وب گردی

با دورترین پهپاد انتحاری جهان + عکس آشنا شوید

در چند دهه اخیر، فناوری پهپاد نقش مهمی در نبردها و جنگ‌های سراسر جهان داشته است، در این میان پهپادهای «انتحاری» نقش مهم‌تری نسبت به سایر پهپادها دارند.

این پهپادهای بدون سرنشین که ویژگی هایی مشابه موشک های کروز دارند، در انواع مختلف با کارایی متفاوت، به دلیل مقرون به صرفه بودن، کارایی مناسب و سهولت استفاده، به سلاح هایی تبدیل شده اند که گاه سرنوشت میادین جنگ را تعیین می کنند و یا حداقل در می تواند خسارات قابل توجهی به دشمن وارد کند.

از طرفی شناسایی این نوع پهپادها به دلیل اندازه کوچکتر در مقایسه با سایر پهپادها توسط رادار دشوارتر است و حتی برخی از آنها قابلیت حمل توسط افراد را دارند و در یگان های پیاده و نیروهای ویژه نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

نیروهای مسلح و صنایع دفاعی کشورمان نیز در سال های اخیر پهپادهای انتحاری مختلفی را طراحی و تولید کرده اند، از این رو امروزه به یکی از کشورهای مطرح در زمینه طراحی و تولید پهپادهای انتحاری تبدیل شده ایم. از سوی دیگر کیفیت پهپادهای ساخت ایران در برخی از عملیات های نیروهای مسلح نشان داده شده است و همین امر باعث شده تا برخی کشورها خواهان این پهپادها شوند.

پهپاد «آرش».

پهپاد انتحاری آرش از جمله سامانه های هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته ارتش جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با اهداف پدافندی، استحکامات، تأسیسات و مراکز فرماندهی دشمن در میدان نبرد است.

این پرنده در ۲ تیپ با قابلیت های ویژه توسط سازمان صنعت دفاعی وزارت دفاع تولید و برای اولین بار در دی ماه ۱۳۹۷ به نمایش گذاشته شد.

“آرش-۱”

پهپاد آرش از خانواده پهپاد کیان است. “آرش-۱” به عنوان نمونه پیشرفته پهپاد “کیان-۲” ارائه شده است و دقیقاً همان مشخصات فیزیکی را دارد. پهپاد آرش-۱ به جای موتور جت از موتور پیستونی نیرو می گیرد و توسط کارشناسان نظامی به عنوان یکی از هواپیماهای انتحاری بدون سرنشین طراحی و ساخته شده است.

این پرنده با کمک دستگاه های جستجوگر مختلف قادر خواهد بود تا اهداف مختلف ثابت و متحرک را با دقت بالایی هدف قرار دهد و از این رو می توان گفت پهپاد آرش دورترین پهپاد انتحاری ایران و جهان است. به بدن دوکی شکل و بال های مثلثی.

این پهپاد دارای سیستم‌هایی است که می‌توانند امواج راداری را دریافت کنند و این ویژگی در کنار حالت تودرتو به این پرنده امکان می‌دهد تا هدف را با دقت به دست آورد.

مزیت دیگر این پرنده بدون سرنشین نسبت به سایر پهپادها این است که علاوه بر پرتاب از روی سکو، قابلیت پرتاب به سمت هدف و در جعبه پرتاب را دارد و به همین دلیل این نوع پرتاب باعث کاهش شناسایی این پرنده توسط دشمن می شود. ; بنابراین می توان گفت «آرش-۱» پرنده بسیار مناسبی برای شناسایی موقعیت و مواضع دشمن است.

این پهپاد علاوه بر داشتن چنین مزیت بزرگی در این پرنده، می تواند از نقاط مختلف اعم از خشکی و دریایی برای انهدام هدف پرتاب شود.

قابلیت پرواز شبانه روزی، خلبان خودکار و امکان تغییر هدف در پرواز از دیگر ویژگی های این پهپاد است.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد پهپاد آرش این است که توانایی انهدام اهداف ثابت و شناور را دارد و یکی از مهمترین ویژگی های این پهپاد برد عملیاتی آن است که نسبت به پهپاد کیان بسیار افزایش یافته است، بنابراین کارکرد آن برد بیش از ۱۷۰۰ کیلومتر است.

“آرش-۲”

این پرنده یکی از پهپادهای ایرانی با برد ۲۰۰۰ کیلومتر است که توسط متخصصان ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخته شده است، آرش-۲ که از موتور پیستونی استفاده می کند، دارای بدنه استوانه ای با دم عمودی است. و دو بال آن در انتهای بدن قرار دارند. این پهپاد از روش پرتاب JATO استفاده می کند و این کار را بدون نیاز به باند انجام می دهد.

با دورترین پهپاد انتحاری جهان + عکس آشنا شوید

بدین ترتیب پهپاد آرش می تواند از انواع پرتابگرهای متحرک به سمت اهداف پرواز کند و همین امر آن را به یک پهپاد تاکتیکی با تحرک بالا تبدیل می کند و به اپراتورهای این پرنده امکان استفاده از آن را در محیط های مختلف جغرافیایی می دهد.

در بازدید سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی حاتم از نمایشگاه دستاوردهای نزادجا در تاریخ ۲۰ تیر ۱۴۰۲ در اصفهان، نوع جدید این پهپاد مجهز به جستجوگر اپتیکال افزایش دهنده نیز به نمایش درآمد. دقت ضربه زدن به هدف آن پرنده

لازم به ذکر است که تعداد قابل توجهی پهپاد آرش در فروردین و بهمن ۱۴۰۲ با حضور فرمانده ارتش و وزیر دفاع و نگهداری نیروهای مسلح به سازمان رزم ارتش اضافه شد.

روند صعودی صنایع پهپادی کشور با وجود مشکلات چند سال گذشته و تحریم های سخت ادامه دارد و صنایع دفاعی کشور جایگزین های به روز، مدرن و چند منظوره ای برای پهپادهای عملیاتی، موفق و متعدد قبلی در اختیار ما قرار می دهد.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا