وب گردی

راز عمر طولانی نیکولا تسلا چه بود؟

پیگیری عمر طولانی دغدغه بزرگ بشر است و از این رو انسان با تلفیق اندیشه های پیشرفته با اندیشه های قدیمی به دنبال راه حلی برای حفظ جوانی است. او کسی نیست جز برایان جانسون.

یک کارآفرین نرم افزار میلیونر که به دلیل تلاش هایش برای افزایش امید به زندگی مورد توجه قرار گرفت. این مرد ۴۶ ساله سالانه حدود ۲ میلیون دلار هزینه می کند تا بدن و عملکرد خود را شبیه به یک جوان ۱۸ ساله کند.

به طور طبیعی، برخی از پروتکل های بهداشتی جانسون بر تغذیه و مکمل ها تمرکز دارند. مانند بسته ۹۹ دلاری از پیش مخلوط آجیل، دانه و انواع توت ها برای تهیه پودینگ آجیلی و البته بحث انتقال خون بین نسلی نیز مورد بحث قرار گرفته است. اما حتی این مکمل ها نیز بحث برانگیز هستند و دکتر اندرو استیل، متخصص طول عمر، نویسنده کتاب Ageless: The New Science of Getting Older Without Getting Olding، می گوید: “برخی از این مواد می توانند خطر مرگ را افزایش دهند.”

در حالی که معمای جاودانگی حل نشده باقی مانده است، جانسون و برخی از کارشناسان مدرن طول عمر و بسیاری از نویسندگان و پزشکان استراتژی هایی برای افزایش طول عمر ارائه می دهند. اما قبل از همه این بحث ها، یک دانشمند مشهور پروتکل ویژه ای برای افزایش امید به زندگی طراحی کرد: نیکولا تسلا.

تسلا و به تاخیر انداختن مرگ
البته حتی نیکولا تسلا هم زندگی جادویی نداشت و در ۷ ژانویه ۱۹۴۳ به تنهایی و در فقر درگذشت و در زمان مرگ تسلا، آزمایشگاه او حدود سی سال تعطیل بود. او در هتلی در منهتن زندگی می کرد و در سال های آخر عمرش رفتارش بسیار عجیب شد. او بیشتر وقت خود را صرف مراقبت از کبوترهای وحشی در پارک های شهر نیویورک می کرد. در همان زمان، تسلا در تلاش بود تا “پرتو مرگ” را که توسط اتحاد جماهیر شوروی ترویج می شد، توسعه دهد که توجه ماموران FBI را به خود جلب کرد.

اگرچه ایده های ذهن مردی که مشغول غذا دادن به پرندگان و سوخت دادن به ماشین جنگی است ممکن است غم انگیز به نظر برسد، یک عنصر قابل توجه از زندگی و مرگ او برجسته است: طول عمر و سن تسلا.

تسلا در ۸۶ سالگی درگذشت. در آن زمان، میانگین امید به زندگی در آمریکا تنها ۶۲.۴ سال بود. حتی با در نظر گرفتن امید به زندگی در سرزمین اصلی تسلا، یعنی. کرواسی (۶۵ سال)، طول عمر این دانشمند دستاورد بزرگی به نظر می رسد.

سال های اولیه زندگی تسلا و رنج بردن از وبا
این دانشمند بزرگ در نخستین سالهای زندگی خود در روستای اسمیلیان در محاصره مرگ، سربازی اجباری و بیماری قرار گرفت. برادر بزرگترش دین وقتی نیکلا ۵ ساله بود درگذشت. شاید همین روند زندگی او را بر آن داشت تا برای افزایش امید به زندگی و روی آوردن به روش ها و راهکارهای علمی تلاش کند.

پدر تسلا یک کشیش ارتدوکس صرب بود که می خواست پسرش راه او را دنبال کند. اما فشار او فقط باعث شد تا نیکلا برای یافتن پاسخ سوالات خود به دنبال علم باشد. او در بخشی از زندگی نامه خود بارها ترکیبی از کنجکاوی های علمی و تمایل ذاتی به سرپیچی از پدرش را توصیف کرده است. او در بخشی از کتابش می نویسد وقتی به وبا مبتلا شد و ۹ ماه در بستر بود، با مهارت از دغدغه پدرش استفاده کرد و راهی را که دوست داشت طی کرد.

ظاهراً در این زمان تسلا به پدرش گفت که بهبودی او منوط به اجازه دادن به او برای تحصیل در رشته مهندسی است و پدرش به او قول داد که او را به بهترین مؤسسه فنی جهان بفرستد.

تسلا جوان در چندین دوره آموزشی در چندین موسسه فنی معتبر در کارلشتات آلمان، گراتس اتریش و دانشگاه پراگ جمهوری چک شرکت کرد. او سپس به بوداپست نقل مکان کرد، اما پس از شکست ایده های موتور القایی او، به آمریکا رفت و در آنجا چندین فناوری مانند فناوری رادار، فناوری اشعه ایکس، کنترل از راه دور و میدان مغناطیسی دوار را اختراع کرد.

اما ابتلا به این بیماری شور دیگری را نیز در او شعله ور کرد: درک و شناخت و همچنین محافظت از بدن خود به گونه ای که گویی یکی از دستگاه های پیچیده آن است. تسلا در مصاحبه ای در سال ۱۹۳۵ گفت: “من به بدن انسان از چشم یک ماشین نگاه می کنم و با بدن انسان با احترامی که یک ماشین سزاوار آن است رفتار می کنم. با روغن کاری و تمیز کردن صحیح خودرو و اطمینان از عدم وجود مشکل.

در این مصاحبه، تسلا به جزئیات در مورد عادات سالم و استراتژی های سالم خود که منجر به طول عمر او شد، پرداخت.

تلاش تسلا برای داشتن زندگی ابدی
در مارس ۱۹۳۵، مجله فرهنگ بدنی به موضوع “جوانی و قدرت نیکولا تسلا در ۷۸ سالگی” اختصاص یافت. تسلا هشت سال قبل از مرگش به یک خبرنگار گفت: «دو سال تا ۸۰ سالگی فرصت دارم و مثل بیست سالگی سرحال و سرحال هستم».

برنارد مک فادن اولین تأثیرگذار بدنسازی در آمریکا بود که فلسفه های سلامت را با تاکید بر رژیم غذایی و فعالیت بدنی پذیرفت. ایده های مک فادن در مورد “سلامت خانه” در آمریکا رایج شد و تحت نظارت او، ورزش در بین مردم رایج شد.

او “فرهنگ فیزیکی” را در سال ۱۸۹۹ آغاز کرد، در همان سال تسلا یکی از نظریه های سلامت خود را با عنوان “نوسانگرهای فرکانس بالا برای اهداف الکتروتراپی” منتشر کرد. آیا تقدیر این بود که این مخترع پرکار و موسس این مجله تناسب اندام دور هم جمع شوند؟

جدا از این بحث، این مصاحبه مبهم از سال‌های بعد تسلا نشان می‌دهد که جنبه‌های خاصی از رژیم سلامتی او با استراتژی‌های مدرن طول عمر مطابقت دارد و برخی دیگر ممکن است چندان قابل اجرا نباشند.

خوردن دو وعده در روز
تسلا در این رابطه گفت: «قانون فیزیکی که ۲۴ ساعت را به دو قسمت روز و شب تقسیم می‌کند، زندگی انسان را نیز به دو دوره بیداری و استراحت تقسیم می‌کند. این نشان می دهد که دو وعده غذایی با ریتم جهانی هماهنگ هستند. یک وعده برای اینکه به ما انرژی برای کار روزانه بدهد، و وعده بعدی برای تامین موادی که بدن می تواند از آن برای ترمیم خود در هنگام خواب استفاده کند.

وی ادامه داد: همه روش ها را امتحان کرده ام. شش وعده غذایی در روز مانند اکثر اروپایی ها. سه وعده غذایی در روز؛ “یک وعده غذایی در روز.. یا حتی یک وعده غذایی مداوم.. و من به این نتیجه رسیده ام که دو وعده غذایی در روز مفیدترین است.”

تسلا وعده های غذایی خود را اینگونه سپری می کرد: «دو ساعت قبل از شروع کار، در این دو ساعت صبحانه می خوریم و استراحت می کنیم. بعد پنج یا شش ساعت کار می کنیم. یعنی اگر ساعت ۷ یا ۸ صبحانه می خوریم، ساعت ۱۰ شروع به کار کنیم و ساعت ۳ یا ۴ کار را متوقف کنیم و به خانه برویم و استراحت کنیم، چند ساعتی خوش بگذرانیم و ورزش کنیم. وعده دوم بین ساعت ۷ تا ۸ شب. ما در حال پاتوق هستیم.”

یعنی تا زمانی که متخصصان مدرن عمر طولانی مانند تسلا ناهار را یک وعده بیهوده ببینند. به نظر می رسد رویکرد تسلا تا حدودی به مفهوم روزه داری مدرن نزدیک است.

اگرچه روزه متناوب فواید زیادی دارد، اما خطرات و معایبی نیز برای آن وجود دارد: یعنی حتی اگر فرد وزن کم می کند، ترکیب بدن او به طرز بدی تغییر می کند و در شرایطی که چربی بدن ثابت می ماند یا افزایش می یابد، اما ماهیچه ها آن را افزایش می دهند. جرم کاهش می یابد.

مصرف پروتئین و چربی بالا
تسلا گفت: «هر وعده غذایی باید حاوی مقداری پروتئین و چربی باشد. یکی برای سوزاندن و یکی برای ساخت و ساز. پروتئین سازنده است و چربی به عنوان سوخت عمل می کند.

تسلا زیاد گوشتخوار نبود. او در این رابطه گفت: «من فقط در موارد نادر گوشت می‌خورم. مثل یک یا دو بار در سال.» در عوض، او به حبوبات (مانند لوبیا، نخود و عدس که سرشار از پروتئین هستند) و سبزیجات و میوه‌ها متکی بود.

این روش با تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۲ در دانشگاه برگن مطابقت دارد. در این مطالعه می خوانیم: “رژیم غذایی ایده آل حاوی حبوبات، غلات کامل، آجیل، سبزیجات و میوه ها است.”

این دانشمند بزرگ ادامه می دهد: یکی دیگر از مواد غذایی عالی، سفیده تخم مرغ است. من چندین دهه است که زرده تخم مرغ نخورده ام. زرده حاوی آهن و ویتامین های مفید است، اما در عین حال حاوی اسید اوریک است که تا حد امکان از مصرف آن اجتناب می کنم. وی درباره مصرف لبنیات نیز گفت: من و مک فادن به معجزه شیر اعتقاد داریم. در یک لیوان شیر دویست و شصت دانه پروتئین وجود دارد که به راحتی هضم می شود.

۱۶ کیلومتر پیاده در روز
تسلا در این رابطه گفت: مفیدترین شغل برای من پیاده روی است. من همیشه حداقل ۱۰ مایل در روز پیاده روی می کنم. من را در سلامتی خوب قرار می دهد، اما در نهایت ممکن است من را نابود کند. چون در خیابان های شلوغ شهر قدم می زنم.

دانشمندان مدرن در مورد فواید پیاده‌روی زیاد صحبت می‌کنند و طبق یک مطالعه اخیر، افرادی که حداقل یک بار در هفته برای ۸۰۰۰ قدم یا بیشتر راه می‌روند، کمتر در یک دهه جان خود را از دست می‌دهند. اما این مطالعه نشان می دهد که ۱۰ مایل پیاده روی در روز خیلی زیاد است. زیرا اثر محافظتی ۸۰۰۰ قدم پیاده روی سه بار در هفته بسیار بیشتر است.

نه سیگار، نه قهوه
این دانشمند بزرگ از هر چیزی که فکر می کرد سلامتش را به خطر می اندازد دوری می کرد. به گفته خود تسلا، او به قهوه معتاد بود، اما وقتی متوجه شد که قهوه زیاد به قلبش آسیب می رساند، قهوه را به کلی کنار گذاشت و نوشیدنی های کافئین دار را سم دانست.

وی در مورد سیگار نیز گفت: قبلا خیلی کم سیگار می کشیدم اما در بیست سالگی به خودم قول دادم سیگار را ترک کنم و این کار را هم کردم.

البته این موضوع تنها به سیگار و قهوه محدود نمی شود، بلکه حتی زندگی در دنیای تجرد را برجسته می کند. او همیشه می گفت که ترجیح می دهم با علم ازدواج کنم.

خودش در این رابطه گفت: قبل از تولید میدان مغناطیسی دوار تمام توانم را روی آزمایشم متمرکز کردم. این مقدار فشار می تواند صدها گاو را بکشد.

او همچنین الکل را ترک کرد و از آن زمان دیگر به الکل نرفته است. طبیعی است که ترک سیگار کار درستی بود. زیرا هیچ پزشکی در دنیا نمی گوید که برای حفظ سلامتی خود باید سیگار بکشید.

تسلا در مورد مصرف قهوه نیز اشتباه می کند. زیرا نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که مصرف قهوه با مرگ و میر رابطه معکوس دارد.

دوش برقی
وقتی نام تسلا به میان می آید، همه به فکر برق می افتند. در طی مصاحبه ای، خبرنگاری از تسلا پرسید: به نظر می رسد شما که یکی از مغزهای علم الکتریسیته هستید، از آن برای شارژ مجدد انرژی خود استفاده می کنید. و پاسخ تسلا واقعا شگفت انگیز بود. او منحصر به فردترین استراتژی راز عمر طولانی خود را فاش کرد و گفت: «حمام بدون آب. من به چیزی که من آن را دوش بدون آب می نامم اعتقاد دارم. این به معنای شارژ بدن تا پتانسیل الکتریکی بسیار بالا است. حمام آتشی که بازسازی و شادابی می کند، بدن را پاک می کند و شادی را به ارمغان می آورد. فورا تمام گرد و غبار، آلودگی و میکروب ها را از بین می برد و اعصاب را تحریک می کند.”

وی ادامه داد: «در این حالت، بدن توسط هاله ای از نور احاطه شده است که در تاریکی به وضوح قابل مشاهده است. من روی دستگاهی کار می کنم که این دوش برقی را به روشی ایمن و مقرون به صرفه برای مردم عادی در دسترس قرار می دهد.”

اما نکته مهم اینجاست: هرگز به قصد طولانی کردن عمر خود، برق را روشن نکنید یا خود را برق گرفتید. چه در حمام و چه در هر موقعیت دیگری. این یک عمل غیر علمی است که می تواند به قیمت جان شما تمام شود.
را
آیا می خواهی تا ابد زندگی کنی؟ حتی اگر دوست دارید تصمیمات تسلا را دنبال کنید، از پیاده روی و تنقلات لذت ببرید یا حتی به ترک سیگار یا تجرد فکر کنید. اما اصلا سراغ برق و دوش برقی نروید.

منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا