وب گردی

کاهش دمای موتور خودرو و جلوگیری از داغ شدن و جوشیدن خودرو

یک خودرو از قطعات پیچیده ای تشکیل شده است که در مرکز آن موتور قرار دارد. مایعاتی مانند آب، ضد یخ و ضد یخ در داخل موتور گردش می کنند که وظیفه خنک سازی اجزای موتور را بر عهده دارند. در فصول گرم سال دمای آب موتور به دلیل تداخل قطعات موتور می تواند به نقطه جوش برسد.

دمای موتور خودرو تاثیر مستقیمی بر عملکرد پارامترهای طراحی موتور و سایر قسمت های موتور دارد.

یکی از مشکلات رانندگان در روزهای گرم تابستان افزایش بیش از حد دمای موتور است. در طی این فرآیند دمای ناشی از نور خورشید باعث افزایش دمای داخلی موتور خودرو می شود و باعث جوشیدن خودرو می شود.

در واقع دمای استاندارد و قابل تحمل موتور یک مشخصه بسیار مهم است. در حالی که موتور خودرو در حال جوشیدن است، نشانگر تقویت کننده آب روی خط قرمز قرار دارد و بخار و گرمای داغ از کاپوت خودرو خارج می شود.

افزایش دمای موتور باعث تغییر شکل قطعات اصلی موتور، خرابی موتور، نشتی روغن موتور، مسدود شدن سیستم خنک کننده و دنده موتور می شود.

بنابراین کاهش دمای موتور یکی از مولفه های مهم رانندگی استاندارد است. در ادامه مبحث به بیان مشکلات کاهش ناگهانی دمای موتور و راه های کاهش دمای موتور می پردازیم.

نقش دمای موتور در عملکرد قطعات موتور

بلوک سیلندر و پیستون دو فلز متفاوت با ضرایب انبساط حرارتی متغیر هستند. اندازه این دو قسمت به گونه ای است که آب بندی کافی و فاصله مناسب در دمای نامی موتور فراهم می کند.

دمای نامی موتور به دمای خودروی کارخانه ای اشاره دارد که توسط سازندگان خودرو برای موتور مشخص شده است.

هنگامی که دمای موتور افزایش می یابد، فاصله اصطکاک موتور نیز افزایش می یابد. بنابراین با افزایش تاخیر موتور، سایر قسمت های موتور از جمله مشعل روغن آسیب می بینند.

همچنین، هنگامی که موتور در دمای نامی قرار دارد، بنزین در بهترین حالت تبخیر می شود. تمام سوخت سوخته و میزان آلودگی در کمترین حد ممکن است.

در ضمن با افت ناگهانی دمای موتور، بنزین به درستی تبخیر نمی شود و شعله شمع موتور قبل از رسیدن به دیواره سیلندر خاموش می شود. بنابراین، زمانی که دمای موتور کاهش می یابد، مصرف آلایندگی افزایش می یابد.

همچنین لازم به ذکر است که در دمای اسمی موتور، روغن با غلظت استاندارد به سیستم روانکاری پمپ می شود. اما به دلیل کاهش دمای موتور، غلظت روغن نیز افزایش می یابد; به همین دلیل، فرآیند روغن کاری مختل شده و موتور آسیب می بیند.

راهکارهای اساسی برای کاهش دمای موتور خودرو

همانطور که گفته شد افزایش دمای موتور باعث اختلال و آسیب به عملکرد موتور می شود. به همین دلیل، همیشه توصیه می شود در زمانی که دمای موتور بالاتر از حد استاندارد است، ابتدا خودرو را متوقف کرده و مراحل خاموش شدن را انجام دهید.

سعی کنید ماشین را در مکان های خنک و سایه پارک کنید.

سپس کاپوت را باز کنید تا هوای تازه وارد موتور شود. مراقب باشید به اتصالات و درب رادیاتور دست نزنید. زیرا زمانی که آب موتور خودرو در نقطه جوش باشد، دست زدن به قطعات باعث سوختگی می شود.

همچنین برای کاهش دمای موتور از ریختن آب روی موتور خودداری کنید. در واقع سرد شدن و گرم شدن دیواره موتور خودرو باعث از کار افتادن و ترک خوردن اجزای موتور می شود.

باز کردن پنجره های کابین خودرو توصیه می شود. سپس کلید ماشین را باز کرده و بخاری ماشین را در آخرین سطح قرار دهید.

در طی این فرآیند بخاری خودرو گرما را از موتور به داخل و خارج خودرو هدایت می کند. با خروج هوای گرم از کابین خودرو، در عرض ۱۵ تا ۳۰ دقیقه، سطح آب در موتور خودرو کاهش می یابد.

پس از پایین آمدن دمای موتور خودرو ابتدا درب رادیاتور را به آرامی باز کنید سپس مقداری آب به میزان آب تبخیر شده داخل رادیاتور بریزید. در حین پر کردن رادیاتور از آب، عملیات هواگیری را نیز انجام دهید.

از مجموعه راهکارهای اساسی برای کاهش دمای موتور خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تعویض دنده و فشار دادن پدال گاز به دلیل افزایش چرخش پمپ آب و فن رادیاتور

• از توقف ناگهانی خودداری کنید

جلوگیری از توقف غیر ضروری

از روشن کردن کولر خودرو خودداری کنید

• پوشاندن فرمان خودرو با پارچه

• استفاده از روکش داشبورد با جذب گرمای خورشید از طریق داشبورد

تعویض روغن موتور

استفاده طولانی مدت از روغن موتور منجر به از بین رفتن خواص اصلی روغن می شود. اگر خواص روغن از بین برود، ویسکوزیته آن نیز کاهش می یابد. بنابراین، روغن نمی تواند وظایف خود را هنگام کار با قطعات داغ موتور انجام دهد و فرآیند خنک سازی موتور را کامل نمی کند.

در واقع روغن موتور کهنه باعث افزایش دمای موتور می شود. بنابراین تعویض روغن موتور در فواصل منظم نقش مهمی در تنظیم دمای موتور دارد.

آب رادیاتور

مقدار استاندارد آب رادیاتور در دفترچه راهنمای خودرو مشخص شده است. با توجه به تغییرات آب و هوا در فصول مختلف سال، بررسی میزان آب رادیاتور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

علاوه بر این میزان ضد یخ و ضد یخ رادیاتور خودرو نیز در افزایش دمای آب رادیاتور نقش دارد.

هنگامی که آب موتور خودرو به نقطه جوش خود می رسد، مقداری هوای آزاد در مسیر لوله های آب در موتور جمع می شود.

هوای موتور از خنک شدن آب رادیاتور جلوگیری می کند. بنابراین برای کاهش دمای موتور توصیه می شود پس از هر بار جوشیدن آب، فرآیند تهویه رادیاتور را تکمیل کنید.

لوله های آب موتور

گرمای حاصل از فرآیند احتراق در موتور خودرو باعث شکستن بست ها در مسیر لوله و جریان آب به داخل و خارج موتور می شود. هنگامی که اتصالات و لوله های آب موتور در معرض فرسایش قرار می گیرند، مسیر مقداری نشت آب از رادیاتور ایجاد می شود.

به این ترتیب دمای آب رادیاتور به طور ناگهانی کاهش می یابد. بنابراین یکی از راه های اصلی کاهش دمای موتور، بررسی اتصالات و لوله های آب است.

فن ماشین

هنگامی که دمای موتور خودرو افزایش می یابد، احتمال تأثیر منفی و مخربی بر عملکرد قطعات موتور وجود دارد. برای جلوگیری از این امر، خودروسازان سوپاپ هایی را در موتور نصب کردند تا آب از درون موتور عبور کند. این آب نوعی خنک کننده است که گرمای موتور را جذب می کند.

هنگامی که دمای موتور خنک شد، مایع خنک‌کننده به سمت رادیاتور جریان می‌یابد تا توسط بادهای ورودی خنک شود و به موتور باز می‌گردد تا در صورت نیاز دمای موتور را کاهش دهد.

در شهرهای بزرگ، ماشین همیشه در جاده در حرکت است. با ثابت بودن خودرو، هوای آزاد به درستی به داخل موتور جریان نمی یابد و مایع خنک کننده به خوبی خنک نمی شود.

برای چنین مواردی، خودروسازان یک فن رادیاتور تعبیه کرده اند که مایع رادیاتور را خنک می کند. فن رادیاتور تحت فرمان رمپ “ECU” قرار دارد تا شروع به کار کند.

رمپ “ECU” نقش کاهش مصرف سوخت، افزایش قدرت خودرو، افزایش شتاب خودرو و حذف محدودیت سرعت را ایفا می کند. این نوع رمپ برای تغییر سرعت روشن و خاموش شدن فن خودرو کار می کند.

ترموستات معیوب

یکی دیگر از قطعات مکانیکی که در افزایش دمای موتور نقش دارد، ترموستات است. ترموستات جزء ضروری موتور خودرو است که جریان آب داخل موتور را بر اساس زمان مشخصی باز و بسته می کند.

ترموستات معیوب مانع از باز شدن مسیر آب در زمان معین می شود و در نتیجه موتور خودرو به دلیل کمبود آب گرم می شود.

پمپ آب معیوب

پمپ آب وظیفه انتقال آب، ضد یخ و ضد یخ را به تمام قسمت های موتور بر عهده دارد. در واقع پمپ آب وظیفه خنک سازی موتور در فصول گرم سال را بر عهده دارد. گرم کردن موتور در فصول سرد سال نیز الزامی است.

پمپ آب این وظایف را با گردش مایعات ضد یخ و ضد یخ به موتور و رادیاتور خودرو انجام می دهد.

هنگامی که پمپ آب معیوب باشد، فرآیند انتقال مایع خنک کننده به موتور و رادیاتور به درستی انجام نمی شود و باعث افزایش دمای موتور می شود.

پمپ آب معیوب نیاز به تعمیر مکانیکی دارد. بنابراین سعی کنید پس از افت دمای موتور در اسرع وقت خودرو را به یک کارگاه مجرب ببرید.

منبع: بیتوته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا