وب گردی

تیم های لیگ برتری در کدام دقایق بیشتر گل می زنند؟

رقابت های لیگ برتر به هفته بیستم خود رسیده و این فصل یکی از پر فراز و نشیب ترین های لیگ بوده است. دقایق پایانی برای تیم ها بسیار حساس شد و با توجه به تعداد گل هایی که در دقایق پایانی بازی به ثمر رسید، به نظر می رسد تیم ها ناامید نشدند و تا آخرین لحظه برای رسیدن به گل بازی کردند. در لیگ این فصل تیم سپاهان با ۳۵ گل زده بهترین آمار تهاجمی را دارد و تیم صنعت نفت با ۳۱ گل زده عنوان بدترین خط دفاعی را از آن خود کرد.

۱۶ تیم حاضر در این مسابقات پس از ۱۹ هفته رقابت موفق به زدن ۳۱۷ گل شدند که آمار خوب و جالبی است. تعداد گل های زده شده در لیگ برتر می توانست از این هم بیشتر باشد زیرا در حال حاضر سه بازی تا سال آینده باقی مانده است. آلومینیوم و هوادار به دلیل برودت هوا لغو شد و دو دیدار سپاهان به دلیل حضور این تیم در لیگ قهرمانان آسیا به تعویق افتاد.

تغییرات اخیر در ترکیب فنی برخی از تیم ها باعث شده آنها از وضعیت قبلی خود خارج شوند و به نوعی با مربیان جدید خود عملکرد بهتری داشته باشند. تیم های مس و هوادر از جمله تیم هایی هستند که با روندی که در پیش گرفته اند می توان انتظار داشت در آینده گل های بیشتری را به ثمر برسانند. البته این به این معنا نیست که مهاجمان لیگ برتری خوب کار می کنند و تعداد گل هایشان زیاد است، بلکه بیشتر گل ها در کار هجومی به ثمر می رسد نه با کمک مهاجمان لیگ برتری. چون الان هم مغانلو و اسدی از تیم سپاهان مدت هاست که آقای گل هستند و دیگر بازیکنان تلاش زیادی برای تصاحب آن پست نمی کنند. در واقع در لیگ این فصل بازیکنان دیگری از نوع مهاجمان لیگ برتری ترسیم کرده اند و به همین دلیل کمتر شاهد رقابت بین مهاجمان لیگ برتری برای کسب عنوان آقای گل هستیم.

زمان طلایی

یکی از جذابیت های لیگ امسال گل های لحظه آخری بود. نکته جالب اینکه تیم های لیگ برتری پس از دقیقه ۹۰ در مجموع ۲۳ گل به ثمر رساندند. اما تیم هایی بودند که موتورشان بعد از دقیقه ۹۰ خاموش شد و با وجود ۱۹ هفته حضور در لیگ برتر، بعد از دقیقه ۹۰ موفق به گلزنی نشدند. جالب اینجاست که شاگردان شمس هازارد و نساجی در این ۱۹ هفته پس از ۹۰ دقیقه حتی یک گل هم نزده اند. آخرین گل شمس هازارد در دقیقه ۸۷ مقابل هوادار در هفته دوم رقابت های لیگ برتر بود و نساجی پس از گل دقیقه ۸۴ که در هفته اول رقابت های لیگ برتر به پیکان زد، گل دیرهنگام دیگری نداشت.

با بررسی عملکرد تیم ها در ۱۹ هفته گذشته رقابت های لیگ برتر، کاملاً مشخص است که تیم ها اغلب موتور گلزنی خود را در ۱۵ دقیقه پایانی مسابقات روشن می کنند و عملکرد بهتری دارند. ۱۶ تیم لیگ برتر در کوارتر پایانی یعنی زمان طلایی مسابقات آمار خوبی از خود به جای گذاشتند و نسبت به دقایق ابتدایی بازی بیشتر گل زدند. از این نظر تیم تراکتورسازی بیشترین آمار را دارد، شاگردان حمز از دقیقه ۷۵ موفق به زدن ۱۲ گل شدند. تیم های مس و ملوان هر کدام با هفت گل در دقایق پایانی به دنبال تراکتورسازی هستند. با این حال بدترین آمار مربوط به تیم نساجی است. این تیم از دقیقه ۷۵ تاکنون تنها ۲ بار موفق به گشودن دروازه حریف شده و آمار قابل توجهی ندارد.

نیمه دوم

هیجان خاص مسابقات فصل جدید اغلب نیمه دوم را جذاب تر می کند و تیم ها معمولاً گل های بیشتری را در نیمه مربی به ثمر می رسانند که از نظر فنی امیدوارکننده است. همان قدر که نیمه اول اکثر بازی های فصل بدون گل به پایان رسید، اما نیمه دوم اغلب گل داشت و مربیان سعی می کردند نتیجه را به نفع خود تغییر دهند. جالب اینجاست که در این فصل بارها تیم ها چرخشی انجام دادند و نتیجه را به نفع خود تغییر دادند و یا به تساوی رسیدند که اغلب در نیمه مربیان اتفاق افتاد.

آمارها نشان می دهد که ۱۸۹ گل در نیمه سرمربی به ثمر رسیده است که با توجه به اینکه ۸۱ گل مربوط به دقیقه ۹۰ و بعد از آن بود، تیم ها قبل از دقیقه ۹۰ ۱۰۸ گل به ثمر رساندند که آماری جذاب و خیره کننده است. البته نمی توان کوارتر اول نیمه دوم را زمان طلایی دانست چرا که تیم ها در این دقیقه آمار قابل توجهی نداشتند و با ۸۱ گل زده ضعیف تر از دقایق دیگر نیمه دوم بودند. در واقع کوارتر پایانی نیمه دوم با توجه به عملکرد تیم ها در فصل جاری، زمان طلایی محسوب می شود.

بدترین آمار در شروع مسابقه

بدترین آمار مربوط به سه ماهه اول مسابقات است. با توجه به اینکه تیم ها تاکنون ۳۱۷ بار موفق به گلزنی شده اند، بد نیست بدانید ۱۲۸ گل از این دوره از رقابت ها در نیم فصل اول لیگ به ثمر رسیده است. اما تا دقیقه ۱۵ تنها ۳۴ گل به ثمر رسید که نشان می دهد در نیم ساعت پایانی نیمه اول ۹۴ گل دیگر به ثمر رسیده است! در واقع این آمار می گوید که تیم ها در نیمه اول محتاطانه بازی می کنند و به همین دلیل با پیشرفت بازی تعداد گل های زده شده بیشتر می شود.

جالب است بدانید از ۳۴ گل زده شده در کوارتر اول رقابت ها، سهم سپاهان از بقیه بیشتر است. این تیم با هفت گل بیشترین گل را در کوارتر اول بازی به ثمر رساند و نشان داد که بدون ترس و کاملا هجومی وارد زمین شده است. تقریبا هیچ تیمی آماری نزدیک به سپاهان ندارد و جالب است بدانید که تیم های استقلال، تراکتور و نساجی در ۱۵ دقیقه ابتدایی بازی موفق به گلزنی نشدند. از شاگردان جواد نکونام با توجه به تفکر دفاعی آن مربی بعید نیست اما با توجه به نحوه بازی شاگردان تراکتوری بعید به نظر می رسد.

آمار ضعیف تیم ها در ۱۵ دقیقه ابتدایی مسابقات نشان می دهد که مربیان ایران هنوز عادات دفاعی خود را کنار نگذاشته اند و ترجیح می دهند قبل از گلزنی محتاط و از دریافت گل خودداری کنند. در نیمه دوم ۵۸ گل بیشتر از نیمه اول به ثمر رسید که رقم قابل توجهی است. بدون شک این آمار تا پایان فصل تغییرات زیادی خواهد داشت و شاید جذابیت های بیشتری هم داشته باشد. بنابراین انتظار می رود در هفته بیستم شاهد گل های بیشتری از این تیم ها باشیم که با توجه به دیدار حساس استقلال و پرسپولیس امروز در جذاب ترین حالت برگزار می شود.

منبع: فرهنگیان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا