وب گردی

عملکرد آفریقای جنوبی در برابر اسرائیل/پرتوریا چقدر شگفت‌انگیز بود؟

یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی آفریقا در سال ۱۴۰۲ اقدام ارزشمند دولت آفریقای جنوبی برای شکایت از رژیم صهیونیستی بود. آفریقای جنوبی در دیوان بین المللی دادگستری رژیم صهیونیستی را به نسل کشی غزه متهم کرد و این رژیم و حامیانش در واقع با یک حمله قانونی شوک و غافلگیرکننده مواجه شدند.

به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه روابط بین الملل، آفریقای جنوبی با الهام از میراث گرانبهای نلسون ماندلا، با طرح شکایت از رژیم صهیونیستی به عنوان کشوری مخالف ظالمان و حمایت از مظلومان، غافلگیرکننده شد. تیم حقوقی اعزامی آفریقای جنوبی موضوع حساس عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به کنوانسیون نسل کشی ۱۹۴۸ را در دیوان بین المللی دادگستری مطرح کرد و عملا رژیم صهیونیستی را در وضعیت ناامیدکننده ای قرار داد.

فلسطین و موقعیت بشردوستانه دانشجویان ماندلا

یکی از جنبه های به یاد ماندنی و ستودنی اقدام آفریقای جنوبی این بود که رئیس جمهور آن کشور سخنرانی کرد که پیشینه تاریخی ظلم بر سیاهپوستان را زنده کرد و با توسلی انسانی و انسان دوستانه درباره مردم فلسطین اظهار نظر کرد.

سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی در دیداری به نام “فوتبال برای بشریت” بین تیم های فلسطین و آفریقای جنوبی در کیپ تاون به تماشاگران فوتبال اعلام کرد: “اظهارات نلسون ماندلا، رهبر مبارزه با آپارتاید کشور ما میراث فکری و معنوی برای ما است و سخنان او را به خاطر می آوریم که گفت: آزادی آفریقای جنوبی در گرو آزادی فلسطینی هاست بله ماندلا به ما یاد داد آزادی ما زمانی کامل می شود که آزادی فلسطین محقق شود. .

رامافوسا همچنین گفت: ما در کنار مردم فلسطین ایستاده ایم و از تلاش ها و مبارزات آنها برای دستیابی به آزادی حمایت می کنیم. به همین دلیل موضوع فلسطین را به دیوان بین المللی دادگستری کشاندیم. ما اطمینان داریم که مردم کشورمان، دولت و کنگره ملی آفریقا از تلاش های مردم فلسطین در راه آزادی حمایت می کنند.

نوه ماندلا تاکید کرد که تیم آفریقای جنوبی در مقابل دیوان بین المللی دادگستری برای محاکمه رژیم صهیونیستی به دلیل نسل کشی غزه اقدام فوق العاده ای انجام داده است.

بررسی ابعاد اقدام آفریقای جنوبی علیه نسل کشی اسرائیل در غزه

نوه جوان نلسون ماندلا به نام زولیولیل ماندلا نیز پس از اقدام قانونی کشورش در حالی که روسری فلسطینی بر شانه و گردن خود بسته بود در جمع خبرنگاران صحبت کرد و گفت: حوادث غزه نمونه بارز رویکرد ظالمانه غرب به امپریالیسم و ​​نفاق است. و دوگانگی.کشورهای غربی. همه آنها موافقت کردند که ولادیمیر پوتین و روسیه را تحریم کنند، اما هیچ کاری علیه سیستم آپارتاید اسرائیل انجام ندادند و جرأت نداشتند برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و وزرای جنایتکار کابینه اش حکم بازداشت صادر کنند.

نوه ماندلا همچنین درباره برخورد قانونی با رژیم صهیونیستی گفت: تیم آفریقای جنوبی توانست با اقدامی فوق العاده خواستار محاکمه و مجازات اسرائیل شود. زیرا بدون شک او مرتکب قتل عام، پاکسازی قومی و جنایات جنگی در نوار غزه و در سراسر فلسطین شده است. اکنون نسلی در کشور من وجود دارد که به تعهدات و آرمان های ماندلا برای آزادی فلسطین پایبند است.

زمانی که فشار صهیونیست ها شکست خورد

علیرغم فشارهای ظاهری آمریکا، اسرائیل و برخی از حامیان اروپایی صهیونیسم، این دادگاه در یک حکم موقت در ژانویه ۲۰۲۴، ادعای آفریقای جنوبی را قابل قبول دانست و رژیم صهیونیستی را به توقف هر چه سریعتر نسل کشی محکوم کرد. دادگاه همچنین خواستار اطمینان از ارائه کمک های بشردوستانه به غیرنظامیان در غزه شد.

بررسی ابعاد اقدام آفریقای جنوبی علیه نسل کشی اسرائیل در غزه

پس از اقدامات آفریقای جنوبی، این باور بسیاری از تحلیلگران رسانه های جهان شکل گرفت که اقدام ارزشمند آفریقای جنوبی، جدای از وعده حمایت آفریقایی ها از آرمان فلسطین، این واقعیت را نیز برجسته کرد که آفریقای جنوبی برای پیگیری مسائل حقوقی فلسطین حتی موثرتر از کشورهای عربی کار می کند.

خانم نالدی پاندور وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی اعلام کرد که تصمیم دیوان بین المللی دادگستری دستاوردی ارزشمند و پیروزی ارزشمند حقوق بین الملل است و صدور این رای گامی در جهت تحقق عدالت خواهد بود. مردم فلسطین پاندور همچنین خطاب به منتقدان غربی آفریقای جنوبی گفت: تصمیم دادگاه لاهه نشان داد که واقعاً یک نسل کشی علیه شهروندان نوار غزه رخ داده است و ما باید از آن جلوگیری کنیم. زیرا بر اساس اصل همبستگی بین المللی، ما مسئول اتفاقاتی هستیم که در غزه می گذرد.

مقامات رژیم صهیونیستی از اقدامات حقوقی و انسانی آفریقای جنوبی خشمگین و مأیوس شدند. اما جالب اینجاست که برخی از اسرائیلی ها نیز از اقدامات آفریقای جنوبی حمایت کردند.

یکی از این افراد عوفر کاسیف در پارلمان رژیم صهیونیستی بود که به صراحت اعلام کرد: متن تهیه شده توسط تیم حقوقی آفریقای جنوبی ابعاد انسانی و حقوقی قابل قبولی دارد و نمی توان آن را نادیده گرفت. این اظهارات باعث شد تا نمایندگان ائتلاف مذهبی «ملی» رژیم صهیونیستی پیشنهاد اخراج این نماینده را مطرح کنند اما از مجموع ۱۲۰ نماینده تنها ۸۵ نفر رای آوردند و به این ترتیب نماینده مذکور در سمت خود باقی ماند.

زمان شکست آمریکا به آفریقای جنوبی است

اقدامات هوشمندانه دولت آفریقای جنوبی نمونه ای از واکنش های بین المللی بود که آمریکا به عنوان بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی انتظارش را نداشت و غافلگیر شد. به همین دلیل، دولت جو بایدن خیلی زود وارد صحنه شد تا آفریقای جنوبی را از طرح شکایت منصرف کند و آن را از طریق چانه زنی، امتیاز دادن یا حتی استفاده از زبان تهدید دنبال کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، بارها از مقامات آفریقای جنوبی خواسته است که دست از کار بکشند، اما فایده ای نداشته است. با این حال، او حتی چند ساعت قبل از تصمیم دیوان بین المللی دادگستری در لاهه با همکار خود نالدی پاندور صحبت کرد. اما این صحبت‌ها هم جواب نداد و بلینکن سپس به رسانه‌ها گفت: «برنامه تجدیدنظر علیه تل‌آویو به دادگاه کیفری بین‌المللی موفق نخواهد بود». بر خلاف میل آمریکا و دیگر حامیان رژیم صهیونیستی، آفریقای جنوبی عاملی شد که صدای عدالت و انصاف به گوش رسید و با این کار، حمایت این کشور از مردم مظلوم غزه به نقطه عطفی مهم تبدیل شد. منطقه و جهان

بسیاری از رسانه های جهان دو اطلاعیه مهم از دو سیاستمدار آفریقای جنوبی در رابطه با حکم دیوان بین المللی دادگستری منتشر کردند که بدون شک دائمی خواهد بود.

بررسی ابعاد اقدام آفریقای جنوبی علیه نسل کشی اسرائیل در غزه

فیکیله امبالولا، دبیرکل حزب حاکم کنگره ملی آفریقا در آفریقای جنوبی گفت: این حکم نقطه عطفی فراموش نشدنی برای همه کسانی است که می خواهند صلح را در فلسطین ببینند.

همچنین کلایسون مونیلا سخنگوی وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی در شبکه اجتماعی ایکس پیامی به شرح زیر منتشر کرد: تاریخ ثبت کند که آفریقای جنوبی در مفهوم سازی شرط عدم تکرار جنایات در عرصه بین المللی پیش قدم شد. انجمن. بله، مردم فلسطین حق زندگی دارند.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا