وب گردی

ایجاد امواج مجازی در برابر واقعیت

امروزه ممکن است اصطلاح میکرو اینفلوئنسر یا اینفلوئنسر کوچک را زیاد شنیده باشید و برای درک آن حتما در گوگل جستجو کرده باشید. در تحقیقات خود متوجه شدید که این افراد بین هزاران تا ۱۰۰۰۰۰ مخاطب در صفحات رسانه های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، تیک توک و یوتیوب دارند.

سوال این است که میکرو اینفلوئنسرها با وجود تعداد کم فالوورها با چه ویژگی هایی می توانند در رسانه های اجتماعی جریان داشته باشند؟ برای پاسخ باید گفت که در ابتدا روی موضوع خاصی تمرکز می کنند تا بعداً به یک مرجع یا شاخص خاص تبدیل شوند. به این ترتیب آنها بازدید بیشتری می کنند.

اگر به رفتار میکرو اینفلوئنسرها دقت کنید، می بینید که در بیان حرف ها و مطالب خود بسیار دقت می کنند تا اعتماد مخاطبان خود را از دست ندهند و یا به اصطلاح فرو بریزند. برای ایجاد اعتماد، پاسخ قوی برای فالوورهای شما وجود دارد که در قالب پست با پست قابل مشاهده است و این باعث ایجاد شبکه ای از مخاطبان وفادار با تعامل بالا می شود. بنابراین با ایجاد شبکه ای از اعتماد طرفداران خود، برای ابراز عقیده یا برگزاری جلسات سیاسی روی می آورند که در این صورت تنها نیستند و به راحتی از حمایت پیروان خود برخوردار می شوند.

در نتیجه میزان تعامل بین آنها افزایش می یابد و در برخی مطالعات به بیش از ۶۰ درصد می رسد. البته گاهی اوقات برای افزایش ارتباط بین خود و فالوورهایشان مراسم زنده یا ضبط شده برگزار می کنند که احساسات مخاطب را برای پاسخگویی تحریک می کند. یکی از بسترهای مناسب برای ارسال رویدادها و به طور کلی جلوه های بصری اینستاگرام است که اکثر میکرو اینفلوئنسرها از آن استفاده می کنند. طبق تحقیقات مک نیلی و دوستانش، در سال ۲۰۲۰، این اپلیکیشن از نظر استفاده روزانه با ۵۱ درصد پس از فیس بوک در رتبه دوم قرار دارد، اما از نظر میزان مشارکت هر پست با ۱.۶ درصد برای تبلیغ، از فیس بوک جلوتر است. یک محصول مقاله ای که از امروز در ایران با عنوان بازاریابی میکرو اینفلوئنسر آغاز شده و با تولید فیلم های کوتاهی از رویدادهای مجلل مانند ماه گردی یا جشن ها در اینستاگرام شدت می گیرد. موضوعی که نیازمند بیان رابطه دیجیتال مارکتینگ و فعالیت میکرو اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی است و در قسمت بعدی به آن خواهیم پرداخت.

چگونه میکرو اینفلوئنسرها یک قاب رویایی برای ما ایجاد می کنند؟

طبق آمارهای جهانی گفتیم که چگونه فعالیت اینفلوئنسرهای کوچک در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام پرطرفدارتر شد. افرادی که سلبریتی نیستند، اما فقط به دلیل قدرت گفتاری و صداقتشان، توانسته اند گروهی از فالوورها را جذب کنند و سبک زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهند. الیزا سرافینلی در مورد دلیل این امر در تحقیق خود می نویسد: «تجربه واقعی کار ما معمولاً توسط دستگاه هایی در قالب های رسانه محور نشان داده می شود که چیزی جز واسطه نیستند و با دو جنبه از زندگی ما مشخص می شوند: ۱) ضبط ۲ . اشتراک گذاری و پخش در بخش دوم، دیگر شاهد فرد، مکان و موضوع مورد نظر نیستیم، بلکه شاهدی بر اندیشه و ایدئولوژی آنها در بستر بازسازی واقعیت هستیم. این بدان معناست که شما با واقعیت فرد مواجه نیستید و ماهیت رسانه بر اساس نمایش بخشی از صحنه یا حتی ساختن آن است.

تولیدی که امروزه به عنوان رویدادهای جعلی در فضای شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام شناخته می شود و هدف آن افزایش جنبه نمایش روزمرگی برای جذب افراد بیشتر و سپس تبلیغ آن در پایه ثابت های صفحه است. در حال حاضر میکرو اینفلوئنسرها از این ابزار به عنوان پل ارتباطی اصلی خود با مخاطبان خود استفاده می کنند که همان رویدادهای معمولی هستند اما توسط خود رویداد ایجاد و گسترش می یابند. پلتفرمی که از آن استفاده می کنند اینستاگرام است و از این طریق سبک زندگی جدید خود یا آنچه را که در رویاهای فالوورهایشان می خواهند به صورت بصری نشان می دهند. بستری بصری که با درگیر کردن مخاطب در آن نقش مهمی در انتقال مفاهیم واقعیت مصنوعی دارد. شرکت فیزیکی در مراسم یا حضور آنلاین در آن است که برای ریز اینفلوئنسرها بار فیزیکی آن از نظر ارزش گرافیکی یا زیبایی مانند نوع پوشش، آرایش، چیدمان، رنگ و … اهمیت بیشتری دارد. رفتار، زیرا می توانند از آنها اعتبار کسب کنند و تعداد مخاطبان خود را افزایش دهند

چرا میکرو اینفلوئنسرها یک آهنگ تبلیغاتی هستند؟

گفتیم یکی از دلایل برجسته شدن زیر اینفلوئنسرها ایجاد یک رابطه اعتماد مستحکم است که باید از صداقت گفتار آنها حاصل شود. امروزه همین عامل باعث شده تا صاحبان کالا به سمت این افراد جذب شوند تا از جذابیت میکرو اینفلوئنسرها برای تبلیغ خود به جای سلبریتی های بزرگ استفاده کنند. برخی از محققان در سال ۲۰۱۸ مطالعه ای را در بین ۵۴۰ زن ۱۸ تا ۲۵ ساله برای اثبات این تأثیر انجام دادند. سوال این بود که اینفلوئنسرهای کوچک رسانه های اجتماعی چگونه می توانند بر قصد خرید رژ لب در بین فالوورهای خود تأثیر بگذارند. این آزمایش نشان داد که این افراد تاثیر خوبی روی برزنان دارند و حتی توانایی تبلیغات بیشتر را دارند.

منبع: جام جم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا