وب گردی

کشورهایی که همچنان به اسلحه دادن به رژیم صهیونیستی ادامه می دهند

در بحبوحه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه که منجر به شهادت بیش از ۳۱ هزار فلسطینی عمدتا غیرنظامی شده است، چندین کشور غربی همچنان به صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی ادامه می دهند.

تعداد فزاینده‌ای از سازمان‌های بشردوستانه، آژانس‌های سازمان ملل و مقامات اتحادیه اروپا از این کشورها خواسته‌اند که تحویل سلاح به رژیم را متوقف کنند.

انگلستان

طبق گزارش کمپین علیه تجارت تسلیحات، صنعت تسلیحات بریتانیا ۱۵ درصد از اجزای جت های جنگنده رادارگریز F-35 را که در حال حاضر در حملات علیه غزه استفاده می شود، تامین می کند. ارزش قرارداد قطعات نیز ۴۲۸ میلیون دلار برآورد شده است.

دیده بان حقوق بشر در دسامبر ۲۰۲۳ گزارش داد که بریتانیا از سال ۲۰۱۵ حداقل ۵۹۴ میلیون دلار صادرات نظامی به تل آویو را مجاز کرده است. این صادرات شامل هواپیما، موشک، تانک، فناوری و مهمات بود. بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، بریتانیا ۱۸۶ میلیون دلار فروش سلاح از طریق مجوزهای صادراتی به صورت موردی داشته است.

حملات رژیم صهیونیستی به غزه

با این حال، طبق گزارش مجلس عوام در فوریه ۲۰۲۴، بسیاری از تجهیزات نظامی از طریق مجوزهای صادرات عمومی باز صادر می شود.

در این گزارش آمده است که این مجوزهای باز، که شامل اجزای F-35 است، فاقد شفافیت است و امکان صادرات نامحدود تجهیزات خاص و ارزش تجهیزات را بدون نظارت اضافی فراهم می کند.

گرانت شاپس، وزیر دفاع انگلیس گفت: صادرات دفاعی این کشور به رژیم صهیونیستی «نسبتاً اندک» است و در سال ۲۰۲۲ به ۵۴ میلیون دلار می رسد.

چندین سیاستمدار بریتانیایی از دولت خواسته اند تا مجوز صادرات تسلیحات برای رژیم اسرائیل را به دلیل جنگ جاری در غزه لغو کند.

شبکه جهانی اقدام حقوقی مستقر در بریتانیا نیز خواستار بررسی قضایی مجوزهای صادرات این کشور شده است. دولت به این نگرانی‌ها با اشاره به سیستم صدور مجوز صادرات استراتژیک بریتانیا، که بر اساس آن کلیه درخواست‌های مجوز صادرات برای تجهیزات نظامی و اقلام مرتبط با آن بر اساس مجموعه‌ای از معیارها – که می‌توان آن‌ها را برحسب شرایط تغییر داد – و با ادعای حق دفاع از خود برای رژیم صهیونیستی بر آن پافشاری کرد.

پیامدهای حملات غزه
پیامدهای حملات غزه

دانمارک

لارس لوکه راسموسن وزیر امور خارجه دانمارک در ژانویه اعلام کرد که در مجموع ۱۵ شرکت دانمارکی قطعات جنگنده های F-35 مورد استفاده در بمباران غزه را تامین می کنند.

هفته گذشته، گروهی از سازمان‌های غیردولتی با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که از دولت دانمارک برای پایان دادن به صادرات تسلیحات از این کشور اسکاندیناوی به اسرائیل شکایت خواهند کرد و دلیل آن نگرانی‌ها در مورد استفاده از این سلاح‌ها برای ارتکاب جنایات جنگی علیه غیرنظامیان در غزه است. اعلام کردند

آکسفام دانمارک، اکشن اید دانمارک، عفو بین‌الملل و سازمان حقوق بشر فلسطینی الحق در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که این پرونده علیه وزارت امور خارجه و پلیس ملی که فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی دانمارکی را تایید کرده‌اند، مطرح شده است.

چند سالی است که دانمارک به شرکت های دانمارکی اجازه داده است که قطعات جت های جنگنده F-35 را از طریق همکاری دفاعی به رهبری ایالات متحده صادر کنند. آمریکا در حال فروش هواپیماهای جنگنده آماده به تل آویو است.

بر اساس بیانیه این سازمان غیردولتی، رژیم صهیونیستی اولین دولتی غیر از آمریکاست که جت های جنگنده مستقر کرده است.

تظاهرات در حمایت از فلسطین در دانمارک
تظاهرات در حمایت از فلسطین در دانمارک

آلمان

نزدیک به ۲۸ درصد از صادرات نظامی رژیم صهیونیستی از آلمان انجام می شود. از نوامبر ۲۰۲۳، دولت آلمان صادرات ۳۲۳ میلیون دلاری تجهیزات از جمله ابزار دفاعی و سیستم های ارتباطی به این رژیم را تایید کرده است. در چند هفته اول پس از شروع حملات به غزه، آلمان ۱۸۵ درخواست برای مجوزهای صادرات اضافی مربوط به تامین تسلیحات از رژیم اسرائیل را تایید کرد.

در حالی که آلمان تا حد زیادی تامین خودروهای زرهی و تجهیزات حفاظتی برای نیروهای رژیم را تایید کرده است، در گزارش مجله اشپیگل در ژانویه آمده است که دولت در حال بررسی و برنامه ریزی برای تایید تامین مهمات تانک حساس درخواستی تل آویو است.

فرانسه

بر اساس اعلام وزارت دفاع فرانسه، پاریس طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۲۲۶ میلیون دلار تجهیزات نظامی به رژیم صهیونیستی فروخته است.

سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه گفت که این کشور حمایت نظامی بیشتری از اسرائیل می کند.

درخواست ها برای پایان دادن به حمایت تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی در فرانسه در حال افزایش است. اعضای حزب چپ‌گرا از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه خواستند فروش تسلیحات به تل‌آویو را متوقف کند و از شفافیت در مورد آنچه فروخته می‌شود اطمینان حاصل کند.

کانادا

از زمان وقوع طوفان الاقصی در ۷ اکتبر، دولت جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، حداقل ۲۱ میلیون دلار مجوز صادرات نظامی جدید به رژیم اسرائیل صادر کرده است. بر اساس شکایتی که در ماه مارس توسط وکلای حقوق بین الملل کانادا، سازمان فلسطین الحق و چهار نفر دیگر ارائه شد، ارزش چنین مجوزهایی بیش از میزان مجاز سال گذشته است.

دولت ترودو به دلیل ادامه فروش سلاح به رژیم صهیونیستی مورد انتقاد قرار گرفته است. فعالان و گروه های حقوق بشر دولت را متهم کرده اند که با وجود قوانینی که صادرات تسلیحات به بازیگران خارجی را ممنوع می کند، در صورت وجود خطر استفاده از آنها در نقض حقوق بشر، از خلأهای نظارتی برای صادرات تجهیزات نظامی به تل آویو سوء استفاده می کند.

استرالیا

طی پنج سال گذشته، کانبرا ۱۳ میلیون دلار سلاح و مهمات در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده است که ۲.۳ میلیون دلار آن در سال ۲۰۲۲ پرداخت خواهد شد. درخواست تسلیحات از تل آویو با افزایش نگرانی ها در مورد افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه.

سناتور استرالیایی دیوید شوبریج در ماه نوامبر در پی اعتراضات در بنادر استرالیا به ارائه تسلیحات به رژیم صهیونیستی از سیستم صادرات “مخفی” تسلیحات این کشور انتقاد کرد. شوبریج گفت: «تعداد کمی از مردم می دانند که استرالیا یکی از محرمانه ترین و غیرقابل پاسخگویی ترین سیستم های صادرات تسلیحات در جهان را دارد.

تعیین اینکه آیا تدارکات استرالیا شامل تسلیحات به مقصد سرزمین های اشغالی می شود یا خیر، به دلیل عدم شفافیت عمومی در مورد صنعت رو به رشد صادرات نظامی این کشور دشوار است. شوبریج گفت که چنین اطلاعاتی در استرالیا بسیار کمتر از سایر کشورها از جمله ایالات متحده در دسترس است.

به گفته وزارت دفاع استرالیا، کانبرا از سال ۲۰۱۷ تاکنون ۳۵۰ مجوز صادرات نظامی به رژیم صهیونیستی صادر کرده است که ۵۲ مورد از آنها تنها در سال جاری است. این اطلاعات تنها پس از سؤالات مستقیم شوبریج در جلسات استماع سنا در سال گذشته منتشر شد.

آمریکا

فروش نظامی فعال واشنگتن به تل آویو در اکتبر ۲۰۲۳ ۲۳.۸ میلیارد دلار بود.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، از زمان آغاز حمله اسرائیل به غزه، ایالات متحده ۲۵۳.۵ میلیون دلار دیگر سلاح به این رژیم فروخته است که شامل بیش از ۵۰۰۰ بمب ۲۰۰۰ پوندی MK-84 است.

بنا بر گزارش ها، ایالات متحده از زمان شروع جنگ غزه بیش از ۱۰۰ سلاح از جمله هزاران بمب به رژیم فروخته است، اما این تحویل بدون نظارت کنگره انجام شده است زیرا هر معامله کمتر از مقدار دلاری بود که نیاز به تایید داشت.

واشنگتن پست گزارش داد که مقامات دولت در یک جلسه توجیهی محرمانه کنگره را در مورد فروش ۱۰۰ نیروی خارجی به اسرائیل مطلع کردند. جزئیات فروش مشخص نبود زیرا به عمد محدود شده بود، اما گزارش شد که شامل مهمات دقیق، بمب های با قطر کوچک، خمپاره، سلاح های سبک و سایر وسایل کشنده است.

آمریکا سالانه حدود ۳.۸ میلیارد دلار سامانه دفاعی نظامی و ضد موشکی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می دهد. در ماه فوریه، لایحه ای در مجلس نمایندگان ایالات متحده برای ارائه ۱۷.۶ میلیارد دلار کمک نظامی اضافی به رژیم ارائه شد. مجلس نمایندگان با اکثریت جمهوری خواه پیشتر کمک نظامی ۱۴.۳ میلیارد دلاری به تل آویو را تصویب کرده بود.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا