وب گردی

کشف اقیانوسی از آب در اعماق زمین

در سال ۲۰۱۴، تیمی از محققان در ایالات متحده، ۲۰۰۰ لرزه‌سنج را برای مطالعه امواج لرزه‌ای بیش از ۵۰۰ زمین‌لرزه مستقر کردند و با بررسی سرعت امواج در اعماق مختلف زمین، توانستند تعیین کنند که چه نوع سنگی لرزه‌ای است. امواج قبل از رسیدن به حسگرها عبور کردند

آنها کشف کردند که در عمق حدود ۷۰۰ کیلومتری زیر پای ما در “منطقه انتقال”، بین گوشته پایین و بالایی زمین، سنگی به نام “رینگودیت” وجود دارد که از سیلیکات منیزیم ساخته شده است.

این نوع سنگ فقط تحت فشار شدیدی که در مرکز سیاره ما وجود دارد تشکیل می شود. رینگودیت حاوی آب است، اما نه آنطور که ما می دانیم. در واقع آب مایع در آن وجود ندارد. بلکه در ساختار مولکولی مواد معدنی آن سنگ به دام افتاده است.

استیو جاکوبسن، ژئوفیزیکدان می گوید: رینگ وودیت مانند اسفنجی است که آب را جذب می کند. در واقع، ساختار کریستالی رینگ‌وودیت به آن اجازه می‌دهد تا هیدروژن را جذب کند و آب را به دام بیندازد. این ماده معدنی ممکن است حاوی مقدار زیادی آب در گوشته عمیق زمین باشد.

آزمایشات قبلی نشان داده است که رینگودیت می تواند تا ۱.۵ درصد آب داشته باشد و امواج لرزه ای کشف شده وجود لایه ای از این سنگ را در عمق ۵۲۵ تا ۶۶۰ کیلومتری تایید کرده است.

تیم تحقیقاتی محاسبه کردند که اگر فقط ۱ درصد از سنگ در منطقه “انتقال” از آب تشکیل شده باشد، به این معنی است که این منطقه سه برابر بیشتر از تمام اقیانوس های زمین آب دارد.

براندون اشمانت، لرزه‌شناس می‌گوید: «اگر مقدار قابل‌توجهی H2O در منطقه انتقال وجود داشته باشد، در مناطقی که جریان در گوشته پایینی وجود دارد، باید مقداری ذوب رخ دهد. “این با آنچه ما پیدا کردیم مطابقت دارد.”

دکتر یاکوبسن معتقد است این تحقیق به شواهدی می افزاید که آب روی سطح زمین از درون می آید. او گفت: «من فکر می‌کنم بالاخره شواهدی را برای منشأ چرخه آب کل زمین می‌بینیم که می‌تواند به توضیح اینکه چرا آب مایع زیادی روی سطح سیاره ما وجود دارد کمک کند.»

منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا