اقتصادی

اجرای مصوبه الگوی کشت مستلزم سیاست‌های حمایتی از کشاورزان

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: مصوبه الگوی کشت در ۵۰ سال گذشته به سبب عدم حمایت و زیرساخت‌های لازم اجرا نشد، از این رو در سطح ملی معاون اول رئیس جمهور و در سطح استان‌ها استانداران به عنوان مروجان الگوی کشت باید پای کار بیایند.

به گفته او، اگر یارانه کود، نوسازی و تجهیز ناوگان مکانیزاسیون، یارانه بیمه محصولات کشاورزی و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در قالب سرمایه در گردش در بحث اجرای مصوبه الگوی کشت در اختیار کشاورز قرار گیرد، کشاورزان به سمت و سوی کشت محصولات اساسی می‌روند.

پیشه ور ادامه داد: تسهیلات سرمایه درگردش بدون بهره باید در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا بهره برداران بدون آنکه آسیب اقتصادی ببینند به سمت اجرای مصوبه الگوی کشت روند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی افزود: اگر مشوق‌های اجرای مصوبه الگوی کشت در کنار هم قرار بگیرد تا درآمد کشاورزان از کشت یک هکتار گندم برابر با یک هکتار صیفی شود، این مصوبه در تمامی استان‌ها طبق برنامه عملیاتی می‌شود، در غیراین صورت هیچ مسئولی نمی‌تواند بصورت دستوری به کشاورزان تکلیف کند. کمااینکه در ۵۰ سال گذشته به سبب عدم حمایت از بخش کشاورزی محقق نشد.

او گفت: در اجرای مصوبه الگوی کشت بحران آب در نظر گرفته شده است، از این جهت با اجرای آن سیاست خودکفایی محقق می‌شود. به عنوان مثال اگر در استان گیلان و مازندران برای تولید یک کیلو برنج ۴ هزار و ۵۰۰ لیتر آب مصرف شود، در استان اصفهان ۱۵ لیتر است؛ لذا با پرداخت یارانه برنج به سه استان شمالی می‌توان کمبود نیاز کشور را تولید کرد و به خودکفایی رسید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا