وب گردی

قانون ازدواج با خارجی ها چیست؟

یک حقوقدان بزرگ قوه قضائیه گفت: بر اساس آمار ثبت شده در سال ۱۳۹۲، ۷۴۹ مورد ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی و ۶۶۰ مورد ازدواج مردان ایرانی با اتباع خارجی در ایران به ثبت رسیده است. برای ازدواج با شهروند غیرایرانی، هر ایرانی باید بر اساس موازین و مقررات شرعی رفتار کند. مطابق ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی در مواردی که مانع قانونی نداشته باشد با اجازه خاص دولت به تعویق می افتد. به عبارت دیگر، حتی اگر مانعی مانند عدم رضایت یکی از طرفین وجود نداشته باشد، یا مسلمان نباشد یا خویشاوندانی داشته باشد که مانع ازدواج شوند، دولت باید اجازه ثبت ازدواج را بدهد.

فاطمه جعفریان افزود: همچنین ماده ۹۸۷ قانون مدنی مقرر می دارد زن ایرانی که با تبعه خارجی ازدواج می کند تابعیت ایرانی خود را حفظ می کند مگر اینکه طبق قانون کشور زوج تابعیت زوج به دلیل شرایط موجود بر زن تحمیل شود. عقد ازدواج .

وی افزود: همچنین بر اساس تبصره ۲ ماده ۹۸۷ همین قانون، زنان ایرانی که از طریق ازدواج تابعیت خارجی را کسب می کنند، در صورتی که منجر به سلطه اقتصادی خارجی شود، مجاز به داشتن مال غیر منقول نیستند. اما می تواند به همراه همسرش به وزارت امور خارجه برود و برای تابعیت ایرانی اقدام کند و طی مراحلی هم به خودش و هم همسر و فرزندانش تابعیت ایرانی اعطا می شود.

این وکیل دادگستری ادامه داد: طبق ماده ۱۰۵۹ قانون مدنی ازدواج مسلمان با غیر مسلمان جایز نیست. یعنی زن مسلمان ایرانی نمی تواند با یک خارجی غیر مسلمان ازدواج کند. مگر اینکه بر اساس ماده ۲ آیین نامه ازدواج زنان ایرانی مصوب ۱۳۴۵، مرد با مراجعه به علما یا مراکز اسلامی مسلمان شود و سپس گواهی یا استشهادی مبنی بر مشرف شدن مرد به اسلام ضمیمه نامه درخواست نامه شود. سند ازدواج زن و مرد جهت انجام اقدامات لازم جهت انعقاد ازدواج در صورت احراز کلیه شرایط، دولت جمهوری اسلامی ایران پس از بررسی وضعیت گذرنامه و وضعیت، پروانه ازدواج صادر خواهد کرد. مجوز اقامت مرد در ایران توسط کارشناس استان. هیچ دفتر اسناد رسمی حق ثبت ازدواج اتباع خارجی با زن ایرانی را بدون سند ازدواج ندارد. با توجه به سخت گیری هایی که در مورد این گونه ازدواج ها اعمال می شود، اگر این نوع ازدواج از نظر شرعی صحیح باشد اما ثبت نشده باشد، موجب عدم تضمین حقوق همسر و فرزند می شود.

جعفریان گفت: مردان ایرانی بر خلاف زنان برای ازدواج با زنان غیر ایرانی نیازی به مجوز کتبی از وزارت کشور ندارند و صرفاً با ارائه مدارک لازم از طریق اداره امور خارجه نیروی انتظامی باید ازدواج خود را ثبت کنند. زن بلافاصله پس از عقد، مطابق بند ۶ ماده ۹۷۶ قانون مدنی تابعیت ایران را دریافت می کند و همچنین فرزندان چنین ازدواجی نیز طبق بند ۲ ماده مذکور ایرانی محسوب می شوند.

وی افزود: طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران تابعیت فرزندان زوجینی که پدرشان ایرانی است نیز ایرانی خواهد بود و متولدین بعد از تصویب این قانون قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام خواهند شد. اتباع ایرانی به درخواست مادر ایرانی خود در صورت عدم وجود نگرانی امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی، در صورت عدم مراجعه مادر ایرانی، می‌توانند می توانند برای تابعیت ایرانی اقدام کنند.

پاسخ به استعلام امنیتی باید حداکثر ظرف مدت سه ماه باشد و پلیس نیز موظف است در صورت عدم وجود مشکل امنیتی برای پدر غیرایرانی مجوز اقامت صادر کند. در صورتی که پدر یا مادر متقاضی در قید حیات یا در دسترس نباشد، در صورت شک در اصل متقاضی، نسب توسط دادگاه صالح بررسی می شود. افراد بدون تابعیت که خود و حداقل یکی از والدینشان در ایران متولد شده اند، می توانند پس از ۱۸ سالگی برای تابعیت ایرانی درخواست دهند و در صورت نداشتن سابقه کیفری و عدم رعایت مسائل امنیتی، تابعیت ایرانی پذیرفته می شوند. قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ ۱۱ مهر ماه یکهزار و سیصد و نود و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا