وب گردی

شکست سناریوی نجومی قیمت دلار

روز گذشته نرخ ارز به رکورد ۱۴۰۲ رسید و به ۶۱ هزار تومان رسید، اما کارشناسان هشدار می دهند در شرایط فعلی مردم به پیشنهاد دلالان وارد این بازار نشوند و به زودی نرخ ها کاهش می یابد. نوسانات روزانه در بازار ارز این روزها زیاد است، اما اگر در بلندمدت به این بازار نگاه کنیم، نوسانات ۱۲ ماه گذشته اندک است. ویدئوهای زیادی در فضای مجازی منتشر شده که در آن افراد مختلف از نرخ های عجیب دلار صحبت می کنند، اما این اتفاق نیفتاد و حالا که تردید دارد، دوباره سیگنال های خود را برای جلب نظر مردم فعال کرده اند.

زمانی که بازار دچار نوسان می شود طبیعتا ریسک آن افزایش می یابد و عموم مردم همزمان وارد این بازار می شوند. در این صورت تقاضا افزایش می یابد و انگیزه افزایش قیمت افزایش می یابد. برخی کارشناسان بر این باورند که تفاوت قیمت رسمی و غیررسمی بازار باعث چنین تقاضاهایی می شود، اما از سوی دیگر تولیدکنندگان معتقدند در شرایط فعلی امکان تک نرخی شدن ارز وجود ندارد و این اقدام باعث افزایش هزینه های تولید می شود.

انتظارات تورمی

یکی از دلایل افزایش نرخ ارز در بازار افزایش انتظارات تورمی است. بانک مرکزی یک سال است که سیاست تثبیت اقتصادی را اجرا می کند که نتیجه آن کاهش رشد نقدینگی، پایه پولی و تورم است. این بدان معناست که قیمت ها ارزان شده و ادامه این روند ممکن است به بهبود وضعیت اقتصادی کمک کند. همچنین تورم از ابتدای سال جاری با کاهش ۱۶ واحد درصدی به ۳۸.۸ درصد از حدود ۵۵ درصد، شاخص بهای تولیدکننده نیز با کاهش ۱۵ درصدی به حدود ۳۴ درصد رسیده است، در حالی که این شاخص در اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۰۳ درصد بوده است. دولت سیزدهم).

با اتخاذ سیاست های فوق، نقدینگی به شدت کاهش می یابد. به طوری که رشد پول به عنوان کسری از نقدینگی در اکتبر ۱۴۰۲ طی یک روند نزولی از دامنه بیش از ۷۰ درصد در اکثر هفته های مارس ۱۴۰۱ به سطح ۳۹ درصد رسید. نرخ رشد پول معیاری برای اندازه گیری است. وضعیت انتظارات تورمی، بنابراین افزایش آن نشان دهنده نگرانی عمومی در مورد رشد قیمت و تلاش برای تبدیل پول به دارایی ایمن و مقاوم در برابر تورم است. برعکس، کاهش نرخ رشد پول نشان‌دهنده کاهش انتظارات تورمی و بازگشت اعتماد عمومی و آرامش خاطر نسبت به ثبات قیمت‌ها است. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در خصوص نوسانات ارزی گفت: یکی از اساسی ترین محورهایی که دشمن برای اقتصاد ایران طراحی کرده است، افزایش انتظارات تورمی است. بنابراین، آنها شماره محصولی را تبلیغ می کنند که با آن فاصله دارد. از طرفی تاریخ رسیدن به این نرخ را هم می گویند و وقتی تقاضا را تحریک می کنند و نتیجه ای ندارند، دولت را مقصر افزایش عرضه می دانند. در واقع با افزایش انتظارات تورمی به دنبال ایجاد آشفتگی در بازارها هستند. وی تاکید کرد: از فعالان اقتصادی و مردم می خواهیم بر اساس نرخ های اعلامی بانک مرکزی که نرخ های رسمی است، مبنای کار خود قرار دهند.

نوسانات دلار؛ حداکثر ۱۵%

دلار در تعطیلات فروردین ۵۵ هزار تومان بود که با توجه به نرخ ارز از زمان مذکور تا امروز که این گزارش را می خوانید، نوسانات تا ۱۵ درصد بوده است. این در حالی است که در بسیاری از ماه ها نرخ ارز بر مبنای کمتر از ۵۰ هزار تومان و بر مبنای ۴۸ تا ۴۹ هزار تومان معامله می شد. در آن زمان برخی دلالان و شبکه های فارسی زبان خارجی اعلام کردند که نرخ ها برای تحریک تقاضا افزایش می یابد و شروع به تعیین نرخ در کانال های تلگرامی کردند. این اتفاقات اقتصاد را قابل پیش بینی کرده و مسئولان اقتصادی دولت و بانک مرکزی بر این باورند که نرخ غیررسمی بازار ملاک عملکرد آنها نیست و نرخ ارز ایران و مرکز مبادلات طلا پاسخگوی نیاز ارزی کاندیداها است. .

منبع: جام جم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا