وب گردی

سناریوی دشمنان بعد از بستن من و تو

تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی در ۲۵ ژانویه ۲۰۰۷ تأسیس شد و از همان ابتدا قصد خود را برای پوشش اخبار فارسی زبانان نشان داد، اما سعی کرد در ماه‌های پایانی دولت نهم وقایع مربوط به ایران را بزرگ‌نمایی کند و احتمال تقلب در انتخابات را در موارد مختلف آن مطرح کرد. این شبکه به عنوان اولین رسانه فارسی زبان به شعله این ادعای کذب دامن زد و پس از اعلام برخی نامزدها مبنی بر تقلب در انتخابات، نقش عمده ای در آشوب های خیابانی و اغتشاشات سال ۲۰۸۸ داشت. شورش و ضربات مرگباری که مردم در نهم دی بر پیکر مخالفان وارد کردند. در فضای جنگ رسانه ای دیگر گزینه ای برای مخالفان وجود ندارد. یا باید این شبکه نوپا را به دلیل افراط گرایی و بیان علنی مواضع خود تعطیل می کردند و یا راهی می یافتند که مخاطبان را در تلویزیون نگه دارند و به اهداف خود در براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران ادامه دهند. .

سفید کردن “بی بی سی” فارسی با “مردان و تو”

با مروری بر عملکرد دشمنان علیه کشورمان در سال های اخیر می توان دریافت که دشمنان قسم خورده این مرز و بوم پس از شکست در قیام ۸۸ و لزوم سفید شدن چهره در چشم ایرانیان راه دوم را انتخاب کردند. ملت پس از پایان دولت دهم در ۷ مهر ۱۳۸۹، مصادف با ۱۵ آبان ۱۳۹۲، شبکه ماهواره ای مرد و تو در لندن تأسیس شد. کیوان و مرجان عباسی در نگاه اول به عنوان سرمایه گذار معرفی شدند و ابتدا با پخش برنامه های تفریحی خارجی از جمله مستندهای جذاب و سریال های معروف و نمایش های رئالیتی با دوبله فارسی و تولید برنامه هایی چون فرهنگستان موسیقی، بفرمایید شام و شعر “فراموش نکن” خود را مستقل از جریان های سیاسی نشان دهند.

آنچه در آن روزها مشهود بود; سازندگان این شبکه سعی کردند فرهنگ غربی را تحمیل کنند و سبک زندگی ایرانی – اسلامی را تغییر دهند. اما به تدریج طبق اتفاقات از آذرماه ۱۳۹۵ اهداف سیاسی این شبکه بیشتر نمایان شد. از این رو، پیش از ناآرامی در ایران، رویکرد سیاسی این شبکه به برنامه اتاق خبر و خواندن اخبار داخلی ایران محدود می شد، اما کم کم با ساخت مستندهایی از زندگی پهلوی اول و دوم، روابط خود را در معرض دید عموم قرار داد. حمایت از این دولت مخلوع شکست خورد و در وقایع آبان ماه ۱۳۹۷ در رقابت با دیگر شبکه های فارسی زبان خط سیاسی خود را در کنار همین برنامه های سرگرم کننده به نمایش گذاشت. جسورانه این روند ادامه یافت تا اینکه شورش زن، زندگی، آزادی آغاز شد.

دیگر گردوی سوخته نیست

در این روزها اختلافات بین سه شبکه فارسی زبان «مرد و تو»، «بی‌بی‌سی فارسی» و «اینترنشنال» بیشتر شد و هر یک تلاش کردند از طریق افراط گرایی و اعلام موضع جدی و علنی علیه جمهوی اسلامی راه خود را پیش ببرند. take home البته باید گفت که در طول سه سال گذشته، Man and You تمام تلاش خود را کرده است تا مدل خبرنگار شهروندی بی‌بی‌سی را به خبرنگار Man and You ارتقا دهد و بی‌بی‌سی و اینترنشنال و صدای آمریکا را وابسته کند. اطلاعات میدانی آنها می تواند در زمان های مناسب مورد استفاده قرار گیرد تا سرعت آن افزایش یابد و این مشکل در تفاوت این شبکه ها مشهود بود. اما در اقدامی غیرمنتظره در تاریخ ۳۱ آبان بر اساس اطلاعیه مرجان و کیوان عباسی، مالکان یهودی بهایی شبکه من و تو، این شبکه از اول ژانویه سال جدید (۲۰۲۴) تعطیل خواهد شد. به دلیل مسائل ارضای نیازهای مالی. از کار خواهد افتاد. اگرچه با انتشار این بیانیه گمانه زنی هایی در مورد این بازی رسانه ای از سوی عوامل پشت صحنه این شبکه مطرح شد، اما در نهایت به گفته کیوان عباسی، «مرد و تو» در ۱۱ باخمن بسته شد.

چند سناریو

بسیاری استدلال می کنند که این شبکه به عنوان یک رسانه شکست خورده با تندروی و بی حوصلگی عوامل خود به وضعیتی رسیده است که سرمایه گذار به این نتیجه رسیده است که این شبکه به اهداف خود نمی رسد و برای جلوگیری از ضرر آن را تعطیل کرده است.

از سوی دیگر برخی معتقدند این تلویزیون به دلیل ناکارآمدی تعطیل شده است تا ضدانقلاب در عرصه رسانه ای آن برندسازی جدیدی را آغاز کند؛ چون شبکه من و شما در این زمینه آنقدر ورشکسته بود که نتوانست خود را احیا کند تا جایی که انگار تعطیلی این شبکه برای افکار عمومی اهمیتی نداشت.
از سوی دیگر، اگر سناریوی کاهش بودجه توسط کارفرما به دلیل تغییر سیاست و وقوع جنگ در سرزمین های اشغالی پس از اجرای عملیات طوفان الاقصی را نیز در نظر بگیریم، نتیجه ورشکستگی این سازمان است. برند Man and You به عنوان یکی از عوامل مستثنی نیست. حتی با رفتار افراطی انترناسیونال و بی بی سی فارسی در شورش زنان، زندگی، آزادی ۱۴۰۱، آش چنان پرشور بود که تصمیم گرفته شد شبکه من و انجام را کنار بگذارد.

یک نکته آخر
همه این سناریوها در کنار هم می‌توان به عنوان مجموعه‌ای از شواهد و عوامل برای بسته شدن شبکه من و تو نام برد، اما اکنون پس از شکست مجدد دشمن در سال ۱۴۰۱ فتنه; گویی بار دیگر دشمنان قسم خورده ایران اسلامی تصمیم گرفته اند مانند سال ۹۲، عوامل خود را سفید کنند. نمی‌خواستند مثل آن زمان شبکه تلویزیونی دیگری ایجاد کنند، اما با حذف آن، نگاه‌های تحقیرآمیز ماموران و اشک‌ها و ناله‌های مجریان بستری برای شبکه‌ای دیگر ایجاد کردند. در همین رابطه محمودرضا کبیری یگانه کارشناس رسانه و فضای مجازی گفت: تعلیق شبکه من و تو را نباید پایان فعالیت رسانه ای این افراد تلقی کرد، بلکه آنها به خوبی می فهمند که سنتی و تکراری است. ابزارها و رویکردها در فضای رسانه ای موثر نیست.

Muni: پایگاه بینش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا