وب گردی

زیبایی های غیر متعارف؛ از نصف کردن زبان تا گوش الاغ

حدود ۶۰ سال از شروع جراحی پلاستیک در ایران می گذرد. تعداد متقاضیان درمان های زیبایی در گذشته اندک بود و اکثر مراجعین زن و برای اهداف درمانی بودند. اما در دهه‌های اخیر، تعداد داوطلبان مرد نیز افزایش یافته است و این روش‌ها دیگر درمانی نیستند. بنابراین دکتر سید نجات حسینی، نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک ایران، پیش از این نسبت به این مشکل هشدار داده و گفته است: «یکی از مشکلات حوزه پزشکی در ایران، پیدایش موجی به نام موج زیبایی است و این علیرغم اینکه در اکثر موارد نیازی به این اقدام نیست و بسیاری از این افراد توسط تبلیغات دلالان گمراه شده اند.

حسینی همچنین ورود افراد غیر متخصص در عمل های زیبایی را از دیگر چالش های این حوزه دانست و گفت: یکی دیگر از مشکلات ورود افراد غیر متخصص در انجام عمل های زیبایی مانند لیفت ابرو و لیپوساکشن و غیره است که حتی می تواند در برخی موارد جان بیمار را به خطر می اندازد. از طرفی متأسفانه همین افراد غیرمتخصص و دلالان حتی در فضای مجازی انجام عمل های زیبایی را تبلیغ می کنند و مشاهده می شود که در برخی موارد حتی پس از عمل توسط این افراد، بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری می شود. به دلیل وخامت حالش یا عصبی بودن، ابروی انسان را بریده و برخی مشکلات دیگر که گاهی غیر قابل جبران است.»

اما در چنین بازار وسیعی، جدای از عمل هایی که برای زیبایی بیشتر انجام می شود، عده ای خواهان تغییرات غیر سنتی نیز هستند که با نام هایی مانند جراحی چشم گربه ای، جراحی گوش الاغی و … معروف شده اند؛ اما در این میان، عده ای نیز خواهان تغییرات غیر سنتی هستند. اقداماتی که نه درمانی هستند و نه زیبا…

در همین زمینه، دکتر ابراهیم رزمپا، جراح گوش، حلق و بینی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز معتقد است که این اعمال در افراد مبتلا به بیماری های روانی اهمیت بیشتری دارد و به ایسنا می گوید: از جمله این درخواست ها می توان به برخی از این درخواست ها اشاره کرد. مردم حتی به دنبال نصف کردن زبان، تغییر شکل گوش مانند حیوانات و غیره هستند. بر این اساس تاکید می شود که این افراد باید به روانپزشک و متخصصان این حوزه مراجعه کنند. زیرا این افراد نیاز به روان درمانی دارند.

اتاق جراحی در زیرزمین خانه ها!

این عضو هیات علمی دانشگاه می افزاید: پزشکان نیز باید با مراجعه کنندگان صحبت کنند و آنها را متقاعد کنند که به خودشان آسیب نزنند. اما متاسفانه امروزه پزشکانی که این اعمال نامتعارف را انجام می دهند افرادی هستند که به صورت غیرقانونی در این زمینه فعالیت می کنند و این اعمال را در مراکز غیرمجاز انجام می دهند، بنابراین معمولاً حتی در بسیاری از موارد قابل ردیابی نیست.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از مراکزی که این اعمال در آن انجام می شد بررسی شد که یک خانه زیرزمینی را به اتاق عمل تبدیل کرده بود و این اقدامات در شرایط بهداشتی بسیار نامناسب و غیرطبیعی انجام می شد. از طرفی با توجه به اینکه این اعمال در شرایط بهداشتی و مجاز انجام نمی شود هزینه کمتری نیز دارد و به همین دلیل می توانند با تبلیغات و کلاهبرداری مشتریان را جذب کنند که این موضوع بسیار مشکل ساز است.

وی تاکید می کند: در صورتی که این اقدامات توسط مراکز مربوطه وزارت بهداشت کنترل شود به گونه ای که در هیچ محیطی و توسط هیچ فردی صورت نگیرد و مستقیماً بر این اقدامات نظارت داشته باشد، متخلفان را شناسایی و با مراکز ذیصلاح به اطلاع متخلفان خواهند رساند. . برای جلوگیری از فعالیت آنها می توان میزان چنین اقداماتی را کنترل کرد.

ناهنجاری هایی که عادی شده اند

وی با تاکید بر اینکه مردم باید نسبت به این موضوع آگاهی لازم را داشته باشند و به این مراکز مراجعه نکنند و پزشکان نیز در مواجهه با این افراد از انجام این گونه اقدامات خودداری کنند، می گوید: انجمن های علمی نیز این موضوع را کنترل کرده و فرهنگ سازی می کنند. نقش تاثیرگذار در بین مردم متأسفانه این اقدامات تقریباً در حال افزایش است و این خطر وجود دارد که به مرور زمان عادی تلقی شوند. بنابراین، هرچه زودتر بتوانیم این اقدامات را کاهش دهیم و برای نظارت و کنترل آنها اقدام کنیم، با موفقیت بیشتری می‌توانیم آنها را عادی سازی کنیم.

رزمپا با بیان اینکه تعداد مراجعین زن برای این اعمال بیشتر از مردان است، می گوید: برخی از این افراد که مرتکب این اعمال نامتعارف شده اند، افراد مشهور و سرشناس جامعه هستند که الگوی جوانان هستند. مردم و نوجوانان تاثیر زیادی دارند و متاسفانه آمارها نیز نشان می دهد که امروزه بیشتر افرادی که مستعد این اقدامات هستند و به این مراکز مراجعه می کنند را نوجوانان تشکیل می دهند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا