وب گردی

ملاقات با مردگان در شب سال نو؛ ما آمدیم، تو نبودی، نرفتیم!

زیارت های نوروزی همیشه با آغاز سال جدید آغاز نمی شود، مشخص نیست مردم دقیقا چه زمانی تصمیم به زیارت قبور در آخرین پنج شنبه سال گرفتند. در واقع ما با مسئولی مواجه هستیم که سابقه دقیقی برایش وجود ندارد. گرچه به صراحت می دانیم که موضوع زیارت خفته ها در سایر روزهای سال رسمی باستانی است، اما به یقین نمی دانیم چه کسی در آخرین پنجشنبه قبل از آغاز سال نو اولین بار به دیدار معشوق خود رفته است و این سنت رایج شد.

شب عید و ازدحام آن است; مردم به سختی برای ورود به سال جدید آماده می شوند، از همان روزهای اول می خواهند همه چیز طبق برنامه پیش برود، اما حتی این حجم کاری باعث نمی شود برخی دیدار با مردگان را فراموش کنند. رسمی بودن، گویی اجرای آن به یکی از آداب ورود به سال جدید تبدیل شده است. تا جایی که در کلان شهری مثل تهران، بهشت ​​زهرا(س) با انتشار اطلاعیه ای اعلام می کند که از ساعت ۴ صبح پذیرای مهمانان نوروزی است و حتی برای تسهیل عبور و مرور آنها برنامه ریزی ویژه ای می کند!

در آخرین پنجشنبه سال جاده های منتهی به مقبره ها شلوغ و به شدت شلوغ است. افراد با هر شکل و قیافه ای و حتی برخی با لباس هایی که برای نوروز خریده اند به دیدار عزیزان خود می روند. اگرچه او مانند گذشته با لبخندی گرم از مهمانان استقبال نخواهد کرد، اما هیچ چیز در این دیدار کمتر از یک عید دیدنی نیست، با این تفاوت که میزبان برای مهمان تدارک دیده نشده است و گاهی خود میهمان با هدیه ای به باشد خیریه خواهد آمد.

این بازدید متفاوت است؛ به جای اینکه در خیابان ها و کوچه ها به دنبال شماره خانه باشید تا یکی از عزیزانتان باز شود و شما را در آغوش بگیرد، این بار باید در میان سنگ های بلند و کوتاه به دنبال سنگ قبری بگردید که یا تصویر چهره ای باشد که به شما لبخند می زند یا چهره ای آشنا داشته باشد. نام.

حال و هوای آرامگاه ها در این روز و حتی ایام نوروز با دیگر روزهای سال متفاوت است و امسال به دلیل تقارن این ایام با ماه رمضان، احتمال می رود که مردگان نیز در سفره افطار شریک باشند. با مهمانان کسانی که شاید خودشان پذیرای سفره باشند، اما در این مهمانی بدون حضور فیزیکی، دلهایی را گرم می کنند که خاطرات خوب گذشته آنها را به جایی رسانده است که جز سنگ قبری سرد و هر چه می گویند، چیزی در انتظارشان نیست. «آنها هیچ پاسخی نخواهند شنید.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا