وب گردی

پیروی از پیامبر اسلام (ص) را سرلوحه زندگی خود قرار دهید

علی عباسی کارشناس علوم قرآنی درباره دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان گفت: در این دعا آموزه هایی مانند دوستی با دوستان خدا، دشمنی با دشمنان خدا و پیروی از خاتم انبیا ذکر شده است. . در حدیث است که اگر نزدیک ترین خویشاوندان خود را برای خدا دوست نداشته باشی به حقیقت ایمان نخواهی رسید.

وی درباره مضمون دعای روز بیست و پنجم اشاره کرد و گفت: در این دعا، بندگان از خداوند متعال می خواهند که «اللَّهُمَّ أَحْبُوا الْأَلِیَّهِ وَ عَلَى الدُّشْمِ» به سنت خدا راضی باشیم. ختم پیامبران یا عاصم «قلوب انبیاء خدایا مرا در این روز دوست دوستانت و دشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیامبرانت قرار ده. ای حافظ دلهای پیامبران». در این دعا علاوه بر اهمیت همراه و دوست، به علاقه اهل بیت (ع) اشاره شده است.

عباسی بیان می کند: برای اینکه بدانیم دوستان ما چه کسانی هستند باید معیارهای دوستان را بشناسیم، حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می فرماید: «دوستان شما سه دسته اند و دشمنان شما نیز سه دسته اند، اما دوستان شما. عبارتند از: دوست تو، دوست دوستت، دشمن دشمنت. اما دشمنانت؛ دشمن تو دشمن دوستت است و دوست دشمن تو.» در جای دیگر از نهج البلاغه آمده است: «دوست و دوست صمیمی حضرت محمد (ص) کسی است که از خدا پیروی کند، هرچند خویشاوندی او. دور است و دشمن این پیغمبر کسی است که خدا را نافرمانی کند، هرچند خویشاوندی او نزدیک باشد».

این کارشناس قرآنی درباره شناخت دشمن گفت: محدودیت مردم از جمله محدود بودن شناخت قلوب دیگران، آنها را نیازمند چیزهای دیگر می کند و نمی توانند دشمنان را شناسایی کنند، به همین دلیل توجه به آیات و روایت را بهترین راه می دانند. خداوند متعال در آیه ۸ سوره توبه می فرماید: برخی از دشمنان با پنهان کردن دشمنی و کینه خود نسبت به دیگران باعث می شوند که دشمن را نشناسد و در دام نیرنگ و فریب آنها بیفتد و از دیدن دشمن ناتوان شود. و توهین های سوزان او خداوند متعال در آیه ۳ سوره آل عمران می فرماید: «یا ایها الذین آمنوا لموا الذین لکم لم یغموا و أصلون الصلوه» از دهان آنان و آنچه در سینه آنها پنهان است، بزرگتر است. هم کیشان خود را دوست صمیمی نگیرید، حتی اگر به اغتشاش و فساد در کار شما اهمیتی ندهند، می خواهند همیشه با آنها باشید. درد، دشمنی تو را در زبانشان آشکار می کنند و حقیقت آنچه در دل دارند بیش از این است. ما آیات را به خوبی برای شما بیان کردیم اگر عقل استفاده کنید.» در این آیه ملاک دوستی و روابط صمیمانه مسلمانان با سایر اقوام باید ایمان باشد. راهها اینها نکاتی است که باید به آنها توجه کنیم البته خداوند در بدن انسان هوشمندی قرار داده است که یکی از ابزارهای مهم تشخیص دوست از دشمن است با استفاده از این ابزار ارزشمند افراد می توانند دشمنان خود را شناسایی کرده و با آنها مقابله کنند. با توطئه هایشان

تاثیر سمنشین افزود: امام باقر(ع) به شخصی فرمودند; «اگر می خواهی بدانی در بهشتی یا جهنمی، به قلبت بنگر. اگر دیدید اهل طاعت را دوست دارید اهل بهشت ​​هستید و اگر اهل گناه را دوست دارید اهل دوزخ هستید. و انسان در روز قیامت با کسی که دوستش دارد خواهد بود.

عباسی به قسمت دیگری از دعا اشاره کرد و تاکید کرد: بندگان از خداوند کمک می خواهند و این توفیق را عطا می کنند تا راه و روش پیامبر اعظم (ص) را که از آن به سنت تعبیر می شود دنبال کنیم. زیرا امروزه دیده می شود که سنت های پیامبر گرامی اسلام تا چه اندازه سرکوب شده و هیچ کس اهمیت چندانی برای آن قائل نیست. مثلاً پیامبر اسلام (ص) فرمودند: «ازدواج سنت من است، پس هر که از آن دوری کند و روی برگرداند، از من نیست.» اما امروز می بینیم که عده ای از سخنان خاثم النبیه (علیه السلام) استفاده می کنند. ) و با تأویل به آن و با وسوسه های شیطانی و با محدودیت های نامعقول و غیرمنطقی، سنتی را که پیامبر اسلام (ص) بر اساس خواست خدا بنا نهاده، زیر پا گذاشته اند، این سنت حسنه را هیولایی وحشتناک جلوه داده اند. این گونه بود که تعداد ازدواج ها کاهش یافت و مشکلات زیادی باعث شد تا جوانان به ازدواج خود پایان دهند.

این کارشناس قرآنی گفت: خداوند متعال ما مسلمانان را به پیروی از پیامبر اسلام (ص) سفارش کرده است. این همسویی در همه چیز در زندگی مهم است. این بزرگوار نه تنها در گفتار، بلکه در رفتار، در زندگی، در ارتباط با مردم و خانواده، در برخورد با دوستان، در برخورد با دشمنان و بیگانگان، در برخورد با ضعیفان با قوی، در همه چیز یک الگو خواهد بود. آیه ۷ سوره حشر می فرماید: «و آنچه را رسول به شما داد آن را بگیرید و آنچه را نهی کرده است، از خدا پروا کنید. همانا خداوند سخت کیفر و سخت است [از اموال و احکام و معارف دینی]آنچه را پیامبر به شما داده است بگیرید و از آنچه شما را نهی کرده است بپرهیزید و از خدا بترسید. زیرا خداوند سخت کیفر است» این نکته نشان می دهد که ما باید تنها پیرو پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (علیهم السلام) باشیم تا بتوانیم مسیر زندگی را به درستی طی کنیم و همیشه این مهم را از خداوند متعال در دعاهای ماست.

منبع: میزان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا