وب گردی

موزه هنر ملی + عکس را بشناسید

«بهارستان» تهران یکی از محله‌های قدیمی و اصیل است که این روزها جدای از بافت تاریخی، از حضور اماکن مهم اداری همچون شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استقبال می‌کند. اما اگر گردشگر تهران باشید و بخواهید با یک جست و جوی سریع در اینترنت جاذبه های این محله را شناسایی کنید، حتما در آن جست و جو نام «موزه هنر ملی» را به همراه نام مکان هایی مانند عمارت مسعودیه می بینید. مسجد سپهسالار و باغ نگارستان; جایی که توسط منابع مختلف ارائه شده است: «در وزارت فرهنگ و ارشاد قرار دارد و هیچ نمایی از خیابان وجود ندارد».

برای دسترسی به این موزه کافی است با خط ۲ مترو تهران یا اتوبوس به میدان بهارستان بروید. سپس با کمی پیاده روی از خیابان صفی علیشاه یا خیابان ابن سینا به خیابان کمال الملک و ورودی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می رسید. پس از عبور از دروازه امنیتی وزارتخانه و مشروط به رعایت حجاب اسلامی، می توان وارد حیاط وزارتخانه شد و با کمی پیاده روی از ساختمان یک طبقه موزه دیدن کرد.

ورودی موزه هنرهای ملی از صحن وزارت فرهنگ و رهبری

پس از ورود به موزه، در اتاق فرمان سمت چپ، می توانید هزینه ورودی را پرداخت کرده و با تحویل دادن کیف خود یا هر وسیله بزرگ دیگری که حمل می کنید، بازدید خود را آغاز کنید. البته به یاد داشته باشید که بر خلاف سایر موزه ها، طاق مخصوصی با در وجود ندارد که بتوانید آن را قفل کنید. بلکه وسایل خود را بدون در و نگهبان در کلاس قرار دهید و وارد شوید.

موزه ملی هنر یک موزه تخصصی است و ساعت ها زمان نیاز دارید تا در برخی از آثار آن تامل کنید، اما اگر با دید تخصصی قصد بازدید از آن را ندارید، حدود ۴۵ دقیقه زمان کافی برای بازدید از موزه است.

ضمنا استفاده از توالت فرنگی را فراموش نکنید، حتما باید به ساختمان سینمای وزارت فرهنگ و ارشاد که روبروی موزه و در فاصله کمی قرار دارد مراجعه کنید زیرا طبق قانون اینگونه نیست. امکان ورود به فضاهای تاریخی وجود دارد، بنابراین در داخل ساختمان موزه، حمام ساخته نشده است.

از دریاچه باغ قجری تا موزه هنر مصطفی

میرعلیرضا کیا، رئیس موزه هنرهای ملی در گفت وگو با ایسنا، درباره شکل گیری این موزه توضیح می دهد: موزه ملی هنر که فاصله چندانی با باغ باغ ندارد، مخزن این باغ قاجاری بوده است. که در مدت ۱۰ سال توسط دو معمار نخبه به نام های «عبدالله خان» و «آقاجانی اصفهانی» ساخته شد. با گذشت زمان، حوض از باغ جدا شده است، اما شکل اولیه خود را با گچ بری های نفیس حفظ کرده است.

وی با اشاره به اینکه مدرسه صنعتی مسترفه به نام مدرسه کمال الملک نیز در جوار این دریاچه فعال بود، ادامه داد: برگزاری کلاس های نقاشی، مینیاتور، خاتم و منبت، منبت، کاشی کاری و …. در این مدرسه هنرمندان بزرگی پدید آورد، تربیت شوید پس از خروج کمال الملک از این مجموعه، فعالیت این مدرسه مدتی رو به خاموشی گذاشت تا اینکه در سال ۱۳۰۹ هجری شمسی به دستور رضاشاه و به همت مرحوم «حسین طاهرزاده بهزاد» ، موزه ملی هنر با هدف احیای هنرهای حاشیه ساز ساخته شد.

استاد حسین طاهرزاده بهزاد
استاد حسین طاهرزاده بهزاد

کیا بیان می کند: هادی تجویدی، محمدعلی درهی، علی درودی، نصرت الله یوسفی، محمدعلی زاویه، مقیمی تبریزی، علی کریمی و …. هنرمندانی هستند که این سال‌ها را در این موزه گذرانده‌اند و کارگاه آن که اکنون در پارکینگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، به این سو و آن سو رفته‌اند تا آثاری خاص و منحصربه‌فرد برای این موزه خلق کنند. در واقع تمامی آثار به طور اختصاصی برای این موزه طراحی و ساخته شده اند.

تلفیقی از معماری قاجار و پهلوی در موزه

مدیر موزه هنرهای ملی درباره ساختمان فعلی موزه می گوید: زمانی که دستور ساخت موزه هنر ملی را دادند، یک ساختمان اضافی به چهار طرف حوض قدیمی اضافه شد. اکنون تنها قسمت مرکزی بنا که دارای گچ کاری مشخص است از دوره قاجار باقی مانده است و قسمت های اعمال شده مربوط به دوره پهلوی است و برای تعیین تفاوت زمان ساخت، قسمت های اجرا شده بدون گچ و مشابه گچ است. الگو، روی دیوار نقاشی شده اند.

بقیه آب انبار پادگان با تزئینات گچی

بقیه آب انبار پادگان با تزئینات گچی

قسمت اضافی بنا با تزئینات زیبا شبیه به گچبری قسمت اصلی
قسمت اضافی بنا با تزئینات زیبا شبیه به گچبری قسمت اصلی

حوض بدون حوض!

وی با اشاره به اینکه موزه هنر ملی از سال ۱۳۶۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، توضیح می دهد: در این بخش، چهار ستون اصلی به همان شکل قدیمی باقی مانده است، اما حوض مرمری که آب از درون این ستون ها به آن سرازیر شده است. ، اکنون مدفون و نامرئی است. البته، اگر می خواهید استخر را در معرض دید قرار دهید، می توانید عرشه را بردارید و آن را آشکار کنید. زیرا به شکل اصلی خود مدفون شده است.

برکه ی قدیمی
استخر قدیمی این بخش در زیر این میز و صندلی ها مدفون است.
سوراخ ستون سمت راست جایی است که آب به داخل دریاچه هدایت می شود.

شرایط بازدید از موزه هنر ملی

کیا در خصوص شرایط بازدید از این موزه به ایسنا گفت: به مناسبت عید نوروز از ۳ اسفند ۱۴۰۲ تا ۲۳ فروردین ۱۳۰۳ همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۶ امکان بازدید از موزه وجود دارد. در سایر روزها از شنبه تا چهارشنبه امکان بازدید از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ وجود دارد. موزه هنر ملی در مسیر گردشگری میدان بهارستان در نوروز قرار دارد و افرادی که با تورهای شهرداری برای بازدید از اماکن این منطقه می آیند می توانند در ساعت های ۱۰ و ۱۴ به همراه تور از موزه بازدید کنند.

پیشنهاد تغییر قیمت بلیط موزه

مدیر موزه هنرهای ملی مهم ترین شرط ورود به این موزه را رعایت حجاب عنوان می کند و جزئیات بیشتر می افزاید: در حال حاضر بلیت موزه ۴۰۰۰ تومان است که البته از نظر ما مبلغ استانداردی نیست. . در جلسات مختلف پیشنهاد کردیم قیمت بلیت را به گونه ای افزایش دهیم که برای ایرانی ها ۵۰ هزار تومان و برای خارجی ها ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شود که البته هنوز تایید نشده است.

چالش های نداشتن جاده دسترسی اختصاصی

وی با اعتقاد به اینکه برای معرفی این موزه به مردم کم کاری شده است، می گوید: این موزه در سال های اخیر بازدیدکننده کمی داشته است اما در سه سال اخیر وضعیت بازدید بهتر شده است به طوری که در نوروز ۱۴۰۲ بیش از هزار نفر بازدیدکننده داشتیم. .

مدیر موزه هنرهای ملی یکی از دلایل کم توجهی این موزه را قرار گرفتن آن در وزارت فرهنگ و رهبری و نبود راه دسترسی اختصاصی می داند و ادامه می دهد: برنامه ما این است که درب جداگانه ای در نظر بگیریم. از خیابان دانش سرا برای موزه.باید فرض کرد که راه دسترسی موزه جداست. اکنون با توجه به تعطیلی وزارت ارشاد در روزهای پنجشنبه و جمعه، فرصت بازدید در این دو روز از دست رفته است. شهرداری تهران برای در نظر گرفتن ورودی ویژه مصوبات لازم را داده و این طرح برای تصویب نهایی به شورای اسلامی شهر ارسال شده است.

توضیحات تبدیل به اثر تاریخی شد!

یکی از نکات قابل توجه در مورد این موزه این است که شرح هر اثر با خطی زیبا در کنار آن است. کیا درباره آن چه می گوید: تمام توضیحات قدیمی و مربوط به زمان ایجاد موزه است. اکنون در حال تکمیل و چاپ توضیحات جدید برای همراهی آثار هستیم. از طرفی با توجه به اینکه توضیحات قدیمی نزدیک به ۱۰۰ سال قدمت دارند، می توانیم ویترین جداگانه ای را به آنها اختصاص دهیم. اقدام دیگری که در نظر داریم طراحی یک کد QR برای هر کاری است که نیاز به بودجه مبتنی بر هزینه دارد.

بررسی دوره ای کارهای مرمتی

وی درباره آثاری که در NHM نگهداری می شود نیز توضیح می دهد: این مجموعه شامل حدود ۷۰۰ اثر است که از این تعداد ۲۲۰ اثر به نمایش درآمده و مابقی در انبار نگهداری می شوند و به مرور در نمایشگاه ها به نمایش در می آیند. مخزن موزه نیز در کنار مجموعه قرار دارد و سعی کرده ایم آثار را در شرایط مطلوب حفظ کنیم. کلیه آثار به صورت دوره ای توسط متولی موزه به صورت تخصصی بررسی می شود و در صورت نیاز به مرمت، این موضوع به اطلاع اداره کل موزه ها می رسد و پروژه مرمت انجام می شود، اما به دلیل کمبود بودجه. برای بازیابی همه آنها به طور همزمان، باید انجام شود. این کار را به ترتیب انجام دهید.

نیاز به بودجه و تقاضا از طرف دوستداران موزه

یکی از مشکلات قابل توجه در بازدید از موزه به ویژه بخش قاجار که دارای گچ بری های نفیس است، وجود گرد و غبار قدیمی در این بخش است. نوع آلودگی که مشخصا نیاز به نظافت اولیه و تخصصی دارد، مدیر موزه به ایسنا گفت: بعد از مدت ها نیروی نظافتی به ما دادند و نظافت عمومی موزه روزانه انجام می شود اما نظافت تخصصی آثار و گچ بری ها. با امین اموال است که برای ما به بودجه مشخصی برای این کار نیاز داریم و آن را درخواست کردیم.

وی تاکید می کند: البته نه تنها برای نظافت نیاز به بودجه داریم، بلکه نحوه نمایش آثار نیز مطابق با استاندارد جهانی نیست. به عنوان مثال، پانل ها با میخ به دیوار متصل می شوند و باید در جعبه ای قرار داده شوند که دما، نور و رطوبت در آن اندازه گیری شود. این روش نمایش از نظر بصری صحیح نیست، اگرچه به کار آسیبی نمی رساند. در این زمینه، خوب است که انجمنی از علاقه مندان بخش خصوصی NHM ایجاد کنیم تا به ما کمک کنند، تحت کنترل مقامات نظارتی، برای تامین مالی بازسازی آثار و موارد دیگر به ما کمک کنند.

آسیب های ناشی از ساخت غیراصلی جکوزی نزدیک موزه

مدیر NHM درباره بازدید از سازه و ساختمان موزه می گوید: هر سه ماه یکبار یک کارشناس متخصص برای بررسی استحکام ساختمان در این منطقه حضور خواهد داشت.

وی درباره ترک هایی که در قسمتی از سقف و بالای ستون ها به وجود آمده و نمایان است، توضیح می دهد: طبق کارشناسی انجام شده متوجه شدیم که به دلیل ساخت غیراصلی سونا و جکوزی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد در سال های اخیر نزدیک دیوار موزه، رطوبت با گذشت زمان باعث فرسایش خاک و در نتیجه کج شدن بسیار جزئی سازه شده است که عامل ایجاد ترک هایی است که دیده می شود. پس از روشن شدن این موضوع، وزارت مدیریت مجموعه آبی را تعطیل کرد تا آسیب بیشتری به سازه موزه وارد نشود.

ستون در موزه هنر ملی

قرار دادن موزه در یک حلقه امنیتی

کیا درباره شرایط امنیتی موزه نیز می گوید: سال گذشته دوربین های امنیتی FULL HD در قسمت موزه و مخزن نصب شد که به پلیس راه بهارستان نیز متصل است. با توجه به اینکه موزه در وزارت مدیریت قرار دارد حفاظت ویژه ای از موزه انجام می شود. در عین حال به دلیل نزدیک بودن موزه به سازمان برنامه بودجه و شورای اسلامی، حلقه امنیتی کاملی در اطراف ما وجود دارد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا