سخت افزار و سیستم عامل

برنامه های کاربردی

دستگاه های اینترنت اشیا (IoT).

نحوه تشخیص حمله روز صفر

از آنجایی که هر حمله روز صفر متفاوت عمل می کند، هیچ راه طلایی برای شناسایی آنها وجود ندارد. با این حال، روش‌های رایج بسیاری وجود دارد که سازمان‌ها حملات را شناسایی می‌کنند.

۱. اسکن آسیب پذیری را اجرا کنید

اسکن آسیب‌پذیری فرآیند جستجوی آسیب‌پذیری‌های روز صفر در سیستم شما است. هنگامی که یک آسیب پذیری را پیدا کردید، قبل از اینکه هکرها بتوانند از آن سوء استفاده کنند، آن را اصلاح می کنید.

اسکن آسیب پذیری می تواند یک فعالیت مستقل یا بخشی منظم از فرآیند توسعه باشد. بسیاری از سازمان ها نیز اسکن آسیب پذیری خود را به شرکت های تخصصی امنیت سایبری برون سپاری می کنند.

۲. جمع آوری و نظارت بر گزارش های کاربران سیستم

از آنجا که کاربران سیستم شما به طور منظم با سیستم تعامل دارند، ممکن است قبل از شما متوجه مشکلات احتمالی شوند. شما باید گزارش های کاربری خود را برای گزارش ایمیل های مشکوک، پنجره های بازشو یا اعلان های تلاش برای رمز عبور کنترل کنید.

۳. مراقب عملکرد وب سایت خود باشید

بر اساس گزارش تحقیقات نقض داده های ۲۰۲۱ Verizon، بیش از ۲۰ درصد از حملات سایبری برنامه های کاربردی وب را هدف قرار می دهند. اگرچه همیشه نمی توانید تشخیص دهید که آیا هکرها به برنامه وب یا وب سایت شما نفوذ کرده اند یا خیر، ممکن است شخصی وب سایت شما را هک کرده باشد اگر:

نمی توانید وارد شوید

ظاهر وب سایت شما تغییر کرده است

وب سایت بازدیدکنندگان را به یک وب سایت ناشناخته هدایت می کند

عملکرد به طور غیر منتظره ای کاهش می یابد

وب سایت شما هشدارهای مرورگر مانند:

۴. مراقب تاخیر شبکه باشید

هنگامی که یک هکر از طریق بدافزار به یک سیستم دسترسی پیدا می کند، گاهی اوقات افزایش ترافیک شبکه باعث کاهش سرعت اتصال به اینترنت قربانی می شود. بنابراین اگر سرعت شبکه خود را زیر نظر داشته باشید، می توانید حمله را در صورت وقوع تشخیص دهید.

۵. عملکرد نرم افزار خود را پیگیری کنید

هنگامی که شخصی از طریق یک آسیب پذیری به سیستم شما دسترسی پیدا می کند و کد را به نرم افزار شما تزریق می کند، برنامه کند می شود و عملکردهای خود را تغییر می دهد. با مشاهده تغییرات محسوس یا غیرقابل توضیح در سیستم خود می توانید یک حمله روز صفر را تشخیص دهید.

چگونه از خود در برابر سوء استفاده های روز صفر محافظت کنید

بهترین سلاح در برابر حملات روز صفر آمادگی بهتر است. در اینجا ۸ راه برای محافظت از سیستم شما در برابر حملات روز صفر آورده شده است.

۱. از نرم افزارهای امنیتی استفاده کنید

نرم افزار امنیتی سیستم شما را در برابر ویروس ها، نفوذهای مبتنی بر اینترنت و سایر تهدیدات امنیتی محافظت می کند.

اگرچه هر نرم افزار انواع مختلفی از حفاظت را ارائه می دهد، اکثر راه حل های نرم افزاری می توانند دانلودها را برای بدافزار اسکن کنند، کاربران غیرمجاز را از سیستم شما مسدود کنند و داده های شما را رمزگذاری کنند.

برخی از شرکت های نرم افزار امنیتی نیز نرم افزارهای تخصصی را برای وب سایت ها توسعه می دهند.

۲. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار جدید را مرتباً نصب کنید

از آنجایی که هکرها آسیب‌پذیری‌هایی را در کدهای قدیمی‌تر پیدا می‌کنند، به‌روزرسانی وب‌سایت، برنامه‌های کاربردی وب و نرم‌افزار کلیدی برای ایمن نگه‌داشتن سیستم‌های شماست. به روز رسانی های جدید از سیستم شما محافظت می کنند زیرا:

آنها حاوی وصله هایی برای آسیب پذیری های امنیت سایبری شناخته شده (از جمله سوء استفاده های روز صفر) هستند.

آن‌ها بخش‌های قدیمی یا بلااستفاده برنامه‌هایی را که هکرها می‌توانند از آن‌ها سوءاستفاده کنند، حذف می‌کنند.

اقدامات جدید امنیت سایبری را برای محافظت از کاربران معرفی کنید.

۳. از میزبانی وب امن استفاده کنید

هکرها روزانه بیش از ۱۲۷۰۰۰ وب سایت را نقض می کنند. و از آنجا که آنها می توانند از طریق افزونه ها، تم های وب سایت یا نسخه های قدیمی هسته وردپرس به سایت شما نفوذ کنند، وب سایت های وردپرس یک هدف اصلی هستند. خوشبختانه، می توانید با استفاده از یک ارائه دهنده هاست ایمن از سازمان خود محافظت کنید.

۴. از فایروال استفاده کنید

فایروال ها دیوارهای دیجیتالی بین سیستم شما و دنیای بیرون هستند. فایروال ها یک لایه حفاظتی اضافی به سیستم اضافه می کنند زیرا هکرها قبل از اینکه بتوانند به سیستم حمله کنند باید از فایروال عبور کنند.

۵. از قانون کمترین دسترسی استفاده کنید

قانون حداقل دسترسی می گوید که افراد در سازمان شما فقط باید به داده ها، سخت افزار و نرم افزارهایی که برای انجام وظایف عادی شغلی خود نیاز دارند دسترسی داشته باشند.

قانون کمترین دسترسی، نقاط ورودی کمتری را برای هکرهای مهندسی اجتماعی ایجاد می کند و تعداد افرادی که دسترسی اداری به هر سیستم دارند را محدود می کند.

۶. به توسعه DevOps بروید

DevOps رویکردی است که از یک سیستم توسعه مستمر برای به روز رسانی مداوم برنامه ها استفاده می کند. این می تواند با وادار کردن شما به به روز رسانی و تغییر مداوم سیستم خود، به بهبود امنیت شما در برابر سوء استفاده های روز صفر کمک کند.

۷. آموزش امنیت کاربر

آموزش امنیت کاربر به کارکنان شما می آموزد که تکنیک های مهندسی اجتماعی و تهدیدات امنیتی را تشخیص دهند.

آموزش کارکنان برای شناسایی تهدیدات امنیت سایبری به آنها کمک می کند تا حملات را شناسایی کرده و بدون وحشت یا هشدار هکرها عمل کنند.

۸. از VPN استفاده کنید

شبکه های خصوصی مجازی (VPN) سرورهای پراکسی هستند که هنگام گشت و گذار در اینترنت از داده های مرور، آدرس IP و داده های اتصال شما محافظت می کنند. استفاده از VPN باعث می شود نفوذ هکرها از طریق مرورگر وب به سیستم شما سخت تر شود زیرا آنها اطلاعات کمتری برای استفاده علیه شما دارند.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا