وب گردی

نوروز فرصتی برای دریافت ثواب ماه مبارک رمضان است

نوروز امسال ما مصادف شد با پر برکت ترین ماه خدا، ماه مبارک رمضان. در رأس آداب و رسوم این عید ملی و مذهبی، دیدار و دیدار با اقوام و دوستان است که در ادبیات دینی ما از آن به عنوان صلاح رحم یاد شده است که از وظایف هر مسلمانی به شمار می رود. خوشبختانه فرهنگ گشت و گذار و بازدید در فرهنگ مردم ما رسوخ کرده و امری تفکیک ناپذیر است و شاید هیچ ملتی به اندازه ملت ما از این کارکرد بهره مند نباشد. دیدار و دیدار علاوه بر اهمیت دینى، از نظر علم روانشناسى در ارتقاى روحیه انسان تأثیر بسزائى دارد و باعث طول عمر انسان مى شود; زیرا دید و بازدید انسان را از انزوا و خلوت بیرون می آورد و به اجتماع می آورد.

این نوع نگرش را می توان در اندیشه روایی ما دید. بر اساس روایات، افزایش طول عمر، دفع بلاها و افزایش رزق و روزی از جمله آثار مثبت دید و بازدید است. امام رضا علیه السلام می فرمایند: ممکن است کسی که سه سال بیشتر از عمرش نگذشته باشد و از روی رحمت نماز بخواند و خداوند عمرش را به ۳۰ سال برساند. خداوند هر چه بخواهد میسازد. یکون الراجل یسالو رحمهو فیکونو قد بقی من عمره فی سه سال، پس الله آن را سی سال قرار دهد…» (الکافی، ج ۲، ص ۱۵۰) امام محمد باقر علیه السلام نیز می فرماید. درباره تأثیر صلوات رحمه می‌فرماید: «صلاه الرحم، انسان را خوش اخلاق، سخاوتمند و پاک می‌کند، روزی را زیاد می‌کند و مرگ را به تأخیر می‌اندازد؛ صلوات الارحم، اصلاح طبع، مغفرت نخل، برکت خداست. نفس، افزایش روزی و فراموشی آینده.» (الکافی (الاسلامیه)، ج ۲، ص ۱۵۱) همچنین تأکید بر رابطه رحمت را در آیات متعددی از قرآن مشاهده می کنیم. از جمله آن که خداوند در آن می فرماید: السلام علیکم رقیبان؛ یعنی بترسید از خدایی که به نام او از یکدیگر درخواست می کنید و از جدایی خویشاوندان بپرهیزید که خداوند مراقب شماست (زنان/۱).

اما اکنون که در ماه مبارک رمضان قرار داریم، جالب است بدانید که یکی از مهم ترین رسوم این ماه، صلاح رحم است. رسول خدا صلی الله علیه و آله در تشریح آداب و رسوم این ماه می فرماید: یعنی احترام به بزرگان و نیکی به فرزندان و دیدار با خویشاوندان.

اکنون مناسبت عید نوروز و همراهی آن با ماه میهمان نوازی خداوند، این توفیق واجب را برای ما فراهم کرده است تا ما را به ثواب این اقدام مهم در ماه مبارک رمضان نزدیکتر کند.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا