وب گردی

مشکلاتی که باعث بوی سوختگی در خودروها می شود

اتومبیل ها انواع بوها را تولید می کنند، برخی جزئی و برخی جدی تر. ابتدا اگر بوی نامطبوعی مانند ریختن مواد غذایی یا بوی حیوان خانگی خود را در ماشین خود مشاهده کردید، نیازی به مراجعه به مکانیک نیست. فقط نشت ناخوشایند را پیدا کنید و آن را با دئودورانت تمیز کنید.

با این حال، ممکن است با بوهایی از سیستم های مکانیکی خودرو خود مواجه شوید – به خصوص زمانی که چیزی را پیدا کنید که بوی سوختگی می دهد. این بوها را باید بیشتر جدی گرفت و بسته به مشکل ممکن است بخواهید فوراً به خودروی خود توجه کنید. در اینجا برخی از رایج ترین بوی های سوختگی خودرو و روش های مقابله با آن ها آورده شده است.

بوی ماشین سوخته یعنی چی؟
به طور کلی، هر بوی عجیبی که هنگام رانندگی با ماشین خود استشمام کنید، احتمالاً خوب نیست. با این حال، به دلیل ماهیت خود، بوی سوختن می تواند به معنای بدتر باشد.

اگر متوجه شدید بوی سوختگی از ماشین شما می آید و روشن نمی شود، این می تواند نشانه ای از آسیب دیدگی موتور باشد. ماشین خود را نزد مکانیک ببرید تا یک متخصص بوی سوختگی که از موتور می آید را بررسی کند.

از طرف دیگر، ممکن است هنگام شتاب گیری متوجه بوی سوزش شوید. سعی کنید نوع بوی سوختگی را شناسایی کنید. آیا بوی پلاستیک سوخته، روغن، لاستیک یا قطعات الکتریکی می دهد؟ هر کدام از این موارد نشان دهنده مشکل متفاوتی در خودرو است و باید همه آنها را جدی گرفت.

یکی از مکانیک‌ها می‌گوید اگر متوجه شدید که از لوله اگزوز دود می‌آید یا می‌بینید که زباله‌های سوزان یا شعله‌های آتش از لوله اگزوز خودروتان خارج می‌شود، بیشتر مراقب باشید. او توصیه می‌کند که فوراً رانندگی را متوقف کنید و ماشین خود را به نزدیک‌ترین گاراژ ببرید تا فوراً توسط مکانیک تأیید شده بررسی شود.

اگر خودروی شما بوی سوختگی مشخصی دارد، ادامه مطلب را بخوانید تا بفهمید که چه چیزی می تواند باشد.

ماشین بوی لاستیک سوخته می دهد
اگر خودروی شما بوی سوختن لاستیک می دهد، موتور را خاموش کنید و زیر کاپوت را بررسی کنید تا ببینید آیا چیزی نابجا به نظر می رسد. ممکن است بوی لاستیک سوخته ناشی از سر خوردن و مالش تسمه یا قسمت دیگری در موتور داغ باشد. اگر نمی توانید مشکل را تشخیص دهید، ماشین خود را نزد مکانیک ببرید.

ماشین بوی پلاستیک سوخته می دهد
به گفته کارشناسان بوی پلاستیک سوخته می تواند نشانه ساییدگی لنت ترمز باشد و یکی از شایع ترین دلایل بوی سوختگی در خودرو است. این کارشناس می‌گوید: اصطکاک زمانی رخ می‌دهد که لنت‌ها یا روتورهای ترمز نامرتب باشند. این اصطکاک بوی سوختگی ایجاد می کند. اگر مشکل برطرف نشود، می تواند باعث اصطکاک بیشتر با سیم کشی داخلی خودرو شود. اصطکاک مداوم در طول زمان منجر به مشکلات جدی تری می شود و حتی می تواند باعث آتش سوزی یا انفجار موتور شود. در اسرع وقت یک مکانیک پیدا کنید تا لنت های ترمز را بررسی کند و در صورت لزوم آنها را تعویض کند.

ماشین بوی روغن سوخته می دهد
اگر ماشین شما بوی روغن سوخته می دهد، ممکن است به معنای نشت روغن یا سطح پایین روغن باشد. سطح را با یک میله اندازه گیری بررسی کنید و به دنبال نشتی ماشین در منطقه باشید. اگر سطح روغن شما پایین است، در اسرع وقت برای تعویض روغن برنامه ریزی کنید. اگر مشکوک به نشتی هستید، مستقیماً به مکانیک مراجعه کنید.

نشت روغن می تواند باعث آسیب جدی به موتور یا حتی آتش سوزی در صورت عدم رسیدگی سریع شود. اگر به نظر می رسد نشتی وجود ندارد و سطح روغن خوب به نظر می رسد، او می گوید که مشکل می تواند چیزی به سادگی نوع روغن اشتباه باشد. یک مکانیک می تواند این را برای شما بررسی کند.

بعد از اینکه مکانیک ماشین شما را بررسی کرد و مشکل ماشین شما برطرف شد، ممکن است همچنان بوی روغن را متوجه شوید. برای از بین بردن بوی روغن در ماشین باید ماشین خود را با آب صابون و جوش شیرین تمیز کنید یا از چوب دارچین و پوست پرتقال برای خنثی کردن بو استفاده کنید.

ماشین بوی برق سوخته می دهد
خودروها با انواع قطعات الکتریکی از جمله باتری و دینام طراحی می شوند. اگر خودروی شما بوی برق سوخته یا سوختگی زیر کاپوت می دهد، می تواند علت آن باشد. اگر چراغ چک موتور روشن شود در حالی که بوی سوختگی به مشام می رسد، ممکن است مشکل از شمع ها باشد. ممکن است خطرناک باشد، بنابراین اگر متوجه هر گونه مشکل الکتریکی در زیر کاپوت شدید، ماشین خود را مستقیماً نزد مکانیک ببرید.

سایر بوهای رایج خودرو:
گازهای خروجی با بوی ترش:
در حین حرکت خودرو گازهای مختلفی تولید می شود که با خیال راحت از طریق سیستم اگزوز آزاد می شود. اگر متوجه بوی ترش اگزوز در داخل خودرو شدید، ممکن است سیستم اگزوز نشتی داشته باشد. ماشین را در کنار جاده پارک کنید، موتور را خاموش کنید و ماشین خود را مستقیماً به سمت مکانیک ببرید. اگر گازها به درستی حذف نشوند، می توانند خطر سطح مونوکسید کربن را افزایش دهند.

بوی تخم مرغ گندیده:
به گفته یکی از متخصصان، گوگرد بوی تخم مرغ گندیده می دهد. احتمالاً به این معنی است که مبدل کاتالیزوری مشکل دارد. گوگرد یک محصول جانبی است که مبدل کاتالیزوری آن را خنثی کرده و از اگزوز فیلتر می کند.

او توصیه می کند مبدل کاتالیزوری خود را بررسی کنید و اگر نیاز به تغییر مارک سوخت دارید با یک مکانیک بررسی کنید. یک مبدل کاتالیزوری معیوب نیز می تواند باعث روشن شدن چراغ چک موتور شود. اگر هم چراغ چک موتور و هم بوی موتور را مشاهده کردید، به احتمال زیاد مشکل این است.

در اسرع وقت خودرو را از نظر مکانیکی معاینه کنید. یک مبدل کاتالیزوری معیوب می تواند به این معنی باشد که خودروی شما در خیابان مجاز نیست، به علاوه هر چه بیشتر صبر کنید، هزینه تعمیرات شما بیشتر خواهد بود.

طعم شیرین شربتی:
اگر متوجه بوی شیرین یا گرمی در ماشین خود شدید، ممکن است نشت مایع خنک کننده داشته باشید، اما داغ نیست. خنک کننده که به عنوان ضد یخ نیز شناخته می شود، موتور را در دمای ایمن نگه می دارد. اگر نشتی وجود داشته باشد و مایع خنک کننده نتواند کار خود را انجام دهد، موتور می تواند شروع به گرم شدن بیش از حد کند.

به زیر کاپوت نگاه کنید تا ببینید آیا چیزی ساییده شده است و درپوش رادیاتور را بردارید تا سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید. قبل از انجام این کار، مطمئن شوید که موتور خاموش و خنک است. ممکن است سیستم خنک کننده در خودرو بسیار داغ باشد. اگر نمی توانید مشکل را تشخیص دهید، به مکانیک مراجعه کنید.

بوی کپک:
سیستم تهویه مطبوع خودرو رطوبت هوا را از بین می برد. اگر برای مدت طولانی از کولر گازی خود استفاده نکنید، این رطوبت می تواند راکد شود و کپک ایجاد شود. تنفس در هاگ های کپک می تواند به مرور زمان برای سلامتی شما مضر باشد. اگر متوجه بوی کپک زدید، کولر گازی خود را برای چند دقیقه روشن کنید تا همه چیز پاک شود.

بوی گاز:
به محض اینکه بوی گاز از ماشینتان می آید آن را در کنار آن پارک کنید و موتور را خاموش کنید. ابتدا درپوش گاز خود را از نظر شل بودن بررسی کنید. همچنین سن ماشین خود را در نظر بگیرید – اگر ماشین قدیمی‌تری از دهه ۱۹۷۰ یا قبل از آن دارید، می‌توانید انتظار بوی کمی بنزین را داشته باشید. اگر درپوش بنزین محکم دارید و وسیله نقلیه مدرن تری رانندگی می کنید، فوراً ماشین را نزد مکانیک ببرید. نشت گاز خطرناک است و در صورت عدم درمان می تواند باعث آتش سوزی موتور شود. برای ایمنی بیشتر، می توانید با یک کامیون یدک کش تماس بگیرید تا ماشین خود را به نزدیکترین مکانیک ببرید.

در پایان:
بوی سوختگی در ماشین شما می تواند نشانه مشکلات جزئی تا جدی باشد. بی توجهی به این بو می تواند باعث آسیب بیشتر خودرو و حتی خطر برای سرنشینان شود. در این مقاله به بررسی علل رایج بوی سوختگی در خودرو و راه حل های آن می پردازیم.

منبع: بیتوته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا