وب گردی

مشکلات عجیب مارال بنی آدام برای بازی در نقش پروین

مارال بنی آدم او کار خود را در اوایل دهه ۱۹۹۰ با حضور در صحنه تئاتر آغاز کرد. بنی آدم بعدها در دارآگوس آنها خواجه پاشا بازی کرد و نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر زن از جشنواره فجر شد و امسال در جشنواره چهل و دوم با بازی در فیلم پروین موفق شد جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کند. تاکنون کمتر در سینما، تلویزیون و تئاتر از چهره های ادبی و هنری صحبت شده است. اما بسیاری بر این باورند که نزدیکترین چهره پروین اعتصامی در فیلم پروین این فیلم با نام قبلی معجزه پروین توسط محمدرضا ورزی ساخته شد و مارال بنی آدم در آن نقش آفرینی کرد. بنی آدام می گوید که روند تشکیل گروه دشوار و پیچیده بود. علاوه بر این بنی آدام خود را مدیون تئاتر می داند و می گوید بعد از این در انتخاب نقش هایش وسواس بیشتری خواهد داشت.

سال گذشته شما نامزد دریافت سیمرغ بازیگری شدید و امسال موفق به دریافت این جایزه شدید. گرفتن سیمرغ چه حسی دارد؟
طبیعتا از دریافت سیمرغ در جشنواره بسیار خوشحالم اما این خوشحالی توضیحی دارد. من در جامعه هنر تئاتر تحصیل کردم. من از اساتیدم آموخته ام و تجربه کرده ام و می دانم که این تجربه هنوز تمام نشده است و تا امروز و پس از آن به تجربه و یادگیری ادامه خواهم داد. از آنچه تئاتر به من آموخت خوشحال و راضی هستم و اگر امروز به گفته برخی بازیگر خوبی بودم و توانستم نقش هایی را که داشتم بازی کنم، همه چیز را مدیون تئاتر و جامعه تئاتر هستم. خوشحالم که قطعا در این محیط ماندم و این تمرینات نتیجه داد و امروز به این عنوان رسیدم.

از انتخاب نقش هایتان بگویید. بعد از «داراگوش درم» در «پروین» بازی کردید. این انتخاب چگونه شکل گرفت و وقتی نقشی به شما پیشنهاد می شود اولویت شما چیست؟

معتقدم حتی یک پلان در یک فیلم یا اپیزود یا سریال می تواند آنقدر به دیده شدن یک بازیگر کمک کند که نیازی به حضور از ابتدا تا انتهای فیلم یا سریال یا حتی تئاتر نداشته باشد. این به توانایی بازیگر در خلق نقشی که به او پیشنهاد می شود برمی گردد. به همین دلیل برای من مهم نیست که شخصیت اصلی فیلم باشم. نقشی را می پذیرم که برایم تاثیرگذار و چالش برانگیز باشد. چند وقت پیش یکی از همکارانم از من برای بازی در سریال شبکه نمایش بومی که یکی از نقش های اصلی بود دعوت کرد. همه بازیگرانی که قرار بود با آنها بازی کنم بازیگران چهره بودند، اما نقشی را دوست داشتم که شاید بازی کمتری داشت و با بازیگران چهره به چهره نبود. چون فکر میکنم داری منو به چالش میکشی احساس می کردم اگر بتوانم در این نقش دیده شوم، برایم آزمون بزرگی خواهد بود. درنهایت دور هم جمع نشدیم و به نتیجه نرسیدیم، اما برای من مهم است که نقشی که بازی می کنم به من انگیزه بدهد تا توانایی هایم را نشان دهم و در آن نقش به بهترین شکل بدرخشم.

حضور شما در فیلم «پروین» چگونه رقم خورد؟ فیلم چه ویژگی هایی داشت که باعث شد نقش پروین را انتخاب کنید؟
پروژه پروین در مرحله پیش تولید بود که به من پیشنهاد بازی در آن داده شد. قرار بود در سریال کار با زخم ها حضور داشته باشم و حتی در ۳ سکانس بازی کرده بودم اما از آنجایی که روند فیلمنامه در فصل سوم تغییراتی ایجاد کرد که آرزوی من نبود و احساس کردم برایم چالشی نخواهد بود. من صحبت کردم و دلایل را توضیح دادم و آنها هم قبول کردند و من کارم را رها کردم. بعد دوباره برای پروین با من تماس گرفتند و متوجه شدند که دیگر در «ژوکاری» نیستم و از من برای بازی در این فیلم دعوت کردند.

شما در نقش یکی از شاعران بزرگ ایران بازی کردید. برای به دست آوردن نقش و بازی در قالب پروین چه کردید؟
این پروژه ارادت من به یکی از شاعران مهم کشورم را بسیار بیشتر کرد. چون در مورد او خیلی تحقیق و تحقیق کردم. تمام شعرهایش را خواندم. از دوستان پژوهشگرم کمک گرفتم و اطلاعات مهمی به دست آوردم. حتی سر مزارش رفتم و برای ایفای نقشش از او اجازه گرفتم. او شخص بسیار بزرگ و تأثیرگذاری بود. حتی برخی از تحقیقات من در فیلمنامه گنجانده شد.

یکی از نکات قابل توجه گریم شما و شباهت شما به پروین اعتصامی نسبت به یکی دو نمونه کار تئاتر و سریالی بود که تولید شد. آیا این تغییر برای شما سخت بود؟

از نظر ظاهری اصلا شبیه پروین اعتصامی نیستم و برای اینکه به نقش چهره بپردازیم، بحث های زیادی با تیم گریم حرفه ای آقای خلج و سرپرست هایشان داشتیم. من از آنها خواستم که روی من پروژ استفاده نکنند و ابروهایم را کاملا کوتاه و اصلاح کنند. از طرفی چون صورتم خیلی سفت تر از پروین اعتصامی بود با متخصص تغذیه صحبت کردم و حتی بعد از مشورت با متخصص پوست و زیبایی فیلر تزریق کردم تا صورتم پرتر شود. باز هم می گویم که تیم گریم واقعا زحمت کشیدند تا من را شبیه پروین اعتصامی کنند.

اگرچه ما شاعران و نویسندگان زن معروفی داریم، اما در آن سال ها به پرتره چهره ها توجهی نمی شد. به نظر شما تولید و نمایش چنین فیلم هایی می تواند مخاطب سینمای امروز را درگیر خود کند؟
من خیلی فکر میکنم. در مورد پروین می توانم بگویم که علاوه بر ساخت دراماتیک زندگی پروین اعتصامی، قابل توجه است که او در دورانی زندگی می کرد که زنان اجازه حضور در عرصه های مختلف اجتماعی را نداشتند و کل جامعه برای مردان ساخته شده بود. پروین اعتصامی تابوها را می شکند و این کار را با تکیه بر ادبیات و شعر خود انجام می دهد. در آن زمان ما شاعران مرد بزرگی داشتیم اما پروین اعتصامی به عنوان یک زن همه مسائل اجتماعی و سیاسی را در شعر خود مطرح کرد و تا به امروز حفظ کرده است. وقتی دیوان پروین را ورق بزنید، می بینید که از هر موضوع اجتماعی مفصل صحبت می کند و چیزی از دیدش پنهان نیست یا برایش اهمیتی ندارد.

پس از موافقت با ایفای این نقش به این فکر افتادم که چرا در قالب فیلم با شخصیت بزرگ و متفکری چون پروین اعتصامی دیر شد و چرا آنطور که باید در کلاس ادبیات مدرسه مورد توجه قرار نگرفت؟ به نظر من دانشگاه ها و مدارس باید یک واحد را به شاعرانی اختصاص دهند که تاریخ ما را در اشعار خود شرح داده اند. چقدر خوب است که ما ایرانی ها بدانیم بزرگانی هستند که از زمان خود جلوتر بودند.

از نظر ظاهری اصلا شبیه پروین اعتصامی نیستم و برای اینکه به نقش چهره بپردازیم، بحث های زیادی با تیم گریم حرفه ای آقای خلج و سرپرست هایشان داشتیم.

به نظر من دانشگاه ها و مدارس باید یک واحد را به شاعرانی اختصاص دهند که تاریخ ما را در اشعار خود شرح داده اند. چقدر خوب است که ما ایرانی ها بدانیم بزرگانی هستند که از زمان خود جلوتر بودند.

من قطعا وسواس بیشتری به بازیگری خواهم داشت. زیرا بعد از این انتخابات، کار من زیر ذره بین خواهد رفت. البته این را هم بگویم که اگر آن عنوان را هم نمی‌گرفتم، باز هم مثل قبل سخت‌گیر بودم.

من نقش شخصیتی را بازی می کنم که کامل بود

قطعا نظر منتقدان و نزدیکانی که فیلم را دیده اند برایم مهم است که نقدها به نفع فیلم است. مخصوصاً برای من به عنوان مارال بنی آدم این مهم است که در مسئولیتی که بر عهده گرفته ام درست عمل کرده ام و به عنوان یک هنرمند درست عمل کرده ام. پروین اعتصامی کاراکتر کاملی بود که من باید آن را بازی کنم و به آن شخصیت نرسیدم و کل داستان برایم یک چالش بود. یکی از چالش برانگیزترین صحنه ها زمانی بود که زنی وارد سالن مردانه می شود و پروین می خواهد تلاش خود را در این گروه مردانه امتحان کند و نشان دهد که از نظر دانش و مهارت کم ندارد.

برای من یک چالش بود که در گوشه ای بایستم و حرف هایم را نزنم. پادکست پروین اعتصامی را دانلود کردم و همچنان از او کمک گرفتم. قبل از فیلمبرداری و حتی در حین ساخت فیلم مدام به این پادکست گوش می دادم یا سعی می کردم روال زندگی ام را تغییر دهم و فقط با این ابیات زندگی کنم. حتی اگر موسیقی گوش می دادم قطعاتی را انتخاب می کردم که مرا به آن دوران می برد یا کتاب هایی از تاریخ آن زمان می خواندم تا در آن فضا رنگی در زندگی ام وجود داشته باشد. دوست عزیزی دارم که از سالهای دبیرستان با او دوست بودیم و ذوق شاعری دارد، از او خواستم شعرها را با لحن خودش بخواند. دنبال چنین مولفه ها و نکاتی بودم که مرا به نقشم نزدیک کند.

منبع: روزنامه همشهری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا