یادداشت برند

برند شخصی چیست؟

پایگاه خبری توسعه برند، به طور حرفه ای، برند شخصی شما تصویری است که دیگران از شما میبینند. این موضوع می تواند ترکیبی از دیدگاه دیگران درباره شما در زندگی واقعی یا طوری که رسانه ها شما را به تصویر می کشند و… باشد.

برندسازی شخصی

عموم مردم در مورد اینکه چه قدر می خواهند برند شخصیشان را گسترش بدهند، صحبت میکنند. بی شک شما میدانید برند تجاری چیست؛ چرا که از آن، هنگام صحبت از بازار تاثیرگذار صحبت میکنیم. ایده برند شخصی برای بسیاری از افراد غیر معمول به نظر می آید. ولی در عصر آنلاین فعلی، که چیزها چه خوب و چه بد، به طور همیشگی در اینترنت باقی می مانند، برند شخصی میتواند بیشتر از همیشه مهم تلقی شود.

برند شخصی چیست؟

برند شخصی چیزی است که با استفاده از آن، خود را بالا می کشید. ترکیب منحصر به فردی از مهارتها، تجارب، و شخصیت است که میخواهید دنیا، با آن شما را بشناسد. این نوع روایت داستان شما، و طوری که بر روی رفتار، اخلاق، سخنهای گفته یا نگفته، و نگرش شما منعکس میشود، که برند شخصی شما را شکل میدهد.

شما از برند شخصی استفاده میکنید تا خود را از دیگران متمایز کنید. اگر این کار به درستی انجام شود، میتوانید برند شخصی خود را با تجارت و کسب و کارتان پیوند دهید؛ به گونه ای که هیچ برندی از شرکتهای بزرگ نمی تواند در آن موفق شود. به طور حرفه ای، برند شخصی شما تصویری است که دیگران از شما میبینند. این موضوع می تواند ترکیبی از دیدگاه دیگران نسبت به  شما در زندگی واقعی یا طوری که رسانه ها شما را به تصویر میکشند, باشد.همچنین دیگران وقتی در مورد اطلاعاتی که از شما به صورت آنلاین وجود دارد، مطالعه میکنند از شما یک تصویر ذهنی دریافت می کنند و تاثیر میگیرند.

شما یا میتوانید برند شخصی خود را نادیده بگیرید و بگذارید به صورت ارگانیک، احتمالا با هرج و مرج، فراتر از نظارت و کنترل شما رشد کند یا اینکه میتواند برند شخصی خود را به گونه ای تنظیم کنید که شما را به عنوان فردی که میخواهید نشان داده شوید، نمایش دهد.

در روزهای پیش از اینترنت، برند شخصی شما صرفا کارت ویزیت شما بود. مگر اینکه شما یک فرد مهم در رسانه ها بودید یا که فردی مطرح در صنعت تبلیغات به شمار می رفتید؛ در این صورت، ممکن بود افراد کمی در مورد شما چیزی بدانند. در دنیای به شدت اجتماعی امروزی، که هر اقدام جزئی شما در ابعاد یک رسانه اجتماعی مورد بحث قرار میگیرد، خیلی کمتر ناشناس باقی می مانید.

برند شخصی

با پیشرفت و گسترش اینترنت و رسانه های اجتماعی، پدیده برندسازی شخصی به افراد ابزار و تکنیک هایی را ارائه می دهد تا به صورت مجازی هرکسی بتواند برند شخصی خود را بسازد. بسیاری از متخصصین بر این باورند که اینها، نباید به طور کلی برند نامیده شوند؛ چرا که به هیچ تجارت یا کسب و کار خاصی متصل نیستند.

چرا برندسازی شخصی اهمیت دارد؟

شما باید برند شخصی قوی بسازید اگر میخواهید موثر و تاثیرگذار تلقی شوید. برند شخصی به شما کمک میکند تا از دیگران دست پیشی بگیرید. شما میتوانید از برند شخصی خود استفاده کنید تا دانش و مهارت خود را در زمینه تخصصی خود نشان دهید. هر گونه که به برند شخصی نگاه کنید، این برند شخصی است که شما را به یاد ماندنی میسازد و باعث میشود از هزاران نفری که به شما شبیه است، متفاوت ظاهر شوید.

برند شخصی

به طور کلی، افراد چهل سال به بالا، به تبلیغات بی اعتماد هستند. هشتاد و چهار درصد از این افراد، نه به تبلیغات اعتماد میکنند، نه به برندهایی که آن را خلق میکنند. با این وجود، آنها حاضر هستند افرادی را که می شناسند را باور کنند، حتی اگر این فردی آشنا در برندی باشد که از آن تنفر دارند. این باعث شده که کسب و کارها دوباره به روش بازاریابی خود فکر کنند و در آن تجدید نظر کنند. در واقع، این موضوع یکی از دلایلی است که بازاریابی افراد تاثیرگذار در سالهای اخیر اینقدر موفق شده است.

اقداماتی برای شخصیت سازی افراد اصلی تجارتها انجام شده است. بدیهی است که این کار برای تجارتهای کوچک راحت تر است، چرا که تفاوت کوچکی بین مالک انحصاری و کسب و کارش وجود دارد. شخصیت سازی برای تجارتهای بزرگ سختتر است، اما بعضی از افراد به خوبی از پس آن برمی آیند. استیو جابز به خوبی از برندسازی شخصی استفاده کرد تا به عنوان چهره برند اپل شناخته شود، حتی پیش از آنکه مفهوم برندسازی شخصی جا بیفتد. به طور مشابه، برند شخصی ایلان ماسک حتی از برند شرکتهای تسلا شناخته شده تر است. منطقی است که هرکسی که صاحب تجارتی است یا مدیریت کسب و کاری را به عهده دارد، پیش از آنکه سعی کند شرکتش را تبلیغ کند، باید با مشتریان احتمالی به صورت فردی ارتباط برقرار کند.

بیشتر بخوانید:

مقاله انواع برند

مقاله برند کارفرمایی

ملاحظاتی که باید پیش از ساختن برند شخصی در نظر داشته باشید

ساختن برند شخصی نیازمند درون نگری و تفکر و تامل وسیع است. شناخت خودتان به شما کمک میکند؛ بخصوص که تعداد کمی از انسانها شناخت درونی از خودشان دارند. بسیاری از افراد به نظرشان سخت است که خودشان را توصیف کنند، با اینکه برایشان راحت تر است توصیف کنند چگونه می خواهند باشند. اگر هدف نهایی شما برای برند شخصی بهبود کارایی کسب و کار شما است، در ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که میدانید گروه مخاطب هدف شما چه کسی است. شما باید برند شخصی را به مشتریان هدف تطبیق دهید. البته این چیز جدیدی نیست. تجار این کار را برای سالهای متمادی انجام میدادند، پیش از آنکه اینترنتی وجود داشته باشد.

برند شخصی

در نهایت شما میخواهید اعتبار و سابقه ای که می سازید به گونه ای باشد که برای مخاطبین حال حاضر و مخاطبین احتمالی شما در آینده اهمیت قائل باشید. ضرورت دارد شما مخاطبین احتمالی خود را بیابید، به آنها گوش دهید و آنها را جلب کنید. در اینجا ابزارهای کنترل رسانه به کار می آید تا به شما کمک کند تا به صورت بیست و چهار ساعته حاضر و پاسخگو باشید و بتوانید بر روی برند شخصی خود نظارت کنید. بخش مهمی از برندسازی شخصی، اطمینان حاصل کردن از این واقعیت است که شما را به عنوان یک انسان ببینند که با مخاطبین هدف خود، دچار مشکلات مشابه میشوید. تفاوت اصلی باید در این باشد که شما می توانید راه حل هایی برای بعضی از مشکلات بیابید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. بدیهی است که شما علاقه ای ندارید به شما دیدگاه کلیشه ای مانند فروشندگان قدیمی خودرو را داشته باشند. البته نباید از دنیای آفلاین غافل شد. برند شخصی شما باید تمام جاهایی که مشتری شما میتواند با شما مواجه شود را در بر بگیرد. به طور مثال کارت ویزیت همانقدر برای کسب و کار شما ضروری است که صفحات اجتماعی شما اهمیت دارد.

یادداشت

یادداشت

محسن غلام پور
مدیرمسئول و صاحب امتیاز پایگاه خبری توسعه برند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا