یادداشت برند

اهمیت برند رسانه ای

پایگاه خبری توسعه برند، برند شما باید نشانه ای در ذهن خواننده باقی بگذارد و بیش از حد در جلب اعتماد، اعتبار و معروفیت نزد خواننده موفق باشد. برند رسانه ای شما باید جزو سه یا چهار اسم اولی باشد که به ذهن خواننده خطور می کند زمانی که در مورد موضوع مرتبط به برند شما میخواهد جستجو کند.

برندسازی رسانه ای

برند رسانه ای عمدتا در چهار بخش یافت میشود: مکتوب ( روزنامه ها، مجله ها، کتابها)، صدا و سیما ( تلویزیون، رادیو)، رسانه های ذخیره سازی ( سی دیها، رسانه های آنلاین، شبکه ها) و فیلم و رسانه های جدید که از زیر بخشهای اینترنت، ویدیو، و بازیهای ویدیویی علاوه بر خدمات سیار هستند.

در نگاه اول، برندهای رسانه ای موفق مانند هر برند دیگری کار میکنند: آنها می توانند رشد و موفقیت خود را کنترل کنند، چرا که مشخصات خودشان و طرفدارانشان را میشناسند. آنها از کارهایی که نمیتوانند انجام دهند، فاصله میگیرند و تمرکز و دیدگاه اصلیشان را به صورت فعال بر روی تثبیت موقعیت میگذارند. استراتژی برند که دائما در در تمام نقطه تماسهای برندها منتقل میشود، چون به حالت تجربه دائمی برند در آمده است، که به آنها جهت میدهد و مخاطبین آن را با اعتمادشان پاداش میدهند.

هرچند برخلاف دیگر برندها، برند رسانه ای با چالش جذب مخاطب از هر دو بخش روبرو است: یکی افراد عمومی و خریداران و دیگری بازار تبلیغات و بازاریابی است. عملکرد جهت گیری در برند رسانه ای باعث میشود خریدن و استفاده کردن از رسانه برای مخاطب آسانتر شود، همانطور که به طور همزمان وفاداری مخاطب را افزایش میدهد، و در نهایت موجب میشود تا از یک حمایت نسبتا پایدار اطمینان حاصل شود. در ازای این، مزایایی در بازاریابی و تبلیغات به دست می آید. در نتیجه، هر دو گروه هدف( مخاطبین و شرکای تبلیغاتی) رشد پیدا میکنند. به دنبال آن: برند رسانه ای قوی مخاطبینی را جذب میکند که هم شرکای تبلیغاتی به شمار می روند، هم مخاطب وفادار محسوب میشوند. ولی چشم انداز رسانه، حالت تحول و گذار است، چرا که نوع استفاده از رسانه گوناگون و به صورت مداوم در حال تغییر است: رسانه های جدید به شدت علایق متفاوت و متنوع مخاطب را با محتوای تخصصی هدف میگیرند، و رفتار مخاطب به تبع آن تغییر میکند. متخصصین موجی برای آینده را پیش بینی میکنند که در آن حالت فقط برندهای رسانه ای قوی پا بر جا میمانند.

تاثیر اینترنت در برند رسانه ای

دنیای رسانه و فناوری بیشتر رو به تکه تکه شدن میروند و بخش بخش می شوند به گونه ای که دیجیتال در گوشی های هوشمند معنا می یابد. گوشیها بدیل به نرم افزارها میشوند و اغلب اپ ها متعلق به فیسبوک هستند. با افزایش آن، فرصت شرکت شما برای ارتباط گرفتن با کاربران فعلی و کاربران جدید در صفحات کوچک با بایتها صورت میگیرد. کاربران در روز به صورت متوسط چهل و چهار دقیقه را در اپ فیسبوک سپری می کنند در حالی که این میزان در اپهای شرکتهای خبری، به چهار دقیقه میرسد. و این میزان به پیش از رباتها میرسد. باتها در حال حاضر در دوره تکامل خود به سر میبرند. اگر نرم افزارها را از معادله خارج کنیم، باتها به طور اساسی راه متفاوتی را برای ارتباط گرفتن با اینترنت نشان میدهند. در نتیجه برند رسانه ای شما باید متفاوت از دیگران ظاهر شود. برند شما باید نشانه ای در ذهن خواننده باقی بگذارد و بیش از حد در جلب اعتماد، اعتبار و معروفیت نزد خواننده موفق باشد. برند رسانه ای شما باید جزو سه یا چهار اسم اولی باشد که به ذهن خواننده خطور می کند زمانی که در مورد موضوع مرتبط به برند شما میخواهد جستجو کند.

برند رسانه ای

این آزمایش را امتحان کنید. از دوستان و همکارانتان در مورد خمیردندان موردعلاقه شان، نوشیدنی، یا کفش ورزشی بپرسید. در هر دسته بندی، آنها بیشتر از دو الی سه برند بزرگ نام نمیبرند؛ مگر اینکه مجبور شوند کمی بیشتر فکر کنند. حالا در مورد چیزهای جزئی تری مثل برند کاغذ یا روزنامه برای اداره پرس و جو کنید. در بیشتر موارد، آنها قادر نخواهند بود حتی یک برند را نام ببرند.

بیشتر بخوانید:

انواع برند چیست؟

 برند کارفرمایی چیست؟

برند شخصی چیست؟

آگاه سازی برند= تصمیمات بهتر

روزنامه تایمز لندن تصمیم گرفت در ماه مارس اعلام کند که اخبار فوری مثل حملات تروریستی در پاریس یا بروکسل را دیگر برای صدوهفتادهزار مخاطب دیجیتال و پانصد اتاق خبری پوشش ندهد؛ چرا که بی بی سی در مورد آن موضوعات کار میکرد. آنها حتی در این مورد نظرسنجی برای مخاطبینشان قرار دادند و نتیجه نظرسنجی این بود که حتی مخاطبین آنها هم برای این دسته از اخبار فوری، خبرگزاری بی بی سی را ترجیح میدهند.

برند رسانه ای

تعریف کلاسیک برند به شکل روبرو است: یک نام، اصطلاح، نشانه، سمبل یا طرح، یا ترکیبی از اینها که باعث شناسایی سازنده یا فروشنده کالا یا خدمات می شود. برند باید تلاش کند تا هدف، جهت یابی، تفاوت، هویت، اعتماد و سود رسانی داشته باشد. شرکت باید بداند چه کاری انجام میدهد؛ کاری که جایگاه آن را در بازار شناسایی میکند، چگونه از رقیبانش متفاوت عمل میکند، ارزشهای آن چه چیزی است،  آیا میتواند به وعده هایی که به مخاطبانش می دهد، به طرز قابل اعتمادی پاسخگو باشد، و آیا وجود داشتن برند و فعالیتهایش چیزی به اهداف والاتر، علاوه بر اهداف فطری خود مخاطبینش و جامعه میبخشد.

برند رسانه ای

این مدل، مفهومی بسیار مناسب بازاریابی در عصر حاضر رشد رسانه های دیجیتال و اجتماعی است. ما در عصر توانمندسازی مخاطب زندگی میکنیم که توسط اطلاعات فراوان و جوامع شبکه سازی شده رهبری میشود. برندهای روزنامه ای که میخواهند موفق باشند، باید چند مزیت خاص داشته باشند. یک چیزی که آنها میتوانند داشته باشند، مقاله نویس برند شده است. به طور مثال، نیویورک تایمز افرادی نظیر کروگمن و دیگران، علاوه بر چند مقاله نویس ورزشی را دارد. این موضوع باعث میشود افراد روزنامه آنها را بخرند، چون نمی توانند جای دیگر محتوای آنها را پیدا کنند. آنها حتی می توانند بخشهای برند شده اختصاصی داشته باشند، مثل نقد کتاب روزنامه ساندی.

۵ استراتژی عملی برای برندسازی رسانه ها

تا پیش از یک دهه پیش، شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ به منظور بازاریابی محصولات و خدمات خود از رسانه های چاپی، انواع تبلیغات و خبرنامه ها استفاده می کردند. با ظهور فیسبوک و گسترده تر شدن شبکه های اجتماعی، برندسازی رسانه ها وارد عصر تازه ای شد. به طوری که شرکت ها راه های ارتباطی بهتری با مشتریان خود پیدا کردند. از طرفی در عصر حاضر نیز چالش های زیادی در مسیر برندینگ یک شرکت وجود دارد.

خوشنامی و نفوذ و اعتبار در برند رسانه ای

عنصر کلیدی در برندسازی رسانه ای چیست؟ معلوم است، اخبار، با این حال بعضی از پروژه ها به نظر می آید این اصل را فراموش کردند. به نظر می آید که این بستگی به رسانه و روزنامه دارد، ولی هدف اصلی، احتمالا ارائه دادن اطلاعات فعلی است. یکی دیگر از مشکلات اصلی برای بازار خبری، تفاوت داشتن است، چرا که اطلاعات رو به کالایی شدن میرود. مقاله نویسان با برند شخصی قوی یا زیرمجموعه ای از برند اصلی مجلات یا بخش پیوست روزنامه، دو راه حل هستند. سردبیر روزنامه با شخصیت قوی و علاقمند به رسانه، راه حل دیگری است. از افرادی که در این زمینه ها مثال زدنی هستند، استیو جابز از شرکت اپل و هوارد شولتز از شرکت استارباکس را میشود نام برد.

برند رسانه ای

یادداشت

یادداشت

محسن غلام پور
مدیرمسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری توسعه برند

دیگر مقالات:

راهنمایی جامع برای برندسازی رسانه ها ( ویژه مشاغل کوچک)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا