اقتصادی

روند تغییر قیمت جهانی گرافن و میزان تقاضای آن چگونه خواهد بود؟

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که حوزه نانوکامپوزیت، باتری و الکترونیکی موجب توسعه بازار گرافن شده و این نانوساختار را به سمت تولید انبوه سوق می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری توسعه برند به نقل از ایسنا، همچنین این بررسی‌ها حاکیست که میانگین تقاضای بازار برای گرافن تا سال ۲۰۲۸ در حدود ۳۰ هزار تن بوده و قیمت پودر گرافن نیز هر سال ۱۲ درصد کاهش خواهد یافت. بنابراین تولیدکنندگان گرافن باید به دقت بازار را رصد کنند تا منطبق بر این تحولات پیش بروند.

گرافن و مشتقات آن پتانسیل کاربردی فراوانی در صنایع دارند. بازار این ماده در جهان در حال رشد بوده و کاربردهای صنعتی آن موجب بلوغ این نانوماده شده است. طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ علاقه صنعتی به گرافن به وضوح افزایش یافته است و این موضوع حجم بازار گرافن را افزایش داده است.

یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که بازار جهانی گرافن طی سال‌های گذشته به طور مداوم در حال رشد بوده است که به متوسط درآمد سالانه جهانی ۳۸۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است. البته این رقم هنوز بسیار کمتر از چیزی است که انتظار می‌رفت، این رقم را با بازار ۲۲٫۵ میلیارد دلاری گرافیت در سال ۲۰۲۲ یا بازار ۱۷ میلیارد دلاری کربن سیاه در سال ۲۰۲۱ مقایسه کنید. البته نباید فراموش کرد که هنوز سال‌های زیادی از کشف گرافن نمی‌گذارد و فرصت برای افزایش حجم بازار این نانوماده وجود دارد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، انتظار بازار ۱٫۵ میلیارد دلاری برای گرافن در سال ۲۰۲۷ می‌رود، هرچند نظرات مختلفی در این باره وجود داشته و این بازار را تا ۵٫۵ میلیارد دلار نیز برای سال ۲۰۲۷ پیش‌بینی می‌کنند. بیش از ۸۵ درصد از تحلیلگران، نرخ رشد ترکیبی سالانه گرافن را بیش از ۲۰ درصد می‌دانند و برخی نیز این نرخ را در میان مدت ۳۰ درصد پیش‌بینی می‌کنند.

یکی از نکات جالب توجه، کاهش قیمت پودر گرافن طی سال‌های آتی است که به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۲۸ قیمت آن هر سال ۱۲ درصد کاهش یابد.

تقاضای جهانی گرافن می‌تواند در سال ۲۰۲۸ به ۹ هزار و ۱۷۰ هزار تن در سال افزایش یابد که میانگین تقاضا ۳۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود. البته توسعه تقاضای واقعی به عملکرد مواد گرافنی در موارد کاربردی، تصمیمات شرکت‌ها و همچنین میزان پذیرش گرافن در بازار بستگی دارد.

پایان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا