وب گردی

وبلاگ نویسان هنوز با تور سازمان امور مالیاتی فاصله دارند/ قانون چه می گوید؟

موضوع اداره مالیات وبلاگ نویسان و فعالان فضای مجازی در هفته های اخیر بار دیگر تیتر یک رسانه ها شدند، نظراتی که بعضاً با یکدیگر در تضاد هستند.

در واقع برخی از رسانه ها و کارشناسان بر این باورند که به دلیل فیلتر شدن این شبکه ها در کشور، مالیات گرفتن از وبلاگ نویسان در فضای مجازی غیرعاقلانه است. به گزارش این گروه رسانه ای، دولت با فیلترینگ مشکلاتی را در فضای مجازی ایجاد کرده و از این رو اخذ مالیات از وبلاگ نویسان منطقی به نظر نمی رسد.

به عنوان مثال، امان الله کرایی مقدم، استاد دانشگاه خوارزمی و جامعه شناس مالیاتی به وبلاگ نویسان گفت: وقتی یک پلتفرم فیلتر می شود، چگونه می توان از آن مالیات گرفت؟ ضمن اینکه با لزوم قاعده خاصی برای فضای مجازی موافقم، نکته ای که صاحبان این صفحات مطرح کردند نیز معتبر است.

اما نکته جالب اینجاست که اکثر رسانه هایی که از مالیات وبلاگ نویسان انتقاد می کنند فقط این مقاله را در تیتر خود دارند و نگاه دقیق به گزارش های منتشر شده نشان می دهد که آنها به طور کلی با مالیات وبلاگ نویس موافق هستند.

البته پایگاه اطلاع رسانی دولت به شدت به انتقاد وبلاگ نویسان از مالیات استانی واکنش نشان داد و اطلاعیه ای در این باره منتشر کرد که بخشی از آن را در زیر می خوانید.

«… در سال ۲۰۱۳ تعداد ۱۴۰۰ اینفلوئنسر با بیش از ۵۰۰۰۰۰ فالوور شناسایی شد که ۵۵۱ مورد است. در نهایت برای ۱۲۳ اینفلوئنسر برگه های شناسایی مالیاتی صادر شد. کل تراکنش این اینفلوئنسرها ۲.۳ هزار میلیارد تومان بوده و برای سال ۲۰۱۹، ۶۴ مدرک شناسایی به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان صادر و در نهایت ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان وصول شده است.

قانون چه میگوید؟

بر اساس قانون بودجه سال ۲۰۱۹، درآمد حاصل از تبلیغات کاربران با بیش از ۵۰۰ هزار فالوور در رسانه های مصرف کننده (مانند اینستاگرام و تلگرام) مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. همچنین بر اساس بند «ز» قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مالیات بر فعالیت های اینستاگرامی آمده است که درآمد کاربران با ۵۰۰ هزار فالوور در رسانه های مصرف محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

همچنین بر اساس اظهارات سخنگوی سازمان در امور مالیاتی در سال ۱۴۰۲ افرادی که در فضای مجازی از بسترهای خارجی تبلیغ و درآمدزایی می کنند و بیش از ۵۰۰ هزار فالوور دارند باید مالیات پرداخت کنند.

اما شاید بتوان این تردید را مطرح کرد که با صفحات زیادی در فضای مجازی مواجه هستیم که با وجود کمتر از ۵۰۰ هزار فالوور، نرخ تبلیغات میلیونی دارند. یا با روش های دیگر درآمد زیادی از فضای مجازی به دست می آورند اما در قانون به مالیات این صفحات اشاره ای نشده است.

لازم به ذکر است که در شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار با صفحات و کانال‌هایی مواجه می‌شویم که از این پلتفرم‌های خارجی برای فروش کالا و خدمات خود استفاده می‌کنند، به‌عنوان مثال در حوزه‌های مختلف به‌ویژه بازارهای مالی مانند بورس و ارزهای دیجیتال، شاهد فروش بسته‌های متعدد هستیم. ، که میلیاردها دلار درآمد برای فروشندگان ایجاد می کند. علاوه بر این، کانال های تلگرامی خصوصی در حوزه بازارهای مالی وجود دارد که هزینه عضویت قابل توجهی را دریافت می کنند.

از سوی دیگر، برخی از افرادی که سال ها در عرصه پخش فعالیت داشته اند، برنامه هایی را در یوتیوب تولید و پخش می کنند که در آن تبلیغات به صورت زیرنویس یا لوگو در محل فیلمبرداری دیده می شود.

علاوه بر این، برخی از وب‌سایت‌های خبری هر روز چندین آگهی در فضای مجازی (سکوهای خارجی) منتشر می‌کنند و هزینه‌های میلیونی دریافت می‌کنند. اما آیا دولت از موارد مذکور مالیات می گیرد؟

مالیات دریافتی از وبلاگ نویسان، حداقلی و نمایشی!

لازم به توضیح است که جدا از اینکه هنوز تدابیر قانونی در خصوص مالیات برخی از فعالیت ها اندیشیده نشده است، مالیات اخذ شده توسط وبلاگ نویسان نیز چندان چشمگیر نیست. در واقع از زمان تعیین تکلیف قانونی مالیات بر وبلاگ نویسان تا به امروز، درآمد دولت از این محل به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی کشور حدود ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است، رقمی که قطعاً برابر است. مجموع درآمد وبلاگ نویسان و ارقام و اعداد در این زمینه به طور قابل توجهی متفاوت است.

این به این دلیل است که طبق ادعای برخی اینفلوئنسرها ماهیانه بین ۲ تا ۱۰ میلیارد تومان درآمد دارند؛ اکنون عدد فوق را با میزان مالیات جمع آوری شده توسط وبلاگ نویسان مقایسه کنید، با این تفاسیر می توان ادعا کرد که اینفلوئنسرها هنوز در تور اداره امور مالیاتی حضور ندارند.

مالیات دهندگان در فضای مجازی چه کسانی هستند؟

وحید عزیزی مدیرکل سابق دفتر بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و مبارزه با پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص الزام وبلاگ نویسان به پرداخت مالیات گفت: طبق قانون، هر درآمدی مشمول مالیات و مالیات است. قانون بودجه همچنین به موضوع مالیات وبلاگ نویس اشاره کرده است. در واقع اینفلوئنسرهایی که بیش از ۵۰۰۰۰۰ فالوور دارند و از تبلیغات آنلاین درآمد دارند باید مالیات بپردازند.

این کارشناس مالیاتی ادامه داد: البته این بدان معنا نیست که صفحات مجازی زیر ۵۰۰ هزار فالوور ملزم به پرداخت مالیات نیستند، در واقع از هرکسی که درآمدی از تبلیغات در فضای مجازی داشته باشد مالیات می گیرد.

معافیت مالیاتی، میلیون ها صفحه مجازی

عزیزی تصریح می کند: صفحاتی با میلیون ها فالوور نیز وجود دارد که هیچ گونه درآمد تبلیغاتی ندارند، در واقع افراد فوق در این سایت از پرداخت مالیات معاف هستند.

وی افزود: سازمان امور مالیاتی صلاحیت اخذ مالیات بر اساس تعداد فالوور را ندارد، به عبارت دیگر باید از درآمدهایی که برای افراد محقق می شود مالیات اخذ شود. در این راستا تبلیغات برخی افراد کاملا دوستانه و رایگان است که مالیاتی بر آن تعلق نخواهد گرفت.

بزرگترین مانع سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات از افراد صاحب نفوذ

به گفته این کارشناس مالیاتی، شناسایی مودیان سایبری یکی از بزرگترین مشکلات پیرامون اجرای قانون بودجه کشور است.
را
وی در این خصوص اظهار داشت: بیشتر بسترهایی که افراد از طریق آنها تبلیغ می کنند خارجی هستند و در برخی موارد به صاحب حساب اصلی دسترسی ندارند که این خود مانع بزرگی برای تحقق درآمد مالیاتی وبلاگ نویسان است.

وی ادامه داد: همچنین ادعای تبلیغات رایگان و دوستانه از دیگر دغدغه های سازمان امور مالیاتی است که زمان رسیدگی به این موارد را تحت الشعاع قرار می دهد.

نحوه مالیات بر وبلاگ نویسان

عزیزی درباره نحوه محاسبه مالیات وبلاگ نویسان گفت: نکته مهم برای وبلاگ نویسان گردش حساب آنها نیست، در واقع درآمد آنها از تبلیغات و فعالیت در شبکه های اجتماعی به طور ویژه بررسی می شود، به عبارت دیگر سوال اصلی این است که افراد چقدر درآمد دارند. از تبلیغات.آنها برنده می شوند

وی افزود: عدد به دست آمده از مجموع تراکنش های دقیق فعالان فضای مجازی مبنای محاسبه مالیات آنها است، موارد انواع سپرده تفکیک شده تا محاسبه مالیات به صورت دقیق انجام شود.

مدیرکل سابق بازرسی مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی گفت: پس از انجام تمامی مراحل و صدور برگ تشخیص، همه مردم حق اعتراض دارند. اینفلوئنسرها باید از ابزار قانونی خود برای جمع آوری مالیات استفاده کنند.

زمان می برد و از وبلاگ نویسان مالیات می گیرد

عزیزی در پاسخ به این سوال که چرا میزان مالیات دریافتی سازمان مالیاتی با درآمد افراد ذی نفوذ مطابقت ندارد و بسیار کمتر است، گفت: در این زمینه باید دید چه تعداد نامه قطعی برای افراد صادر شده است. ، در واقع وصول مالیات از طریق فهرست نهایی تهیه شده است و حجم معاملات نباید تنها ملاک باشد.

وی در پایان گفت: شناسایی وبلاگ نویس، دریافت تراکنش خرد از بانک مرکزی و به عبارتی فرآیند محاسبه تا دریافت مالیات زمان بر است اما سازمان امور مالیاتی با ابزار خود به سمت وصول آن حرکت می کند.

واضح است که در ایران به دلیل ضعف قوانین در حوزه فضای مجازی، شناسایی دقیق مودیان فعال در این بستر امکان پذیر نیست، از سوی دیگر قوانین مربوط به مالیات از وبلاگ نویسان. همچنان باید تقویت شود در صورت اجرایی شدن اظهارنامه مالیاتی همه ایرانیان، فعالان فضای مجازی نیز ملزم به اعلام نحوه کسب درآمد خواهند بود.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا