وب گردی

عجیب ترین تصمیمات تاریخ فوتبال ایران

تاریخ فوتبال ایران فراز و نشیب های زیادی دارد. پر از اتفاقات خوب و خاطره انگیز و پر از حسرت و حسرت، پر از اتفاقات خوشایند و پر از اتفاقات غیرحرفه ای و پست! فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی نیز از این رویدادها مستثنی نیستند. در طول این تاریخ تصمیماتی از سوی این کمیسیون صادر شده است که مطالعه آنها علامت تعجب بزرگی را در اذهان عمومی ایجاد می کند. زمانی استفاده از ژل مو ممنوع بود و حتی بستن کش یا بستن موی مخصوص برای بازیکنان با موهای بلند ممنوع بود. در مشهورترین این اتفاقات، علیرضا نیکبخت سردسته آن بود. بنابراین او در پاسخ به اینکه ممکن است به خاطر خطا و خطای او تنبیه شود، این تیتر معروف را به خبرنگاران داد: من خطا می کنم، من خطا می کنم، من هم گل می زنم.

در این مطلب به عجیب ترین تصمیمات کمیته انضباطی پرداختیم که در ادامه می خوانید:

سرمربی اجازه مصاحبه ندارد/ وقتی زبان دایی را بریده اند

علی دایی را همه می شناسند آقای فوتبال ایران! شاید کمتر کسی مصاحبه تند علی دایی علیه داوران را به خاطر داشته باشد. زمانی که دایی سرمربی پرسپولیس بود به دلیل مشکلات مالی تیمش بارها به اعضای فدراسیون به خصوص علی کفاشیان حمله کرد. او معتقد بود داوران تیمش را هو می کنند و چندین مصاحبه تند علیه آنها و فدراسیون انجام داد. مصاحبه هایی که کمیته انضباطی بی پاسخ نماند! علی دایی در آن زمان ممنوع المصاحبه شده بود و در صورت تخلف از این دستور جریمه و محرومیت از همراهی تیمش خواهد شد.

مربیان فارغ التحصیل! / فقط لیگ برتر باید پاک باشد

یکی دیگر از عجیب ترین تصمیمات تاریخ فوتبال ایران مربوط به مربیان منشور بود! FK معروف که حذفش سروصدای عجیبی ایجاد کرد. چون فقط از لیگ برتر محروم شدند و در لیگ دسته اول از تمرین محروم نشدند! سوال اینجاست که آیا چارتر کردن فقط در لیگ برتر و در لیگ اول همه می توانند هر کاری انجام دهند؟ در آن سال‌ها خیلی از «ف-ها» در لیگ دسته اول مربی بودند و هیچ اتفاقی نیفتاد. گویا فضای لیگ یک نیازی به مربیان سالم و توانمند نداشت، فقط لیگ برتر نیاز داشت در محیطی سالم برگزار شود!

بازیکن محروم برای سال آینده!

بازیکن عراقی استقلال به دلیل انتقاد شدید از نوع مدیریت فوتبال در ایران یک سال محروم شد! این خبر عجیب سال ۲۰۱۴ سر و صدای زیادی به پا کرد. جاسم کرار، بازیکن عراقی استقلال که در این مدت برای استقلال بازی می کرد، ظاهرا از مدیریت این باشگاه چندان راضی نبوده و همین موضوع باعث انتقاد او از این باشگاه شده است. ! نکته عجیب در مورد مجازات کرار محرومیت یک ساله او بود که البته برای او از فصل بعد که کرار در فوتبال ایران حضور نداشت!

البته این جمله از سوی کرار بی پاسخ نماند و با جمله «به فوتبال مضحک ایران برنمی گردم» مواجه شد.

نیکبخت واحدی: با من منشور اخلاقی درست کردند. من به خاطر استفاده از ژل تحریم شدم. نفرین من بر مردمی است که این قضاوت ها را بر من صادر کردند.

بازیکنان باید استراحت کنند! / در تیم ملی بودند، خسته شدند

در سال ۱۳۹۵ فدراسیون با نامه ای به امضای دبیر سازمان لیگ از باشگاه ها خواست تا از ۲۵ تا ۳۰ خرداد به ملی پوشان استراحت بدهند تا در تمرینات شرکت نکنند. جالب اینجاست که تیم ملی فوتبال باید از ۳۱ ژوئن اردوی خود را از سر می گرفت و به همین دلیل باشگاه ها نمی توانستند تا پایان جولای بازی های بین المللی خود را داشته باشند. اما کار به همین جا ختم نشد، مشکل این بود که لیگ برتر از ۱۵ مرداد شروع شد. گل بود و با سبزه آراسته بود!

گویی دوستان لیگ برتری باید فردای استراحت خود به میدان می رفتند و مسابقه می دادند!

علیرضا نیکبخت واحدی. وقتی این نام را می شنویم، یاد انواع و اقسام کشورهای فوتبالی و غیر فوتبالی می افتیم. نیکبخت همان جوان مشهدی است که یک شبه از مرز صد سالگی گذشت و خیلی زود به ستاره محبوب استقلالی ها تبدیل شد. نیکبخت البته همانقدر که در حاشیه بود، از نظر فنی هم تحسین کارشناسان را برانگیخت و آن روزها نوید ظهور یک چپ پای تمام عیار پس از رضا شاهرودی و مهرداد میناوند را در فوتبال ایران داد. علیرضا سریع جایش را در تیم ملی باز کرد و ملی پوش شد! البته این داستان شیرین و زیبا به سرعت به پایان رسید و به داستانی تلخ با پایانی غم انگیز تبدیل شد. علیرضا در سال ۱۳۸۶ به دلیل مهمانی و عدم شرکت در اردوی تیم ملی از تیم ملی کنار گذاشته شد و مقرر شد هر پاداشی که دریافت کرده بود را پس دهد. البته ماجرا به همین جا ختم نشد و امسال این بازیکن ۱۰۰ میلیون ریال هم جریمه شد!

ژل می سازم، سیم می سازم، گل هم می سازم!

کمتر کسی پیدا می شود که کمیسیون اخلاق فدراسیون محمد دادکان را به خاطر نداشته باشد. یکی از عجیب ترین قوانین آن زمان ممنوعیت ژل و اکستنشن مو برای فوتبالیست ها بود! علیرضا نیکبخت ستاره محبوب مشهدی در گفت وگویی به این قانون کمیسیون اخلاق پاسخ داد و گفت: نیکبخت سال ها بعد در گفتگویی درباره این محرومیت، مسببان این حادثه را لعن کرد و گفت: منشور اخلاقی را در همه با من من به خاطر استفاده از ژل تحریم شدم. نفرین من به مردمی که این قضاوت ها را علیه من صادر کردند این است که روزی آنها در جای ما زندگی کنند. به من گفته اند که اگر کسی جای تو بود، یا معتاد به مواد مخدر می شد یا کیسه خواب. قبل از اینکه به استقلال بروم کاتیرا بازی می کردم اما الان سوسل بازی می شود و ما ژل بازی می کنیم!»

کارت قرمزی که به دوران حرفه ای او پایان داد انتهای پیام

این بازیکن خیلی با استعداد بود اما چون پرسپولیسی بود او را نابود کردند! این جمله را سیدجلال حسینی دو سال پیش گفته بود، اما حقیقت چیست؟

ماجرای محرومیت پیام صادقیان به زمانی برمی گردد که او در هفته دوم لیگ چهاردهم از محمدرضا اکبریان داور بازی فولاد و پرسپولیس کارت قرمز مستقیم دریافت کرد و در زمین مسابقه با دست به داور ضربه زد. محرومیتی سه ماهه برای صادقیان در نظر گرفته بودند، محرومیتی که ظاهراً برای پیام که جوانی با استعداد و درخشان فوتبال ایران بود، خیلی شدید نبود، اما همان محرومیت سه ماهه ای که علی دایی قولش را داده بود. پیام را ساخت و عملا از آن محرومیت پایان کار پیام صادقیان آغاز شد!

زندان، باب اسفنجی و دوباره محرومیت!

سوشا مکانی با توجه به جنجال هایی که در زندگی شخصی اش به وجود آمد، با حکم قضایی رسما راهی زندان شد. اما پس از آن کمیته اخلاق برای دروازه بان پرسپولیس پرونده جداگانه ای تشکیل نداد و سوشا پس از چند هفته پس از آزادی از زندان به تیمش بازگشت! سوشا بلافاصله پس از جدایی از پرسپولیس در پایان فصل به دلیل انتشار عکسی با لباس جنجالی باب اسفنجی از سوی کمیته اخلاق چند ماه از میادین محروم شد.

کمیسیون اخلاق پس از عکاسی از یک زن بدحجاب کنار رفت

چند سال پیش رسما اعلام شد که سید مهدی رحمتی و چند بازیکن استقلال به دلیل گرفتن عکس یادگاری با یک زن با حجاب در کمپ خارجی آبی پوشان سه جلسه توسط کمیته اخلاق مجازات شدند. در آن زمان باشگاه استقلال، رسانه ها و اهالی فوتبال از رحمتی و بازیکنان استقلال دفاع کردند. این دروازه بان به شدت از این حکم انتقاد کرد و تاکید کرد که در صورت اجرای این حکم رسما از دنیای فوتبال خداحافظی خواهد کرد! اگرچه این چالش به وجود آمد، اما البته با خروج کمیته اخلاق، ختم به خیر شد و با رایزنی های انجام شده، ممنوعیت رفع شد.

روزی که دیگر خالکوبی ممنوع نبود!

احضار اشکان دژاگه و سردار آزمون دو بازیکن مطرح تیم ملی به کمیسیون اخلاق برای خالکوبی یکی از جنجال های تاریخی بود که پس از تشکیل کمیسیون اخلاق در فوتبال ایران به وجود آمد. شکایت از این دو بازیکن و شایعه محرومیت آن ها آنقدر در فوتبال ایران به پا کرد که کی روش بار دیگر تاریخ ساز شد و از حقوق بازیکنانش دفاع کرد. در این مرحله تصمیم کمیته اخلاق توسط علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال وتو شد و طبق سوابق قبلی، تمامی اعضای کمیته اخلاق در اعتراض به سیاست های فدراسیون و زیر سوال بردن جایگاه و منزلت خود از سمت خود استعفا دادند. دادن

منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا