وب گردی

بیماران هدف پزشکان و وبلاگ نویسان قرار گرفتند

«در مطبم به عیادت مریضی رفتم که به دلیل ایدز قصد خودکشی داشت…» «امروز مریضی داشتم که یک بار خودکشی کرده بود…» اینها بخشی از داستان هایی است که برخی از پزشکان در اینترنت منتشر کردند.

اخیراً برخی از وبلاگ نویسان پزشکی مشکلات، بیماری ها و مشکلات شخصی بیماران خود را در صفحه مجازی به اشتراک می گذارند، این در حالی است که حفظ حریم خصوصی و محرمانه نگه داشتن اطلاعات پزشکی بیماران و مراجعان یکی از اصول اولیه اخلاق پزشکی است.

پدیده «دکتر بلاگر» مدتی است که در فضای مجازی رواج پیدا کرده است. بنابراین هر دانشجوی پزشکی پس از گذراندن این رشته به عنوان وبلاگ نویس نیز محسوب می شود.

پدیده وبلاگ نویسی در ایران از اوایل دهه هشتاد و با ظهور وبلاگ نویسی شروع شد، اما به مرور زمان شکل اصلی و مناسب خود را از دست داد و آمیزه ای از چیزهای مختلف شد. چند سالی است که قشر نوظهور دکتر وبلاگ نویس وارد این عرصه شده و شاهد تبلیغات مختلف آنها هستیم.

جامعه شناسان بر این باورند که تبلیغات آنلاین به منبع درآمدی برای وبلاگ نویسان پزشکی تبدیل شده است و آنها با به اشتراک گذاشتن داستان های بیماران با روایت های ملموس، مخاطبان را جذب می کنند. برخی دیگر از وبلاگ نویسان پزشکی نیز تصاویری از بیماران خود را قبل و بعد از جراحی، تزریق ژل، بوتاکس، چربی و کانتورینگ بدن منتشر می کنند.

در حالی که بر اساس ماده ۸۷ آئین نامه اخلاق حرفه ای سازمان نظام پزشکی، گرفتن هرگونه عکس و فیلم از بیماران به منظور تولید محتوای آموزشی یا استفاده در فرآیند تحقیق (مانند گزارش موارد خاص) یا درمان. (مانند عکس های گرفته شده برای جراحی زیبایی)، تولید مستند یا برنامه های خبری و مانند آن تنها با کسب اجازه از بیماران مجاز است. در مواردی که هویت شخص مشخص است، رضایت نامه باید کتبی باشد.

صفیه رضایی کارشناس ارشد فضای مجازی می گوید: «فضای مجازی بستری برای جذب و تسهیل دسترسی به علایق است.» در این فضا می توانید علاقه خود را سریعتر به مخاطب نشان دهید و همه افراد جامعه می توانند وارد این فضا شوند. پزشکان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

اما سیدعلی انجو، کاندیدای دکتری اخلاق پزشکی، می‌گوید که تبدیل پزشکان به افراد مشهور از منظر اخلاق پزشکی منفی نیست، اما اگر «به ارتقای سطح آموزش همگان کمک کند، که وظیفه نظام سلامت است». و پزشکان بیمار را تحقیر نمی کنند و اسرار آنها را فاش نمی کنند.

کاربران

کارشناسان بر این باورند که تدوین دستورالعمل‌های اخلاقی با جزئیات دقیق و تشویق متخصصان به رعایت هرچه بیشتر آن، راهی است که اکثر کشورهای پیشگام جهان در زمینه آموزش بهداشت و آموزش پزشکی در پیش گرفته‌اند و ممکن است در این زمینه به ما کمک کند. همچنین.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا