وب گردی

غزه فاجعه ای برای اسرائیل و آمریکاست/ جنگی که حماس را تقویت کرد

در همان زمان، یکی از رهبران حماس درباره توافق گروگان‌گیری گفت: «خوش‌بینی درباره نزدیک شدن زمان دستیابی به توافق در مورد تبادل اسرا چندان واقع بینانه نیست.» «صهیونیست‌ها از پذیرش مهم‌ترین خواسته‌های ما برای پایان دادن به این توافق سرباز می‌زنند. جنگ، خروج کامل از نوار غزه و بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه.

تقریباً پنج ماه از آغاز حمله اسرائیل به نوار غزه می گذرد. حملات هوایی اسرائیل و درگیری شدید بین ارتش این رژیم و حماس در جنوب غزه همچنان ادامه دارد و این حملات، رساندن کمک به این منطقه را غیرممکن کرده است. تعداد کشته ها در غزه روز به روز در حال افزایش است. در مجموع، بیش از یک درصد از جمعیت غزه در سه ماه گذشته کشته و ۲.۲ درصد دیگر زخمی شده اند. بیشتر منطقه ویران شد و نزدیک به دو میلیون نفر آواره شدند. محاصره بی امان، همراه با هدف قرار دادن عمدی بیمارستان ها، منجر به فروپاشی نظام سلامت شد. هیچ خدمات پزشکی وجود ندارد و مردم بر اثر گرسنگی و بیماری از جمله هپاتیت A جان خود را از دست می دهند.

نقشه اسرائیل برای حمله به رفح

در ۹ فوریه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت که ارتشش به سمت رفح، آخرین شهر باقی مانده در غزه که توسط اسرائیلی ها اشغال نشده، پیشروی خواهد کرد. اکثر ۲.۳ میلیون فلسطینی ساکن غزه پس از آنکه اسرائیلی ها در ۱۳ اکتبر ۲۰۲۳ به آنها گفتند که باید مناطق شمالی غزه را ترک کنند و جنوب “منطقه امن” خواهد بود، به مرز جنوبی گریختند.

نتانیاهو اکنون گفته است که نیروهایش برای مبارزه با حماس وارد رفح خواهند شد. در ۱۱ فوریه، نتانیاهو به ان بی سی نیوز گفت که اسرائیل برای غیرنظامیان گذرگاه امن فراهم می کند و هیچ فاجعه ای رخ نخواهد داد.

در ۲۹ ژانویه، دکتر بالاکریشنان راجاگوپال، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حق برخورداری از مسکن مناسب، مقاله ای قدرتمند در نیویورک تایمز با عنوان «تخریب دسته جمعی خانه ها باید جنایتی علیه بشریت باشد» نوشت.

همانطور که راجاگوپال می گوید، مقیاس تخریب خانه ها در غزه را نباید دست کم گرفت. این جنایت علیه بشریت است. راجاگوپال نوشت که حمله اسرائیل به غزه “بسیار بدتر از آنچه در درسدن و روتردام در طول جنگ جهانی دوم دیدیم بود، جایی که حدود ۲۵۰۰۰ خانه در هر شهر ویران شد.”

وی می گوید در غزه بیش از ۷۰ هزار واحد مسکونی به طور کامل ویران شده و ۲۹۰ هزار واحد مسکونی نیز آسیب جزئی دیده است. این سازمان خاطرنشان کرد که ۶۰ تا ۷۰ درصد از سازه ها در غزه و ۸۴ درصد از سازه ها در شمال غزه آسیب دیده یا تخریب شده اند. بنابراین، به دلیل این ویرانی ها، اکنون که امنیت فلسطینی ها در رفح وجود ندارد، اگر بخواهند به شمال بروند، خانه هایشان ویران شده است. به هر حال هر جا بروند یا بی خانمان و بی خانمان هستند یا جانشان در معرض حملات اسرائیل است.

محکومیت اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری

اقدامات اسرائیل در غزه باعث شده است تا آفریقای جنوبی به بررسی طرح پرونده ای علیه این کشور تحت عنوان “نسل کشی” در دیوان بین المللی دادگستری بپردازد. دادگاه در ژانویه به این پرونده رسیدگی کرد و در حکم خود تأیید کرد که اتهام آفریقای جنوبی علیه اسرائیل بر اساس کنوانسیون نسل کشی قابل قبول است. دادگاه همچنین حکم داد که اسرائیل باید تمام اقدامات را برای جلوگیری از نسل کشی در غزه انجام دهد. دادگاه تقاضای آتش بس فوری و دائمی را که قبلاً از سوی اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان درخواست شده بود، نکرد، اما اکثر اقدامات موقت درخواستی جمهوری آفریقای جنوبی توسط دادگاه تأیید شد.

البته هیچ نشانه ای وجود ندارد که اسرائیل قصد دارد به احکام دادگاه توجه کند. در واقع، از زمانی که دادگاه بین المللی دادگستری به پرونده آفریقای جنوبی علیه اسرائیل رسیدگی کرد، تل آویو اقدامات نسل کشی خود در غزه را دو چندان کرده است.

جنگی که حماس را تقویت کرد

پس از هفته ها درگیری که منجر به کشته شدن بیش از ۲۰۰۰۰ فلسطینی شد، ارتش اسرائیل هیچ مدرکی دال بر آسیب قابل توجه به ظرفیت نظامی حماس و دیگر گروه های مسلح فلسطینی در نوار غزه ارائه نکرده است. اگرچه اسرائیل به زور وارد بیمارستان های اصلی در شمال غزه شد و مدعی شد که حماس از این سایت ها به عنوان پایگاه و مرکز فرماندهی استفاده می کند، اما شواهد ارائه شده توسط نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) این ادعاها را تایید نمی کند.

در آغاز جنگ، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد که دولت او قصد دارد حماس را سرکوب کند، هدفی که دولت آمریکا علنا ​​از آن حمایت کرد. با این حال، حماس نه تنها توانست بزرگترین ضربه تاریخ خود را به اسرائیل وارد کند، بلکه با موفقیت از غزه در برابر نیروهای اسرائیلی نیز دفاع کرد. اکنون تمام جهان درباره ایجاد کشور فلسطین صحبت می کند، ایده ای که قبل از جنگ به نفع توافق های عادی سازی بدون قید و شرط بین کشورهای عربی و اسرائیل کنار گذاشته شد. علاوه بر این، یکی از نتایج قابل پیش بینی جنگ اسرائیل علیه غزه افزایش چشمگیر حمایت از حماس در سرزمین های اشغالی بوده است. در خاورمیانه و در سراسر جهان اسلام، حماس به یک قهرمان تبدیل شده است و به طور گسترده به عنوان یک نیروی مقاومت ملی شجاع شناخته می شود.

اکنون توافق برای عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل که سیاست خاورمیانه ای دولت بایدن حول آن می چرخد، مرده است. بر اساس داده های یک نظرسنجی اسرائیلی، تنها ۴ درصد از اسرائیلی ها به بنیامین نتانیاهو اعتماد دارند. حداقل ۱۰ کشور سفیران خود را از اسرائیل خارج کرده و یا روابط خود را با اسرائیل قطع کرده اند. تظاهرات طرفداران فلسطینی همچنان در پایتخت هایی مانند لندن و واشنگتن برگزار می شود. این امر، همراه با کاهش قابل توجه محبوبیت جو بایدن، منجر به فاجعه ای برای اسرائیل و ایالات متحده در غزه شد.

منبع: خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا