وب گردی

آیا حمله به رفح با واکنش جدی کشورهای منطقه مواجه خواهد شد؟

حملات رژیم صهیونیستی به رفح در اوج نگرانی افکار عمومی جهان آغاز شد که این حمله می تواند جبهه های درگیری جدیدی را در منطقه باز کند. در حالی که بنیامین نتانیاهو، چهار ماه پس از جنگ، معتقد است که رفح، در جنوبی ترین نقطه نوار غزه، آخرین پایگاه باقیمانده برای نیروهای حماس است و اعزام نیروی زمینی برای شکست این گروه، دو مقام مصری و یک دیپلمات غربی ضروری است. به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: گفته می شود که اگر نظامیان اسرائیلی به رفح حمله کنند، مصر می تواند به معاهده صلح پایان دهد.

پیمان صلح چه می گوید؟

بر اساس معاهده صلح بین مصر و اسرائیل، تعداد نیروهای نظامی در دو طرف مرز به شدت محدود است، با این درک که ممکن است این شرایط در پاسخ به تهدیدات امنیتی خاص اصلاح شود. این معاهده به اسرائیل اجازه می داد تا با خیال راحت ارتش خود را در برابر تهدیدات دیگر متمرکز کند. همزمان با جنگ غزه، اسرائیل تقریباً روزانه با طرف لبنانی درگیر است، علاوه بر آن نیروهای امنیتی خود را تا حد امکان در کرانه باختری اشغالی مستقر می کند. اگر مصر این توافق را باطل اعلام کند، می تواند به این معنا باشد که اسرائیل دیگر نمی تواند به مرزهای جنوبی خود به عنوان منطقه امن تکیه کند. بدون شک استقرار نیروهای اسرائیلی در امتداد مرز با مصر، ارتش اسرائیل را به چالش خواهد کشید. رژیم صهیونیستی که توانایی خود را در کنترل بحران ایجاد شده از دست داده است، نمی تواند گشودن جبهه جدیدی در مرز مصر و بازگشت به جنگ های قدیمی اعراب و اسرائیل را تحمل کند.

ارتش مصر در حالت آماده باش است

همزمان با تهدید مقامات مصری مبنی بر احتمال لغو توافقنامه صلح، ارتش مصر در چند روز اخیر سامانه‌های دفاعی مختلف، ۴۰ دستگاه تانک و نفربر زرهی را در شمال صحرای سینا مستقر کرده است. دولت عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، به شدت نگران انتقال بخشی از مردم به صحرای سینا است. در سال های اخیر، اقتصاد مصر با مشکلات فزاینده ای مانند افزایش بدهی خارجی، تورم، بیکاری جوانان، خشکسالی و فشار مهاجران خارجی دست و پنجه نرم کرده است. اکنون تحلیلگران بر این باورند که مهاجرت اجباری ساکنان نوار غزه به همسایه غربی بر مشکلات اقتصادی قاهره خواهد افزود. علاوه بر این، حضور نیروهای اسلام گرا در مصر می تواند باعث احیای جنبش اخوان المسلمین در این کشور عربی شود و خطرات جدی برای قاهره ایجاد کند.

اظهارات مصر در مورد لغو توافق

البته اعلام خروج یکجانبه مصر از توافقنامه صلح با اسرائیل نیز پیامدهایی برای مصر در پی خواهد داشت. مصر از زمان توافق صلح میلیاردها دلار کمک نظامی آمریکا دریافت کرده است. اگر توافق کمپ دیوید باطل اعلام شود، ممکن است بودجه واشنگتن برای کمک نظامی به قاهره را تحت الشعاع قرار دهد. همچنین اگر مصر بخواهد یک نیروی نظامی بزرگ در شبه جزیره سینا مستقر کند، اقتصاد این کشور را تحت فشار بیشتری قرار خواهد داد. افکار عمومی منطقه اما از دولت های هم مرز فلسطین انتظار کمک به فلسطینی ها را دارد. مردم مصر، اردن یا عربستان سعودی نمی خواهند دولت های خود را منفعل و بسته در برابر جنایات اسرائیل ببینند.

پیامدهای عبور از خط قرمز نتانیاهو

فشارهای آمریکا و انگلیس برای جلوگیری از اقدام عملی دولت های عربی در قبال فلسطین طبیعی است، اما انتظار می رود عبور نتانیاهو از خط قرمز حمله به رفح، این رژیم را با واکنش های شدیدتری در جهان عرب مواجه کند. نتانیاهو گفت: اگر تل آویو نتواند کنترل غزه را در دست بگیرد، شکستی برای ارتش رژیم صهیونیستی خواهد بود. نخست وزیر رژیم صهیونیستی از حضور چهار گردان در گذرگاه رفح خبر داد و اظهار داشت: ماموریت رزمی ارتش رژیم صهیونیستی بدون انهدام کامل نیروهای نظامی این جنبش فلسطینی ناتمام می ماند. تل آویو برای تایید اهمیت این عملیات اعلام کرد که سه تن از رهبران ارشد حماس را در منطقه رفح با همکاری ارتش و شین بت کشته است. اتخاذ چنین سیاستی دلیل موج اول حملات رژیم صهیونیستی به منطقه رفح و کشته شدن بیش از ۱۰۰ فلسطینی بود.

واکنش به حمله اسرائیل

در واکنش به این حمله، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با نتانیاهو از وی خواست تا حمله به منطقه پرجمعیت رفح را متوقف کند تا طرحی معتبر برای حفاظت از جان غیرنظامیان تدوین شود. به گفته الیزابت وارن، نماینده حزب دموکرات در کنگره آمریکا، نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار فلسطینی مکان امنی برای پنهان شدن ندارند و به همین دلیل در رفح مستقر شده اند. به گفته این مقام آمریکایی، حمله رژیم صهیونیستی به آنجا منجر به اعدام دسته جمعی ساکنان فلسطینی خواهد شد. وزارت خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه با صدور بیانیه ای نسبت به تنش در این زمینه هشدار دادند. مذاکره کنندگان ارشد حماس همچنین تهدید کردند که اگر رژیم صهیونیستی دستور توقف این حمله را صادر نکند، اقدامات این رژیم به معنای نابودی ابتکارات قاهره، دوحه و پاریس برای آتش بس و تبادل اسرا در غزه خواهد بود. جدای از گروه های مقاومت، کشورهای عربی و حتی بروکسل نیز از اقدامات تل آویو انتقاد کردند و خواستار پایان فوری جنگ و کمک های بشردوستانه به مردم غزه شدند. در حالی که «بی بی» بر اهمیت نجات جان غیرنظامیان در رفح تاکید می کند، از ۷ اکتبر تا به امروز اکثر بیمارستان ها و مراکز درمانی غزه به بهانه هدف قرار دادن استعدادهای نظامی حماس مورد حمله قرار گرفته اند.

تصمیم برای توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی

از آغاز جنگ در غزه، ۶۸ درصد ساختمان‌ها در بخش شمالی شهر، ۷۲ درصد ساختمان‌ها در بخش‌های مرکزی شهر، ۴۶ درصد ساختمان‌ها در خان یونس و ۲۰ درصد از ساختمان‌ها در منطقه رفح ویران شده است. نابود. عکس ها و تصاویر ماهواره ای ثبت شده در غزه نشان می دهد که بیشتر مناطق این نوار دیگر مسکونی نیست. در چنین شرایطی ارتش رژیم صهیونیستی با حمله به آخرین نقطه مقاومت مردم غزه یعنی گذرگاه رفح، قصد دارد بین زندگی در شرایط ناممکن و مهاجرت اجباری به آن سوی مرز یکی را انتخاب کند. حمله ارتش رژیم صهیونیستی به گذرگاه رفح، علاوه بر مسدود کردن مسیر کمک‌های بین‌المللی به غزه، شرایط بقای این گذرگاه را بدتر کرده و حداقل تعدادی از ساکنان غزه را مجبور به مهاجرت خواهد کرد. در چنین شرایطی لازم است گروه های مقاومت لبنانی- یمنی با تشدید عملیات ضد صهیونیستی در جبهه های شمالی و جنوبی برای توقف ماشین نظامی رژیم صهیونیستی، قدرت مذاکره میانجی ها را تقویت کنند. پیشروی تل آویو در رفح وضعیت فلسطینیان ساکن غزه و هرگونه توافق صلح بین دو طرف درگیری را پیچیده خواهد کرد. همچنین با توجه به حساسیت تل آویو نسبت به توافقنامه امنیتی با قاهره، لازم است مقامات مصری با در نظر گرفتن منافع مردم غزه و حمایت سایر کشورهای اسلامی بر موضع خود پافشاری کنند و قیمت را افزایش دهند. اقدام احتمالی تل آویو در این گذرگاه.

هشدار اتحادیه عرب به اسرائیل

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب نسبت به عواقب اقدامات اسرائیل در نوار غزه هشدار داد و با اشاره به حملات اخیر ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق جنوبی نوار غزه، گفت: رفتار کنونی اسرائیل توافقات با اسرائیل را به خطر انداخته است. عادی سازی روابط با کشورهای عربی به گزارش شبکه المیادین، دبیرکل اتحادیه عرب که تابعیت مصری دارد، در حاشیه نشست سران کشورها در دوبی گفت: اسرائیل با رفتار کنونی خود، حیات قراردادهای امضا شده با خود را به خطر می اندازد. به ویژه در مورد کشورهایی مانند مصر و اردن.» روزنامه «اسرائیل هیوم» اخیرا فاش کرده است که مقامات ارشد مصری از گسترش حملات ارتش اسرائیل به نوار غزه خشمگین شده‌اند و تاکید کرده‌اند که اگر این اقدام منجر به ورود آوارگان فلسطینی به نوار غزه شود. صحرای سینا، قاهره توافقنامه عادی سازی روابط با تل آویو را تعلیق خواهد کرد. احمد ابوالغیط همچنین مدعی شد که آمریکا “به اسرائیل دستور می دهد که سیاست فعلی خود در غزه را متوقف کند، در غیر این صورت خاورمیانه به شکل بی سابقه ای ملتهب خواهد شد.” ابوالغیط همچنین با اشاره به تلاش اسرائیل برای تخلیه اجباری فلسطینیان به خارج از مرزها خواستار عدم تحقق این امر شد.

منبع: جام جم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا