وب گردی

چهره امام زمان در سوره بقره

خداوند در قرآن به مهم ترین مسائل جهان و قوانین و سنت های آن پرداخته است. یکی از این سؤالات مهم، مسأله مهدویت با انشعابات آن است، یعنی. آخرالزمان و عصر ظهور که صدها آیه از قرآن را گرفته است. این آیات معروف به آیات مهدی است که علم آن از روایات توضیحی اهل بیت وحی علیهم السلام به دست آمده است.

وقتی از منظر مهدویت به سوره های قرآن نگاه می کنیم، متوجه می شویم که آنچه تاکنون به نام تفسیر خوانده بودیم، تفسیر لذیذی از قرآن بوده است; به عنوان نمونه، آیات اول سوره بقره به موضوع مهدویت پرداخته است. در این آیات می خوانیم: بسم الله الرحمن الرحیم; الالم﴿۱﴾ این کتاب است که هیچ شکی در آن نیست و هدایتی است برای پرهیزگاران ۲﴾ کسانی که به غیب ایمان دارند و نماز برپا می دارند و آنچه به آنها روزی داده ایم نابود می شود. ﴿۳﴾ در این کتاب [با عظمت]بدون شک؛ همه اینها برای خداپرستان است. کسانی که به غیب ایمان می آورند و نماز را برپا می دارند و از آنچه روزیشان کرده ایم انفاق می کنند.

خداوند در این آیات می فرماید که یکی از ویژگی های انسان متقی یا تقوای بالا، اعتقاد به غیب است که طبق حدیث، مصداق امام غایب است.

امام صادق علیه السلام ذیل این آیه می فرماید: «ولا الغیب حجت الغیب»; یعنی منظور از «غیب» در این آیه عدم وجود دلیل است. (کمال الدین صدوق ج ۱ ص ۱۸ )

یا رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: «هنگامی که خداوند در ظهور و قیام قائم ما تعجیل دهد، زمین را پر از عدل و داد می کند، همان گونه که پر از ظلم و ستم شده است. قبل از .. .صبر در زمان غیبتش! خوشا به حال کسانی که با پیروی از راه ائمه تقوا پیشه می کنند; کسانی که خداوند در کتاب خود چنین توصیف کرده است: الذین آمنوا الغیب; پس اگر خداوند در خروج فرمانروای ما تعجیل می‌کرد، زمین را پر از صداقت و عدل می‌کرد، زیرا پر از ظلم و ستم بود… رحمت برای صابران در غیبت مهربانی برای اهل زمین. آنها کسانی هستند که خداوند در کتاب آسمانی آنها را توصیف کرده و فرمود: کسانی که به غیب ایمان می آورند.» (کفایه العطار، ص ۶۰).

امام صادق (علیه السلام) نیز در روایتی دیگر می فرماید: منظور خداوند متعال «الذین آمنوا الغیب» است که به معاد که حق است، اقرار می کنند; هر که با موضع ایستاده موافق باشد، امین است. امام محمد باقر علیه السلام می فرماید: «غیب به نزول و ظهور و نیز قیام قائم و رجعت است. او فرستاده کننده و ناشر و قیام صالحان و بازگشت است.» (تویل الآیات ص ۳۳)

نکته مهمی که از خلاصه این روایات به دست می آید این است که قرآن، متقین را هدایت می کند; اولاً این متقیان به امام غایب، یعنی امام زمان خدای متعال ایمان دارند; یعنى اساس تقواى آنان بر اعتقاد به امام زمان است; از این رو، قرآن برای مؤمنان واقعی، رهنمودهای خاص خود را به امام می دهد.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا