وب گردی

چگونه فرزندانمان را مسئولیت پذیر تربیت کنیم؟ + صدا

حجت الاسلام والمسلمین تراسیون در جلسه عطر زندگی خوب در دفتر مقام معظم رهبری در قم به پرسش و پاسخ، راه های مسئولیت پذیری و افزایش تمرکز و توجه در کودکان پرداخت و این پرسش و پاسخ تقدیم می شود. شما:

– پرسیدند بیشتر مشکلات بچه ها به خاطر بیکاری است. اگر به کودکی تکلیف می دهیم و او نمی خواهد و حاضر نمی شود چه کنیم؟

بحث در مورد چگونگی مسئولیت دادن به کودکان بسیار مهم است.

مثلاً بعد از اینکه به بچه ها می گوییم زلیل مرده است، به جای ظرف شستن در آشپزخانه، بیا به خواهرت کمک کن. قبول نکردن طبیعی است. زیرا سفارش کار کودکان باید در لایه های پنهان باشد. به طوری که نداند مشغول کاری است.

این ویژگی در بزرگسالان به ویژه زنان نیز قابل مشاهده است. صبح که از خواب بیدار می شوید، اگر شوهرتان به شما دستور دهد امروز خانه را تمیز کنید و ظرف ها را بشویید. مطمئناً حریص خواهید شد و اگر این کار را نکنید، بیمار هستید و عقل و رفتار سالم ندارید. اما گاهی صبح از خواب بیدار می شوید و می بینید که مثلا ظرف ها کثیف است و خانه مرتب نیست. این کار را با آرامش و با روند حرفه های مختلف انجام می دهید.

بچه ها باید در محیط خانه اینطور باشند. مثلاً طوری باشد که بچه بپرسد نان داریم یا نه؟ برای خرید نان احساس مسئولیت کند. یا مثلاً در طول خانه باید به بچه ها یاد داد که خودشان کمک بخواهند.

یکی از دلایلی که مردم سر کار نمی آیند این است که اکثر مردم ذاتا تنبل هستند. بنابراین، ما باید با طیفی از عوامل مختلف انگیزه ایجاد کنیم. یکی از این انگیزه‌ها این است که بچه‌ها احساس کنند فعالیت‌ها و نتیجه تلاش‌هایشان را می‌توان بدون اخم و خجالت در خانه دید.

راه دوم انگیزه، تقسیم مسئولیت ها در خانه است. مثلاً مادر خانواده تمام کارها را روی تخته ای جلوی خانواده با نشانگر نزدیک خانه تکانی بنویسد، حتی یک روز معین را به تقسیم کار اختصاص دهد. این انگیزه زیادی به خانواده می دهد. وقتی مشارکت عمومی در خانه شکل می گیرد، مسئولیت پذیرتر می شوند.

راه سوم این است که سبک زندگی هتلداری را در خانه نداشته باشید. به عنوان مثال برخی از والدین به فرزندان خود می گویند که درس بخوانید و هیچ کاری نکنید. این کاملا اشتباه است.

باید بگویید در کنار درس و تکالیف به خانواده خود کمک کنید و کارهای روزانه خود را انجام دهید. وقتی انتظارات به وضوح بیان شود، کودکان به تدریج این انتظارات را به باور تبدیل می کنند. نتیجه تکرار ایمان است.

– از من پرسیدند که من یک پسر ۱۲ ساله دارم، باید هر کلمه را چندین بار تکرار کنم تا جواب بدهد و او زیاد حرف می زند و من کم کاری کرده ام، چه کار کنم؟

بچه هایی که مجبورند چند بار کلمات را تکرار کنند، یک دلیلش این است که تمرکزشان کم است و توجهشان جای دیگری است. در برخی موارد، ممکن است نیاز به بررسی داشته باشند.

از آنجایی که دو مورد از نشانه های اختلال تمرکز در این مرد پسر ۱۲ ساله است، باید این کلمات را تکرار کنیم و او زیاد صحبت می کند.

معمولا بچه هایی که تمرکز زیادی ندارند این دو ویژگی را با هم دارند. در برخی موارد ممکن است علائم جانبی دیگری نیز داشته باشند. مثلاً کارهای روزانه او زمان زیادی می برد یا در خواب پرت می شود. اگر نظم و برنامه ریزی را در کار خود ادغام نکند، باید به این نتیجه رسید که نظم و تمرکز لازم را ندارد. به نظر می رسد در صورت داشتن هر یک از این علائم، حتما باید با یک مشاور مجرب مشورت کنید.

منبع: خبرگزاری رسمی منطقه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا