استراتژی برند استارتآپ: اولویت سرمایهگذاری

پایگاه خبری توسعه برند، شهرت، تصویر، طرح، شعارها و اسمهای برندهای بزرگ: کدامیک برای رشد برند استارتآپ از همه مهمتر است؟ پاسخ این است: هیچکدام.
بهتازگی در رویداد شبکهسازی استارتآپی در سانتاباربارا، کالیفرنیا، حضور داشتم که میزبانش سازمانی به نام StartupSB بود. بیش از صد کارآفرین تازهکار در تجارتهای مختلف در این مراسم حضور داشتند؛ از تجارت چای گرفته تا تکنولوژی. مؤسس سازمان به من گفت سانتاباربارا پنجمین پرورشدهندۀ فعال ایالاتمتحد برای تأمین بودجۀ سرمایههای استارتآپهاست و بعد از سانفرانسیسکو، سن خوزه، بوستون و بولدر قرار دارد. واقعاً از شنیدن این موضوع شگفتزده شدم!
همانطور که اشاره کردم، چند گفتوگو با مدیرعاملهای تازهکار در این باره داشتم که فکر میکردند استراتژی برند چقدر برای رشد تجارتشان مفید است. در هر گفتوگو، پاسخ به پرسشهایم یکسان بود: اساساً بهقدر کافی پیش نرفتهایم تا بتوانیم در برندسازی سرمایهگذاری کنیم. پاسخ آنها هرگز باعث تعجبم نشد.
مدیرعاملهایی که در مراحل اولیهتری قرار داشتند، بیشتر نگران تأمین سرمایۀ اولیه بودند تا ایجاد استراتژی بنیادی برای ساختن برند همزمان با رشد. بسیاری معتقدند برندسازی، فعالیتی تاکتیکی است که بهطور ویژه به خلق لوگو، شعار، تصویر، شهرت و ارتباطات بازاریابی پیوند خورده است؛ تلاشی پرخرج برای اینکه بعد از آنکه بیشتر تثبیت شدند، تکمیل شوند.
جامعۀ استارتآپ در توسعۀ برند، کم سرمایهگذاری میکند.
استراتژی برند و «برندسازی» صرفاً اسم یا لوگو یا شعار نیست، دلیلی برای بودن است. استراتژی برند نظر است و اظهار آن نظر در ساخت مبنایی برای ارزشی نهفته است که شرکت جدید برای مشتریانی بهارمغان میآورد که قصد خدمت به آنها را دارد.
شفافیت و اطمینانداشتن به اینکه این استراتژی چگونه تصمیمات تجارت و رفتار را در بازار هدایت میکند، برای موفقیت اولیه خیلی مهمتر و ضروریتر از لوگوساختن و شعارنوشتن است.
برای مدیرعاملهای تازهکار در ابتدای کارشان بسیار مهم است هدف و معماری برندشان را تعریف کنند.
فراتر از شیفتگی و وسواسی که مدیرعاملان استارتآپها به ارزیابیهای اغراقآمیز دارند، مدیرعاملان تازهکار باید در این باره شفاف باشند. آنها باید هدفِ مخاطرهآمیزشان را مشخص کنند که بیتردید، فراتر از پولدرآوردن است. همچنین باید درزمینۀ امور زیر شفافسازی کنند: دربارۀ مجموعه ارزشهای اصلی که فرهنگ سازمانِ رو به رشدشان را پیش میبرد و تعریف میکند و بیان اظهاریهای شفاف و مختصر دربارۀ اینکه برند به چه کسانی خدمت میرساند؟ چرا برند برای مخاطب هدف خاصی اهمیت دارد؟ و چه ایدۀ ارزشمندِ متمایز و مرتبطی وجود دارد که برند در ذهن مشتری یادآوری خواهد کرد؟ این مبنای استراتژیک باید مدتها قبل از انتخاب اسم برند برقرار شود.
استراتژی برند، جاذبۀ سرمایه را برای شرکت استارتآپ شما تضمین میکند.
مبنای استراتژی برند، دلالتهای مهمی بر تأمین موفقیتآمیز بودجه در اجتماع سرمایهگذاری استارتآپ نیز دارد. میتوانید ایدۀ مبتکرانهترین محصول یا خدمتی که تابهحال دربارۀ آن فکر شده را داشته باشید؛ اما اگر نتوانید به بیان ساده بگویید چرا استارتآپتان برای مشتریان هدفتان اهمیت خواهد داشت، تا حدودی غیرممکن خواهد بود سطوح بودجه را برای سنجش و رشد تجارتتان تأمین کنید. یادتان باشد تقاضاهای بسیار رقابتی برای سرمایهگذاری نیازمند این است که داستان برند جذاب و روشنی داشته باشید که سرمایهگذاران آن را متقاعدکننده و ارزشمند بیابند.
سرانجام، توسعۀ مبنای استراتژیک برای برند استارتآپتان استخدام و حفظ بااستعدادترین افراد را میطلبد که تناسب تمامعیاری با فرهنگ سازمانتان داشته باشند.
در مقایسه با هزینههای توسعۀ محصول، کسب استعدادها و بازاریابی، سرمایهگذاری روی استراتژی برند جذاب و مختصر و مفید در طرح بزرگ رشد تجارت و ساختن ارزش ویژۀ برند استارتآپتان تقریباً هزینهای ندارد.
یادداشت مدیرمسئول