وب گردی

جزئیات تاثیرات ماجراجویی نتانیاهو بر اقتصاد اسرائیل

نزدیک به ۱۴۰ روز از ۷ اکتبر و ضربه مهلک حماس به صهیونیست ها می گذرد. این جنگ علاوه بر خسارات انسانی بی‌سابقه‌ای که برای فلسطینی‌ها و سپس رژیم قدس اشغالی برجای گذاشت، ضربه اقتصادی سنگینی نیز به صهیونیست‌ها وارد کرد. بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین، تعداد شهدای غزه به بیش از ۲۹ هزار و ۳۱۳ شهید و تعداد مجروحان حدود ۷۰ هزار نفر رسیده است. اما در مورد ضربات اقتصادی به صهیونیست ها، آمارها نشان می دهد که تنها در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۳ و پس از حوادث ۷ اکتبر، اقتصاد رژیم صهیونیستی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹.۴ درصد کوچک شده است. کاهش ۸۰ درصدی ورود گردشگران خارجی، کاهش بیش از ۵۰ درصدی سرمایه گذاری داخلی، هزینه ۷۰ میلیارد دلاری جنگ برای صهیونیست ها و افزایش ۸۸ درصدی هزینه های دولت از دیگر پیامدهای اقتصادی جنگ اخیر رژیم صهیونیستی و حماس است. کاهش رتبه اعتباری این رژیم در سطح جهانی، کاهش سرمایه گذاری خارجی و کاهش اعتماد بین المللی به صهیونیست ها اتفاقاتی است که بعید است رژیم اشغالگر قدس قادر به جبران آثار آن در مدت کوتاهی باشد. مدت، اصطلاح.

کاهش ۸۰ درصدی درآمد گردشگری

پس از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و عملیات الاقصی، اکنون یکی از پایه های قدرت صهیونیستی که امنیت بود متزلزل شده است. اگرچه نشانه‌های آن را در شاخص‌های کلان اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی می‌توان دید، اما نمای بهتر آن را در بخش گردشگری خارجی می‌توان دید. بر اساس داده های مرکز آمار رژیم صهیونیستی، در حالی که در ماه های اکتبر ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴، در مجموع ۲۳۹ هزار و ۴۰۰ گردشگر وارد سرزمین های اشغالی شده اند که در مدت مشابه از اکتبر ۲۰۲۲، حدود یک میلیون و ۱۸۸ هزار نفر است. به عبارت دیگر، پس از طوفان الاقصی، گردشگری خارجی رژیم صهیونیستی با کاهش ۸۰ درصدی ورود گردشگران و درآمد حاصل از بخش گردشگری مواجه شد. این آمار نشان می دهد که تا اکتبر ۲۰۲۳ تعداد گردشگران خارجی صهیونیست ماهانه بین ۳۰۰ تا ۳۷۶ هزار نفر بوده است، اما اکنون این تعداد در ۴ ماه گذشته به طور میانگین به زیر ۶۰ هزار نفر رسیده و در ماه نوامبر به ۳۸ هزار نفر رسیده است. آمارها نشان می دهد که کاهش شدید گردشگران خارجی صهیونیست در ۴ ماه گذشته بی سابقه بوده و تنها در دوره کرونا که محدودیت های کرونا اعمال شده بود، اتفاق افتاده است.

۱۹ درصد اقتصاد رژیم صهیونیستی نابود شد

بر اساس داده های اداره آمار رژیم صهیونیستی، اقتصاد این کشور در ۳ ماه پایانی سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹.۴ درصد کوچک شده است. بررسی ها نشان می دهد که این بزرگترین افت در اقتصاد اسرائیل از زمان شیوع ویروس کرونا است. بر اساس این آمار، بیشترین کاهش فصلی اقتصاد شاهینست در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ با ۲۹ درصد و به دنبال آن کاهش ۱۹.۴ درصدی در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ بوده است. سومین مورد از افت شدید اقتصادی صهیونیست ها مربوط به سه ماهه اول ۲۰۲۲ با ۲.۸ درصد. همچنین طبق آمار در حالی که رشد اقتصادی رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ حدود ۶.۸ درصد و در سال ۲۰۲۱ حدود ۸.۶ درصد بوده است، اما در سال ۲۰۲۳ این میزان به ۲ درصد رسیده است. بر اساس اولین ارزیابی اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی، فروپاشی اقتصاد این رژیم بیش از حد انتظار تحلیلگران بازار بوده و پس از دوره کرونا بزرگترین رکود در دو دهه اخیر بوده است. کارشناسان می گویند این کاهش تا حدودی به دلیل تعطیلی فعالیت های اقتصادی در بخش های تجاری و ساختمانی و همچنین کاهش مصرف خصوصی است. بدین ترتیب، کارگران بخش های ساختمانی و خدماتی برای خدمت سربازی اجباری فراخوانده شدند و کارگران فلسطینی نیز از ورود به سرزمین های اشغالی منع شدند. بر اساس آمار، دلیل اصلی انقباض مصرف خصوصی بوده که ۲۶.۹ درصد کاهش داشته است. همچنین تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در چند ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۷.۸ درصد کاهش داشته است.

افزایش ۸۸ درصدی هزینه های دولت

آمارها نشان می دهد که پس از ۷ اکتبر و طوفان الاقصی، صادرات رژیم صهیونیستی ۱۸.۳ درصد و واردات ۴۲ درصد کاهش یافته است. در عین حال گفته می شود که هزینه های دولت که به دنبال جبران بخشی از خسارات اقتصادی ناشی از جنگ است، ۸۸ درصد افزایش یافته است که عمدتاً مربوط به هزینه های نظامی است. تحلیلگران می گویند در حالی که به نظر می رسد بهبودی در اقتصاد رژیم صهیونیستی در (سه ماهه اول) اتفاق افتاده است، به نظر می رسد رشد اقتصادی این رژیم در یکی از پایین ترین سطوح خود در کل سال ۲۰۲۴ باشد.

هزینه جنگ ۷۰ میلیارد دلار است

بر اساس گزارش بانک مرکزی اسرائیل، انتظار می‌رود این درگیری‌ها تا پایان سال ۲۰۲۵ حدود ۲۵۵ میلیارد شیکل (۷۰.۳ میلیارد دلار) برای رژیم هزینه داشته باشد که معادل حدود ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی است. قبل از شروع جنگ، اقتصاد رژیم صهیونیستی از وضعیت نسبتا خوبی برخوردار بود و در سال ۲۰۲۲ نرخ رشد ۶.۵ درصدی داشت. نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی از ۷۱ درصد در زمان همه گیری کرونا به ۶۱ درصد کاهش یافته بود، اما این جنگ باعث شده است. اکنون باعث قدرت اقتصادی صهیونیست ها و فشار بر بودجه دولت شده است.

به گفته تحلیلگران، به دلیل جنگ با حماس، رتبه اعتباری صهیونیست ها کاهش یافته است که تا مدت ها پس از پایان جنگ، تأثیر مخربی بر سرمایه گذاری های خارجی این رژیم خواهد گذاشت. علاوه بر هزینه‌های مستقیم جنگ، دولت به صهیونیست‌هایی که از خانه‌های خود در امتداد مرز غزه و لبنان بیرون رانده شده‌اند یارانه پرداخت و از کارگران و شرکت‌ها نیز حمایت مالی کرد. بر اساس گزارش موسسه مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل آویو، پس از فراخوانی بیش از ۳۰۰۰۰۰ سرباز ذخیره نظامی، نیروی کار اسرائیل حدود ۷ درصد کاهش یافته است. به گفته Startup Nation Central، یک سازمان غیرانتفاعی صنعت فناوری صهیونیستی، بخش حیاتی این رژیم به بخش فناوری مرتبط است. که ۱۸ درصد تولید ناخالص داخلی، حدود نیمی از صادرات و ۳۰ درصد درآمدهای مالیاتی این رژیم بر دوش اوست.

تایمز اسرائیل نیز اخیرا گزارش داد که جذب سرمایه توسط استارت آپ ها و شرکت های فناوری اسرائیل در سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، ۵۶ درصد کاهش یافته است. زیرا این بخش با عدم اطمینان سیاسی در مورد بازنگری در قوانین قضایی و آغاز جنگ با حماس سروکار دارد. طبق داده‌های اولیه سالانه مرکز تحقیقات IVC، استارت‌آپ‌ها در این حالت در سال ۲۰۲۳ در مجموع ۶.۹ میلیارد دلار سرمایه جذب خواهند کرد، مشابه سطوح ثبت شده در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹. بر اساس این گزارش، بخش فناوری بیش از ۱۵ دلار جذب کرده است. میلیارد سرمایه در سال ۲۰۲۲ و مجموع آن تا سال ۲۰۲۱ به ۲۵.۶ میلیارد دلار خواهد رسید که منجر به ارزش گذاری بالای شرکت شده است. این داده ها نشان می دهد که تعداد معاملات نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد کاهش یافته است و ۳۹۲ تراکنش مالی در سال ۲۰۲۳ ثبت شده است که پایین ترین سطح از حداقل سال ۲۰۱۵ است. پیش بینی ها حاکی از بدتر شدن این وضعیت است. چرا که آثار آن در ماه های اخیر آشکار شده و سرمایه گذاران ترسیده اند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا