وب گردی

چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟

اغلب مردان هیکل و جثه بزرگتری دارند. سریع‌تر از خانم‌ها می‌دوند، زور بیشتری دارند و در ظاهر قوی‌تر از زنان به نظر می‌آیند، اما از لحاظ پزشکی ضعیف‌تر از زنان هستند.
این موضوع در سراسر جهان صدق می‌کند. طبق آماری که سازمان ثبت احوال کشور در ۸ اردیبهشت منتشر کرده است؛ در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵/۶ درصد و زنان ۴۴/۴ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. یعنی در مقابل هر «۱۳۰ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند». البته این تنها مختص ایران نیست و به طور متوسط در دنیا، زنان ۷ سال بیشتر از مردان عمر می‌کنند.

در سال گذشته هم میزان مرگ آقایان ۵۶/۶ درصد و برای بانوان ۴۳/۴ درصد بوده است.
به گفته پژوهشگران، سهم مراجعه مردان به مراکز بهداشتی و درمانی تنها ۱۰ تا۲۰ درصد از کل مراجعات است. طبق اعلام مرکز تحقیقات سلامت مردان، احتمال مرگ یک مرد ۳۰ساله از بیماری‌های غیرمزمن ۱.۵ برابر، خودکشی ۱.۷۵ برابر، تصادفات جاده‌ای ۲ برابر، میزان قتل و دگرکشی ۴ برابر و بیماری روانی که منجر به افزایش مرگ و میر می‌شود هم ۴ تا ۵ برابر بیشتر از زنان است.

این درحالی است که آمار نشان می‌دهد، شیوع اکثر اختلالات روانی در خانم‌ها ۲ برابر آقایان است. با این تفاوت که خانم‌ها برای درمان به روان‌پزشک و روان‌شناس مراجعه می‌کنند، اما مردان از این کار خودداری می‌کنند. علاوه بر آن خانم‌ها طبق عادت با هم جنس یا دوستان خود درد و دل می‌کنند، اما مردان معمولا مسائل خود را به درون خود ریخته و در مرحله جدی بصورت اختلال بروز می‌دهند.

محمدرضا صائینی، مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس می‌گوید که «درگیری مردان با مسائل خانوادگی و اقتصادی و ناآگاهی» عاملی است که باعث می‌شوند مردان کمتر به سلامتی خود اهمیت بدهند و از خدمات سلامتی کمتر استفاده کنند. 

اما سید حامد برکاتی، مدیر کل سابق دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت می‌گوید که دلایل بیولوژیکی مانند دلایل ژنتیکی، هورمونی و آنزیم‌ها و «باور غلط مردان مبنی بر برتر بودن و قوی‌تر بودن مردان نسبت به زنان سبب می‌شود که مردان کمتری به مراکز درمانی مراجعه کنند.»

رییس مرکز تحقیقات سلامت مردان سید جلیل حسینی معتقد است که «آگاهی بخشی بیشتر به آقایان و مشارکت آنان در مباحث سلامت از طریق شرکت در برنامه‌های غربالگری و آزمایش‌های دوره‌ای با مراجعه به مشاوران و مراکز بهداشتی» می‌تواند سلامت و طول عمر بیشتر آقایان را تضمین کند.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا