وب گردی

نویسنده فلسطینی زندانی نامزد جایزه بوکر عرب کیست؟

نقاب، رنگ آسمان جدیدترین رمان باسم خندکی، زندانی فلسطینی، یکی از ۶ نامزد نهایی جایزه بین‌المللی ادبیات داستانی عرب در سال ۲۰۲۴ است.

نقاب، رنگ آسمان حول محور زندگی نور، باستان شناس ساکن در اردوگاه پناهندگان در رام الله می چرخد. نور پس از کشف یک کارت شناسایی آبی رنگ متعلق به یک شهروند اسرائیلی که در جیب یک کت قدیمی گذاشته شده بود، می خواهد این شخص را پیدا کند و از صاحب کارت برای دسترسی به مکان های حفاری کرانه باختری و دید وحشیانه اش استفاده کند. می گیرم.

پروفسور یاسر سلیمان، رئیس هیئت داوران جایزه ۲ هفته پیش در مراسم معرفی برگزیدگان نهایی گفت: این اولین بار در تاریخ جایزه است که یک رمان (به معنای واقعی کلمه) پشت دیوار به دست خوانندگان می رسد. از زندان در اسرائیل، اما توضیحی که او بیش از این نداد.

خندقجی، متولد ۱۹۸۳ در نابلس، در سال ۲۰۰۴ در سن ۲۱ سالگی توسط رژیم صهیونیستی به اتهام تروریسم دستگیر و به اتهام دست داشتن در برنامه ریزی یک بمب گذاری انتحاری که منجر به کشته شدن ۳ نفر در تل آویو شد، به ۳ حبس ابد محکوم شد.

این نویسنده تحصیلات خود را در زندان به پایان رساند و از آن زمان تاکنون حداقل ۶ کتاب شامل ۴ رمان و ۲ مجموعه شعر نوشته است.

برادر خندقجی اخیراً در مصاحبه ای با برگزارکنندگان مسابقه داستان کوتاه عربی گفته است که «نقابی از رنگ آسمان» بین ژوئن تا نوامبر ۲۰۲۱ در شرایط سخت نوشته شده است. وی افزود: باسم در زندان های مختلف به سر می برد و با اقدامات خودسرانه اداره زندان از زندانی به زندان دیگر منتقل می شد. گاهی اوقات برخی از موادی را که جمع آوری کرده بود از دست می داد، زیرا رئیس زندان تصمیم می گرفت آنها را از بین ببرد.

برادر خندقجی به نوشته این نویسنده پاسخ داد: تشریفات نوشتن؟ بدون تشریفات جز نوشتن از ساعت ۵ تا ۷ صبح! این چیزی است که باسم در یکی از جلسات ماهانه که فقط ۴۵ دقیقه طول می کشد به من گفت. او قبل از شمارش زندانیان توسط مقامات زندان و قبل از اینکه نگهبان کارهای روزمره را شروع کند، می نویسد و در یافتن راه های جدید برای انجام این کار ماهر است. باسم در این دو ساعت تقریباً دو صفحه می نویسد و بارها زندانبان ها کاغذهای او را می گیرند و خراب می کنند، البته منظورم این نیست که این اتفاق فقط برای باسم می افتد، برای همه زندانیانی که در بازداشتگاه می نویسند اتفاق می افتد.

حتی اگر خندقجی به عنوان برنده امسال انتخاب شود، بعید است که جایزه ۵۰ هزار دلاری را دریافت کند.سرویس زندان اسرائیل به رسانه ها گفته است که اگر به تروریستی جایزه داده شود، دریافت آن غیرممکن است. این نویسنده ممکن است حتی از نامزدی خود اطلاعی نداشته باشد، زیرا خانواده خندقجی در ژانویه گفته اند که در ماه های اخیر نتوانسته اند با او تماس بگیرند.

کتاب آسمان هفتم اورشلیم اثر اسامه العیسه، دیگر نویسنده فلسطینی نیز برای جایزه امسال انتخاب شد. داستان این رمان در اورشلیم در دهه ۱۹۷۰ می گذرد و از رنج های دورانی می گوید که ساکنان شهر با چالش های جنگ و قحطی مواجه بودند.

جایزه بین المللی ادبیات داستانی عربی، معروف به بوکر عرب، در سال ۲۰۰۷ به منظور شناسایی ادبیات معاصر عربی و تشویق خوانندگان جهانی آثار ادبی عربی تأسیس شد و اکنون به عنوان معتبرترین جایزه ادبی در جهان عربی شناخته می شود.

هدی برکت (۲۰۱۹، برای «پست شب»)، احمد سعداوی (۲۰۱۴، برای «فرانکنشتاین در بغداد») و محمد آخری (۲۰۱۱، برای «تک و پروانه») از برندگان قبلی این جایزه هستند.

هر یک از ۶ نامزد نهایی ۱۰۰۰۰ دلار و برنده که در نمایشگاه کتاب ابوظبی در پایان آوریل معرفی خواهد شد، ۵۰۰۰۰ دلار دیگر جایزه دریافت خواهد کرد. این جایزه همچنین هزینه های ترجمه کتاب برنده را به انگلیسی پوشش می دهد.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا