وب گردی

نکاتی که باعث می شود به عنوان یک زوج رابطه قوی تری داشته باشید

چه رابطه شما تازه شروع شده باشد چه سال ها گذشته باشد. همیشه قدم هایی وجود دارد که می توانید برای ایجاد یک رابطه سالم بردارید. حتی اگر در گذشته روابط ناموفق زیادی داشته اید و تمام تلاش های شما برای بهبود رابطه با شکست مواجه شده است، باز هم می توانید راه هایی برای رسیدن به خواسته ها و رضایت رابطه خود بیابید و از شادی پایدار لذت ببرید.

شقایق غفاری، روانشناس عمومی، واقعیت درمانگر تقریبا تشکیل روابط وی می گوید: انسان موجودی اجتماعی است و همواره برای بقا و حفظ سلامت روان نیازمند روابط و حمایت های اجتماعی است.

یک رابطه سالم و حمایتی که شامل اعتماد، صداقت، همدلی، توجه و مراقبت، عشق و احترام، وفاداری و استقلال، ارتباط دو طرفه و گفتگوی آزاد است، ارتباط مستقیمی با سلامت عاطفی و روانی دارد زیرا عوامل محافظتی در برابر استرس و مشکلات هستند. .

یک رابطه سالم و حمایتی تنها به رابطه بین همسران محدود نمی شود، بلکه مهم ترین منبع رضایت از زندگی و رفاه عاطفی ما از رابطه با شریک عاطفی ما ناشی می شود.

ارتباط آسان
به گفته این روانشناس، شرایط زیادی در این عصر وجود دارد که به نظر می رسد ارتباط را آسان می کند. خیلی وقت ها مردم فکر می کنند که عاشق شده اند و آن موقع است که هر دو احساس تنهایی می کنند.

در ابتدای یک رابطه، افراد سعی می کنند شریک عاشقانه خود را با تصویر ایده آلی که همیشه از شریک عاشقانه خود دارند مطابقت دهند تا از تنهایی خلاص شوند. این گاهی اوقات افراد را از نکات مورد نیاز برای داشتن یک رابطه سالم پرت می کند. به این ترتیب همان رابطه ای که در ابتدا بسیار خوشایند، دلپذیر و با چشم اندازی زیبا و طولانی به نظر می رسد، پس از مدت کوتاهی به چالش کشیده می شود.

دلایل بن بست اتصال
غفاری می گوید: عوامل زیادی در شکست روابط افراد دخیل هستند که از جمله آنها می توان به عدم توجه به شاخص های اساسی یک رابطه سالم اشاره کرد که مهم ترین آن عدم شناخت کافی از طرفین برای شروع رابطه و بی اطلاعی از خواسته های یکدیگر است. .

اما دلایل دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که شاید کمتر بدان پرداخته شده است; در حالی که توجه به آنها باعث می شود ارتباط قوی تری داشته باشیم. رابطه ای که در آن همیشه احساس خوبی نسبت به خود داریم.

چگونه روابط را قوی تر کنیم
ما اغلب بدون داشتن درک واقعی و واقعی از نیازهای خود وارد یک رابطه عاطفی می شویم و بدانیم که بودن با شخص دیگری باید به گونه ای باشد که نیازهای ما را به نحو بهتری برآورده کند و در مرحله بعد باید از این موضوع نیز آگاه باشیم. نیازهای ژنتیکی شریک عاطفی ما برای اینکه بدانیم آیا توانایی توجه و رفع نیازهای او را داریم یا خیر؟

پس از دهه ها تحقیق و تجربه، دکتر ویلیام گلاسر به این نتیجه رسید که انسان پنج نیاز ژنتیکی اساسی دارد که از طریق تعامل با دیگران برآورده می شود. اما شدت و اولویت ارضای این نیازها برای هر فردی متفاوت است; نیاز به عشق و تعلق، نیاز به قدرت و پیشرفت، نیاز به آزادی، نیاز به تفریح ​​و نیاز به بقا.

دلایل احساس شکست در روابط
ویلیام گلاسر معتقد است که تمام رفتار ما همیشه برای توجه و ارضای یک یا چند نیاز ماست. بنابراین وقتی نیازهای ما در زندگی به درستی برآورده نشود، احساس ناامیدی می کنیم.

به گفته این روانشناس، در یک رابطه عاطفی، بررسی نیمرخ نیازها با کمک درمانگر مهم است، زیرا به طور کلی نیاز به عشق و سرگرمی نیازهای مشترکی است که باعث می شود ما با یکدیگر همکاری و تعامل بیشتری داشته باشیم. نیاز به قدرت و آزادی نیز از جمله نیازهای رقابتی است که ما را به رقابت و تعامل سوق می دهد.

پیدا کردن زبان احساسات مشترک
غفاری می گوید: موضوع مهم دیگری که در رابطه باید از آن آگاه بود، زبان عاطفی شریک عاطفی ماست. دکتر گری چپمن مشاهده کرد که افراد در یک رابطه عاطفی با توجه به الگوهای رفتاری در روابط زوجین عشق را به روش های مختلف دریافت و ابراز می کنند:

کلمات کلیدی (بیان کلامی)، زمان با کیفیت، لطف و وظایف، و همچنین هدیه دادن و تماس فیزیکی.

اگر زوجین بدون ترس از قضاوت سعی کنند آزادانه در مورد آنچه که دوست دارند و چه چیزی آنها را خوشحال می کند و عشق برای آنها معنایی دارد صحبت کنند تا طرف مقابل آنها را به همین شکل دوست داشته باشد، قطعاً رابطه قوی تری خواهند داشت. اما در بسیاری از موارد این اتفاق نمی افتد و هر دو طرف جایی برای بیان مطالبات خود ندارند. به همین دلیل دیر یا زود احساس خستگی می کنند و نمی توانند از رابطه خود لذت ببرند و احساس آرامش کنند.

به واقعیت ها توجه کنید
گاهی اوقات مردم تصور درستی از واقعیت ارتباطات ندارند. اگر قرار باشد به آن توجه شود، هیچ رابطه ای به خودی خود کامل و بدون چالش نیست. بلکه همه ما در روابط خود دچار تعارض می شویم. اگر بدانیم که چگونه تعارضات را در یک رابطه مدیریت و حل کنیم، می توانیم یک رابطه سالم داشته باشیم. آگاهی از این موارد به زوج ها کمک می کند تا شکست کمتری را در رابطه خود تجربه کنند.

منبع: همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا