وب گردی

طرز تهیه کله کانجی، شیرینی سنتی عیلام

کلم کانجی یکی از شیرینی های سنتی و خوشمزه استان ایلام است که از ترکیب کنجد و خرما تهیه می شود. این شیرینی به دلیل طعم و عطر بی نظیرش طرفداران زیادی در سراسر ایران دارد. کله کنجی به عنوان یکی از سوغاتی های ایلام نیز شناخته می شود.

کونجی (گمهگه) یکی از سوغاتی های خوشمزه استان ایلام را بشناسیم.

کلم کانجی نوعی حلوای شیرین و خوشمزه است که در شهر ایلام وجود دارد و به عنوان یکی از شیرینی های محلی این منطقه شناخته می شود. مردم عیلام از این شیرینی در اکثر فصول سال استفاده می کنند. مواد اصلی مورد استفاده در تهیه آن شامل کنجد و خرمای خشک (قصب، زی، زهدی یا زاهدی) است. این شیرینی حاوی مقدار زیادی انرژی و مواد مغذی است. خرما به عنوان یکی از مواد اصلی در تهیه انواع نان ها و شیرینی های سنتی ایرانی بسیار محبوب است و این نشان دهنده ارزش غذایی بالا و فرهنگ تغذیه سالم نیاکان است.

برای تهیه کنجد از خرمای خشک (ژی) و کنجد استفاده می شود. سخت ترین قسمت تهیه این شیرینی هم زدن مواد در وسیله ای به نام چالگ و می کت است. این عمل به انرژی و قدرت زیادی نیاز دارد. اما از آنجایی که همه افراد به راحتی این وسیله را ندارند و ممکن است خودشان بخواهند این دسر خوشمزه را از استان ایلام تهیه کنند، می توانند از چرخ گوشت استفاده کنند.

این روش امکان دستیابی به همان طعم چلگ و می کت را فراهم می کند، البته ممکن است به پای چالگ و می کت نرسد. دلیل استفاده از چالگ و میه کت در تهیه شیرینی کلم کانجی به دلیل بهبود مراحل تهیه و افزودن کره است که فقط با زدن مواد اولیه حاصل می شود.

مهم ترین دلیل برای خوردن این شیرینی انرژی استثنایی آن و عدم وجود چربی های مضری است که اغلب در بیشتر شیرینی ها یافت می شود.

مواد لازم برای کلاله کانجی:

کنجد ۵۰۰ گرم
خرمای خشک ۱ کیلوگرم

طرز تهیه کلم کانجی:

برای تهیه کنجد ابتدا کنجد ها را بشویید سپس اجازه دهید تا آب آن خوب کشیده شود و خشک شود.

در این مدت خرماها را بشویید و در آبکش بریزید و بگذارید آب اضافی آنها خارج شود. سپس هسته های آنها را جدا کنید. و آنها را در هانگا شکست داد.

تابه ای را روی حرارت ملایم قرار دهید و کنجد های خشک را داخل آن بریزید و هم بزنید تا برشته شوند، دقت کنید نسوزند، فقط کمی برای تغییر رنگ کافی است.

خرماها را به آنها اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و حدود ۵-۱۰ دقیقه تفت دهید تا کنجد و خرما خوب مخلوط و یکدست شوند. وقتی کاملا مخلوط و یکدست شدند. می توانید آن ها را در چرخ گوشت بریزید تا نرم و غلیظ تر شوند و ۲ تا ۳ بار چرخ کنید تا کاملا یکدست شوند و چسبندگی لازم را به دست آورند.

اجازه دهید مخلوط خرما و کنجد خنک شود سپس آن را روی سطح کار آشپزخانه پهن کنید و به قطر ۲ میلی متر در آورید و به دلخواه برش بزنید یا شکل دهید. می توانید آنها را به اندازه یک گردو گرد کنید.

در آخر برای تزیین می توانید آن ها را در کنجد تفت دهید یا گرد کنید و یا پودر پسته، گردو، نارگیل و حتی دارچین بپاشید. به دلیل خاصیت چسبندگی آن به راحتی تزئین می شود و مواد به آن چسبانده می شوند.

آن را در یخچال قرار دهید و با چای و چای نوش جان کنید.

نکاتی برای درست کردن کله کانجی:

• برای تهیه کلم کنجی می توانید از خرمای زاهدی تازه استفاده کنید، خرما نباید خیلی خشک و سفت باشد.

• اگر می خواهید دسرتان شیرین تر باشد، می توانید میزان شکر موجود در آن را افزایش دهید.

• برای خوش طعم شدن شیرینی های خود می توانید مقداری پودر هل یا پودر دارچین به آنها اضافه کنید.

• می توانید کانجی را در ظرف در بسته به مدت چند روز در یخچال نگهداری کنید.

خواص کله کانجی:

کلم کانجی بسیار شیرین و سرشار از مواد مغذی است. این شیرینی منبع خوبی از پروتئین، فیبر، آهن و ویتامین های گروه B است، همچنین کلم کانجی خاصیت گرم کننده دارد و برای افرادی که در زمستان از سرماخوردگی و آنفولانزا رنج می برند مفید است.

شیرینی کلم کنجی شخصیتی گرم دارد و برای فصول سرد سال بسیار مناسب است. این شیرینی انرژی زا است و می توان آن را به عنوان صبحانه یا شام سالم و مغذی مصرف کرد.

در پایان:

کلم کانجی یک شیرینی سنتی و سالم است که از مواد طبیعی تهیه می شود. این شیرینی سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. خرما منبع خوبی از فیبر، پتاسیم، آهن و منیزیم است. دانه های کنجد همچنین منبع خوبی از پروتئین، چربی های سالم، کلسیم و منیزیم هستند.

منبع: بیتوته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا