وب گردی

دلایل رایج نشت آب از زیر خودرو

هر زمان که با نشت آب در ماشین خود مواجه شدید، می خواهید مشکل را در اسرع وقت برطرف کنید. باید مطمئن شوید که مایع نشتی آب است یا نه. سپس برای جلوگیری از ادامه نشت به ریشه مشکل بپردازید. به یاد داشته باشید که نشت آب از خودرو می تواند یک مشکل جزئی باشد یا می تواند نیاز به تعمیر پیچیده تری داشته باشد.

تعمیر خودرو گران است
یک دقیقه وقت بگذارید تا در مورد شایع ترین دلایل نشت آب در داخل یا حتی خارج از ماشین خود بیاموزید. با در نظر گرفتن این اطلاعات، ایده بهتری در مورد اینکه آیا می توانید خودتان مشکل را حل کنید یا اینکه آیا باید ماشین خود را نزد یک مکانیک ببرید، بهتر خواهید داشت.

همیشه مطمئن شوید که مایع نشتی آب باشد
هر زمان که متوجه نشت آب در ماشین خود شدید، اولین قدمی که باید بردارید این است که مطمئن شوید مایع نشتی آب است نه مایع دیگری مانند خنک کننده یا روغن.

برای بررسی اینکه مایع چیست، یک تکه کاغذ زیر نشتی قرار دهید. پس از مصرف کمی از مایع، رنگ و چگالی آن را می بینید. مایع خنک کننده معمولا آبی است و روغن باید قابل تشخیص باشد. اگرچه ممکن است ماشین شما مایعات دیگری به غیر از اینها نشت کند، اما اگر مایع خنک کننده یا روغن نباشد، احتمالاً آب است.

از دلایل نشت آب از خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– پمپ آب جاری

– سوراخی در ژاکت آب

– یک سوراخ در رادیاتور

– سوراخ در مخزن خنک کننده

تهویه مطبوع شایع ترین علت است
کولر گازی یکی از شایع ترین دلایل نشت آب در خودرو است. ممکن است متوجه نشت آب از کولر خودرو به روی زمین یا منتهی به آب در جای دیگری شوید. نشتی کولر خودرو زمانی اتفاق می افتد که رطوبت موجود در هوا روی اجزای کولر گازی شما جمع شود. این رطوبت انباشته شده از پشت موتور می چکد.

با استفاده از تنظیمات چرخش دستگاه به جای گزینه هوای تازه، می توانید خطر نشت آب به داخل خودرو را در هنگام روشن بودن کولر به حداقل برسانید. به این ترتیب هوای تازه با رطوبت اضافی وارد خودرو نمی شود.

نشت آب از کولر داخل ماشین
علاوه بر نشتی از بیرون، گاهی اوقات متوجه خواهید شد که ماشین شما از داخل به دلیل کولر گازی نشتی دارد. اگر لوله های تخلیه سیستم تهویه مطبوع مسدود شده باشند، ممکن است این اتفاق بیفتد. در این حالت میعانات فقط در جعبه تهویه مطبوع شما جمع می شوند. این می تواند منجر به بوی کپک زدگی شود که به شما اطلاع می دهد که ماشین شما در حال نشت آب به کف سرنشینان یا سایر مناطق است، یا حتی ممکن است متوجه سیل ناگهانی شوید.

تنها با رفع گرفتگی لوله تخلیه می توانید این مشکل را حل کنید. فقط توجه داشته باشید که حتی بدون گرفتگی، کولر گازی شما همچنان رطوبت تولید می کند و ممکن است باعث نشت آب از کف شود.

اگزوز
یکی از پاسخ ها به این که چرا ماشین من نشتی آب دارد این است که ممکن است از اگزوز باشد. فرآیند سوختن سوخت ممکن است باعث نشت مقدار کمی آب از سیستم شود. این کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست. در این صورت متوجه خواهید شد که آب از لوله اگزوز خارج می شود.

با این حال، وقتی متوجه می‌شوید آب از اگزوز می‌آید، یک هشدار وجود دارد: باید سطح مایع خنک‌کننده را بررسی کنید تا تأیید کنید که مایع واقعاً خنک‌کننده نیست. تا زمانی که سطح مایع خنک کننده شما خوب باشد، آبی که از صدا خفه کن خارج می شود احتمالا آب است و کاملا طبیعی است.

سیستم خنک کننده
همچنین ممکن است متوجه شوید که ماشین شما هنگام پارک به دلیل مشکل در سیستم خنک کننده، آب نشت می کند. در این مورد، احتمالاً به یک ثانیه نیاز دارید تا مطمئن شوید که مایع نشتی آب است و خنک کننده نیست.

درست مانند زمانی که متوجه نشت آب از لوله اگزوز می شوید، فقط سطح مایع خنک کننده در سیستم خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که خنک کننده نیست.

چندین علت احتمالی برای نشتی در سیستم خنک کننده وجود دارد، از جمله سوراخ در مخزن خنک کننده. همچنین ممکن است سوراخی در رادیاتور وجود داشته باشد.

سیستم شستشوی شیشه جلو
همچنین این امکان وجود دارد که آب از سیستم شستشوی شیشه جلو شما نشت کند. در این مورد، معمولاً می توانید نشت را نادیده بگیرید، زیرا نشان دهنده مشکل جدی نیست.

آسیب فیزیکی
البته اگر هنگام بارندگی متوجه نشت آب به داخل خودرو خود شدید، ممکن است خودروی شما دچار آسیب فیزیکی شده باشد که باعث می شود آب وارد خودرو شود.

در این شرایط به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که هنگام بارندگی خودرو نشتی دارد زیرا آب از منبع خارجی می آید. همچنین ممکن است متوجه نشت آب از سقف به داخل خودرو یا نشت آب از شیشه جلو به داخل خودرو شوید، برای مثال زمانی که آن را به کارواش می برید یا باران می بارد.

در صورت آسیب فیزیکی می توانید با تعمیر آسیب از نشت آب در داخل خودرو جلوگیری کنید. مکانیک شما به شما اطلاع می دهد که چه تعمیراتی لازم است.

سایر علل بالقوه
علاوه بر همه دلایل رایج بالا، دلایل بالقوه دیگری نیز وجود دارد که باعث نشت آب خودرو شما می شود.

چگونه می دانید که چرا ماشین شما نشتی دارد؟
علیرغم دلایل متعدد نشت آب در خودرو، باید بدانید که چگونه بین علل مختلف تمایز قائل شوید. بنابراین سوالات زیر را از خود بپرسید، که هر یک به شما ایده می دهد که آیا مایع آب است یا نه و چه چیزی باعث نشتی می شود.

مایع چه رنگی است؟
همانطور که قبلا ذکر شد، ممکن است فکر کنید که آب از زیر ماشین نشت می کند، اما اینطور نیست. با دقت به رنگ آب نشتی زیر ماشین نگاه کنید.

اگر سیال زرد، آبی یا سبز باشد، به احتمال زیاد خنک کننده است. اگر شفاف باشد، احتمالاً تراکم آب است. استثنا در صورت استفاده از آب تمیز در سیستم خنک کننده است: در این صورت، اگر آب باشد، می تواند از سیستم خنک کننده نشت کند.

سوراخ کجاست
سپس، بر اساس محل سوراخ، بررسی کنید که نشتی در خودروی شما کجا رخ می دهد.

اگر پشت محفظه موتور باشد، مقصر احتمالاً تراکم کولر گازی شماست. اگر نزدیک صدا خفه کن یا لوله اگزوز باشد، احتمالا تراکم ناشی از صدا خفه کن است.

اگر چاله آب در جای دیگری باشد، احتمالاً به دلیل فتیله ای است که از مکان دیگری که در بالا ذکر شد آمده است.

آیا کولر کار می کند؟
همچنین باید در نظر داشته باشید که آیا هنگام روشن بودن بخاری با نشتی خودرو مواجه هستید یا در هنگام روشن بودن کولر خودرو دچار نشتی می شود.

به یاد داشته باشید، دیدن کمی تراکم زمانی که کولر گازی روشن است، کاملا طبیعی است. این تراکم می تواند باعث ایجاد سوراخ کوچکی در زیر خودروی معمولی شما شود.

هوای بیرون چقدر گرم است؟
برای مقابله با نشتی مایع خنک کننده در داخل یا خارج خودرو، حتی نیازی به روشن بودن تهویه هوا ندارید. در روزهای گرم، حتی زمانی که دستگاه خاموش است، همان تراکم می تواند ایجاد شود و منجر به سوراخ شود.

هوای بیرون چقدر سرد است؟
هوای سرد همچنین می تواند باعث شود که تعجب کنید که چرا ماشین شما نشتی دارد. این به این دلیل است که گازهای خروجی در روزهای سرد تمایل بیشتری به تولید میعان دارند. اگر اینطور باشد و صدا خفه کن مقصر باشد، پس از گرم شدن صدا خفه کن، میعان باید از بین برود.

در هوای سرد، اگر متوجه شدید که رطوبت یا تراکم از بین نمی رود، احتمالاً باید ماشین خود را نزد مکانیک ببرید. این ترافیک باید با رانندگی برای مدتی برطرف شود. اگر نه، ممکن است یک مشکل جدی وجود داشته باشد.

آنچه باید در مورد نشت آب خودرو در مقابل نشت مایع خنک کننده بدانید
همانطور که گفته شد، ممکن است فکر کنید که در خودروی خود نشتی آب دارید، اما در واقع نشت مایع خنک کننده دارید. به یاد داشته باشید که یافتن آب در زیر ماشین شما معمولاً یک نگرانی بزرگ نیست، اما نشت مایع خنک کننده می تواند مشکل ساز باشد.

متأسفانه، گاهی اوقات تشخیص اینکه چه نوع مایعی از ماشین شما نشت می کند، می تواند کمی چالش برانگیز باشد. این امر به ویژه اگر در یک پارکینگ، مسیر آسفالته یا سایر سطوح تاریک و ناهموار هستید، صادق است.

اگر روغن است، می توانید آن را حس کنید و مطمئن شوید که روغن وجود ندارد، اما برای تشخیص تفاوت آب و خنک کننده، نمی توانید با اشاره و لمس آنها را از هم تشخیص دهید. همچنین، حتی تشخیص تفاوت بین رنگ ها با انگشت دشوار است.

به دنبال بو و رنگ باشید
مهم‌ترین تفاوت‌هایی که باید هنگام تعیین اینکه آیا آب نشت‌شده از ماشین شما خنک‌کننده است یا آب، به دنبال آن باشید، بو و رنگ آن است. مایع خنک کننده یا ضد یخ بوی شیرین می دهد، در حالی که آب باید بی بو باشد.

برای تعیین رنگ از یک تکه کاغذ یا یک دستمال سفید استفاده کنید. مقداری از مایع را جمع آوری کنید تا رنگ آن را بهتر تشخیص دهید.بیشتر مایعات بی رنگ آب خواهد بود. اگر رنگی است، احتمالا ضد یخ است، با رنگ های رایج از جمله آبی، زرد و سبز.

ممکن است آب از سیستم خنک کننده نشت کند
توجه داشته باشید که مایعی که از سیستم خنک کننده شما می آید لزوماً به معنای خنک کننده بودن آن نیست. اگر به جای خنک کننده فقط از ضدیخ و آب استفاده کنید امکان پذیر است. اما حتی در این صورت، احتمال نشت مخلوطی از این دو مایع وجود دارد، نه فقط آب.

اگر فکر می کنید از سیستم خنک کننده است و به نظر می رسد که نشتی دارد، مخزن را بررسی کنید. ضد یخ رادیاتور را چک کنید و مطمئن شوید که آب خالص نیست. اگر فقط شبیه آب است، باید ماشین خود را نزد مکانیک ببرید.

چرا مایع خنک کننده نشت می کند؟
اگر به جای نشت آب از سیستم خنک کننده با نشت مایع خنک کننده مواجه هستید، چندین دلیل بالقوه وجود دارد. این موارد می‌تواند شامل نشت آب‌بند، آب‌بندهای فرسوده یاتاقان پمپ آب، سوراخ‌های شیلنگ‌های خنک‌کننده یا رادیاتور خورده‌شده باشد.

نحوه رفع نشتی مایع خنک کننده
اگر مشکل از نشت مایع خنک کننده باشد، می توانید به راحتی مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف کنید. این معمولاً شامل تعویض یک قطعه فرسوده یا معیوب است.

نشت مایع خنک کننده می تواند جدی باشد
به خاطر داشته باشید که در حالی که بیشتر نشت آب خودرو جدی نیست، اما همیشه در مورد نشت مایع خنک کننده اینطور نیست.

وسیله نقلیه شما برای فعال نگه داشتن سیستم خنک کننده به مایع خنک کننده متکی است. بدون این سیستم، ماشین شما ممکن است بیش از حد گرم شود. به این ترتیب، اگر نشت مایع خنک کننده دارید، باید سطح مایع خنک کننده خود را بررسی کنید و دماسنج خود را کنترل کنید.

اگر متوجه نشت آب از موتور ماشین خود شدید، مطمئن شوید که ماشین شما آب نشت نمی کند اما بیش از حد گرم نمی شود، زیرا این می تواند نشان دهنده نشت مایع خنک کننده باشد تا نشت آب.

منبع: بیتوته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا