وب گردی

مروری بر شعار ایران در سال های اخیر

تقریباً ۳۴ سال از سال ۶۸ که حضرت آیت الله خامنه ای پس از امام خمینی (ره) به رهبری انقلاب اسلامی انتخاب شدند، می گذرد. از سال ۱۳۴۸ به بعد در ابتدای سال سؤال و مضمونی را به عنوان مشکلی مطرح کرد که نظام بر آن تأکید داشت تا اینکه از سال ۱۳۷۸ رسماً نامگذاری سالها را آغاز کرد و در سخنرانی نوروزی خود نام سال را انتخاب و معرفی کرد. با این حال یکی از سوالات مهمی که معمولا شهروندان ایرانی در ابتدای سال می پرسند این است که منظور از «شعار سال» چیست؟ آیا این شعارها جز قرار گرفتن در گوشه شبکه های تلویزیونی، تبلیغات محیطی و شهری و سربرگ های اداری، ویژگی دیگری دارد؟

فلسفه شعار سال چیست؟

در مواجهه با این سوال و در پاسخ به آن باید گفت: شعار سال حلال همه مشکلات و چالش های کشور نیست و اصولاً چنین کارکردی ندارد و چنین تعریفی برای آن ارائه نکرده اند. . اما واقعیت این است که انتخاب شعار سال که بیش از دو دهه از سوی مقام معظم رهبری انتخاب می شود، با هدف قرار گرفتن در راستای اولویت های برنامه ای و اجرایی کشور است و می تواند با فراخوان و بسیج امکانات و امکانات کمک کند. ظرفیت ها برای اقتصاد، تجارت و تولید کشور. از سوی دیگر، انتخاب شعارهایی که اغلب «اقتصادی» هستند نشان می دهد که اولویت با معیشت، رونق تولید و کنترل تورم است.

آآنچه می تواند به تحقق شعار سال کمک کند این است که:

۱- هر نهاد، نهاد، وزارتخانه باید سهم خود و نحوه و نحوه انجام مأموریت خود را با اعداد و ارقام مشخص کند. مهم ترین نکته برای نهادهای مسئول پرهیز اکیدا از «شعار و تخطی از وظیفه» است.

۲- رسانه ها، مطبوعات، خبرگزاری ها باید خود را به صورت حرفه ای در دو نقش مهم معرفی کنند:
الف) در نقش تبیین اهمیت، ضرورت و الزامات شعار سال.
ب) در نقش اطلاعات و تحقیق و نظارت عمومی.

۳- نخبگان و گروه های مرجع با تبیین مشکل، ارائه پیشنهادها و سازوکارهای مناسب کمک کنند تا شعار به سخنرانی سال تبدیل شود. در این رویکرد باید به کارکرد شعار سال توجه شود. فراموش نکنیم که «شعار پردازی و سطحی نگری بزرگترین آفت شعار سال محسوب می شود».

دغدغه مدیریت و مردم که در شعار سال نمود پیدا کرد

در این میان باید گفت که موضوع اقتصاد یکی از جدی ترین دغدغه های مردم ایران به ویژه حضرت آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری است. موضوع اقتصاد آنقدر برای مردم ایران و جمهوری اسلامی ایران مهم است که رهبری اکثر شعارهای سال را اقتصادی کردند.

راهنما در این باره می گوید: «مسئله تولیدات داخلی، اشتغال زایی و رفع بیکاری، تحرک و رونق اقتصادی و مقابله با رکود، اینها مسائلی است که مردم را نگران می کند. اینها چیزهایی است که مردم احساس می کنند و مطالبه می کنند. و آمار و اظهارات خود مسئولان نشان می دهد که این درخواست های مردم و این درخواست های مردم درست و مرتبط است».

در مجموع رهبری ثروت افراد جامعه و ایجاد رفاه برای مردم را یکی از جدی ترین ارکان و اهداف نظام اسلامی می دانند و در این باره می فرمایند: «این که ما اهمیت می دهیم. به مسائل اقتصادی، زیرا در نظام اسلامی، اقتصاد نقش بسیار مهمی دارد. این اشتباه بزرگی است که برخی تصور می کنند در نظام اسلامی مقوله تولید ثروت و توسعه رفاه عمومی و تولید بنگاه های مهم ثروت آفرین مغفول مانده است. چنین چیزی وجود ندارد. یکی از ارکان مهم نظام اسلامی، غنی سازی جامعه و کشور است. یک گنجینه ملی البته نگاه نظام اسلامی به ثروت با نگاه حکومت های مادی و نظام های مادی – آنچه در دنیا به عنوان سرمایه داری و لیبرالیسم شناخته می شود – متفاوت است; با آنچه که به عنوان نظام مارکسیستی و سوسیالیستی و غیره شناخته می شود متفاوت است. در نظام اسلامی، تولید ثروت ملی یک ارزش و توزیع عادلانه ثروت ملی نیز یک ارزش است. اسلام معتقد به تولید ثروت ملی و ارتقای سطح رفاه عمومی جامعه است. ۲۸/۰۸/۲۰۱۸.”

شعارهای سال در این زمان به ما چه می گویند؟

موضوع رشد اقتصادی و رونق تولید آنقدر برای مقام معظم رهبری مهم و مهم است که اگر به شعارهای ده سال اخیر نگاهی بیندازیم و آنها را ارزیابی کنیم، خواهیم دید که رکن اقتصاد از نظر ایشان استراتژی و هدف است. که باید مردم و کارکنان به آن توجه کنند و به آن توجه کنند. در زیر شعار سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲ را آورده ایم که به خوبی بیانگر اهمیت مسئله اقتصاد و رونق تولید در اندیشه رهبری است.

۱۳۹۰: جهاد اقتصادی

۱۳۹۱: تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی

۱۳۹۲: حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی

۱۳۹۲: اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و حکمرانی جهادی

۲۰۱۵: دولت و ملت، همدلی و زبان مشترک

۲۰۱۵: اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل

۱۳۹۵: اقتصاد مقاومتی، تولید – اشتغال

۲۰۱۷: حمایت از کالای ایرانی

۲۰۱۸: رونق تولید

۲۰۱۹: افزایش تولید

۱۴۰۰: تولید، نگهداری، رفع انسداد

۱۴۰۱: تولید دانش بنیان، ایجاد اشتغال

۱۴۰۲: کنترل تورم، رشد تولید

منبع: همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا