وب گردی

وقتی نام یک هنرمند میلیون ها دلار جابه جا می شود

در سال ۲۰۲۱، حراج کریستیز تابلوی “ستایش پادشاهان” را که نقاشی قرن هفدهم است به فروش رساند. در آن زمان، کارشناسان این تابلو را که از رنگ‌های طیف تیره استفاده می‌کند، اثر یکی از هنرمندان نزدیک به رامبراند، نقاش چیره دست هلندی، شناسایی کردند و ارزش تابلو را ۱۷۰۰۰ دلار تخمین زدند.

با این حال، برخی از خریداران به این نتیجه رسیده اند که این نقاشی، بزرگتر از یک تکه کاغذ، ممکن است گنجی کشف نشده باشد که توسط خود رامبراند خلق شده است. بنابراین این اثر هنری ۹۹۲۰۰۰ دلار فروخته شد!

دو ماه پیش، دو سال پس از آخرین فروش «ستایش پادشاهان»، این تابلو دوباره در حراجی عرضه شد، اما این بار به ساتبیز عرضه شد. این تابلو در حراج اخیر ساتبیز به عنوان رامبراند فروخته شد و به همین دلیل قیمت آن به شدت افزایش یافت و در نهایت به قیمت ۱۳.۸ میلیون دلار فروخته شد.

افزایش نجومی ارزش این تابلو نشان دهنده اهمیت بیشتر اصالت تابلو نسبت به عوامل زیبایی شناختی آن در زمان ارزش گذاری آن است.

ساتبیز در کاتالوگ جدید خود به شواهد زیادی اشاره می کند، از جمله شباهت های بین نقاشی “ستایش پادشاهان” و نقاشی رامبراند که در سال ۱۶۳۰ ایجاد شده است.

«رامبراند ون راین» به قدری معروف است که امروزه نیز این هنرمند چیره دست هلندی را با نام کوچکش صدا می زنیم. او در بیشتر قرن هفدهم یک چهره برجسته در هنر هلند بود. او علاوه بر خلق برخی از مهم‌ترین پرتره‌های گروهی عصر طلایی هلند، حدود ۸۰ عکس از خود در قالب نقاشی و طراحی از خود به جای گذاشت.

استفاده استادانه رامبراند از نور، او را به یکی از محبوب ترین هنرمندان در بین هنردوستان امروز تبدیل کرده است. تابلوهای «گشت شب» و «کلاس تشریح دکتر نیکلاس تولپ» از معروف ترین آثار هنری او هستند.

رکورد گران ترین اثر فروخته شده رامبراند متعلق به کریستیز است. در سال ۲۰۰۹، تابلوی “پرتره مردی با دستان روی صلیب” به قیمت ۲۳.۲ میلیون یورو فروخته شد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا